شناسهٔ خبر: 52374130 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

تشخیص سویه جدید اومیکرون توسط کیت های مولکولی در کشور

مجموعه کیت‌های استخراج ژنوم کرونا ویروس بر پایه سیلیکا محصول فناورانه یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که با شیوع سویه جدید اومیکرون در کشور توانست نیازهای کشور را برای استخراج ژنوم کرونا و تشخیص آن را تامین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر محمودی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان این شرکت را یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تشخیص مولکولی دانست و گفت: در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده این کیت‌ها به شمار می‌رود و در پاندمی کرونا نیز تامین کننده کیت‌های استخراج این ویروس بودیم.

وی با بیان اینکه این شرکت اولین تولیدکننده کیت‌های افتراقی ویروس آنفلوآنزا از ویروس کووید-۱۹ A‌ و B بوده است، اظهار کرد: زمانی که سویه‌های جدید ویروس کووید-۱۹ ظهور می‌یابد، دو مساله پیش روی ما قرار دارد. مساله اول برای پزشک است که آیا فرد مبتلا به ویروس کرونا شده است یا خیر و مساله دوم برای وزارت بهداشت که برای تهیه آمار و ارقام، می‌خواهد بداند که کرونای شایع کدام یک از سویه‌ها است.

محمودی با تاکید بر اینکه مساله مطرح برای وزارت بهداشت، جنبه تشخیصی ندارد بلکه پیش بینی آینده را مد نظر دارد، ادامه داد: برای تشخیص مبتلایان که عمده‌ترین مساله به شمار می‌رود، ما بر اساس بررسی‌های بیوانفورماتیکی که انجام دادیم، کیتی که در این شرکت تولید شده است، همچنان قادر به تشخیص کرونا اومیکرون است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه کیت‌های تشخیص کرونای این شرکت وارد بازار شده و آزمایشگاه‌های تشخیصی از آن بهره می‌برند، خاطر نشان کرد: هر سویه جدیدی از این ویروس که وارد کشور می‌شود، لازم است تا کیت‌های تولید شده مورد بررسی قرار گیرند. این بررسی‌ها به این صورت است که اطلس جهش‌های ویروس را از سازمان بهداشت جهانی (WHO) دانلود و محل جهش‌ها بررسی می‌شود و داده‌های به دست آمده با کیت‌های تولیدشده مقایسه می‌شود تا بفهمیم که جهش‌هایی که رخ داده، آیا تاثیری در تشخیص کیت دارد یا خیر.

محمودی اضافه کرد: در صورتی که این تطابق وجود نداشته باشد، اقدام به طراحی کیت‌ها بر اساس این جهش‌ها خواهد شد و در غیر این صورت کیت تولید شده برای سویه‌های جدید نبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محقق، با تاکید بر اینکه کیت تولیدشده در این شرکت قادر به تشخیص بیماری در مبتلایان به کرونا و به‌ویژه سویه اومیکرون است، یادآور شد: چند کیت برای تشخیص تولید کردیم که یک دسته آن مربوط به استخراج ویروس می‌شود که در سال اول شیوع این ویروس تا ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین کردیم و به تدریج شرکت‌های دیگری وارد این عرصه شدند.

منبع: ایسنا

نظر شما