شناسهٔ خبر: 52337524 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

محصولات پلاستیکی رایج موجب چاقی می شوند

در یک مطالعه جدید، محققان پی بردند مواد شیمیایی موجود در محصولات پلاستیکی رایج مانند بطری های آب یا بسته بندی مواد غذایی ممکن است احتمال چاقی را افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش هلث دی نیوز، «مارتین واگنر»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه علم و صنعت نروژ، در این باره می‌گوید: «آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که محصولات پلاستیکی معمولی حاوی ترکیبی از مواد هستند که می‌توانند عاملی دخیل در ایجاد اضافه وزن و چاقی باشند.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بسته بندی پلاستیکی به طور گسترده برای مواد غذایی استفاده می‌شود زیرا ارزان است و می‌تواند ماندگاری را افزایش دهد. اما پلاستیک حاوی هزاران ماده شیمیایی است و محققان توضیح دادند که برخی از آنها می‌توانند وارد بدن شده و بر متابولیسم و وزن تأثیر بگذارند.

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی محققان از ۳۴ محصول پلاستیکی روزمره مانند ظروف ماست، بطری نوشیدنی و اسفنج آشپزخانه، بیش از ۵۵۰۰۰ ماده شیمیایی را نشان داد.

از این میان، محققان ۶۲۹ مورد از این مواد شیمیایی را شناسایی کردند، از جمله ۱۱ مورد که با متابولیسم انسان تداخل دارند و با نام "مواد شیمیایی مختل کننده متابولیسم" شناخته می‌شوند.

در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شد که مواد شیمیایی یک سوم محصولات پلاستیکی به رشد سلول‌های چربی کمک می‌کنند. تیم مطالعه توضیح داد که این مواد شیمیایی سلول‌های پیش ساز را برای تبدیل شدن به سلول‌های چربی که بیشتر تکثیر می‌شوند و چربی بیشتری انباشته می‌کنند، برنامه ریزی مجدد کردند.

این مطالعه نشان داد حتی برخی از محصولات پلاستیکی که حاوی مواد مختل کننده متابولیسم نیستند، باعث رشد سلول‌های چربی می‌شوند. به گفته نویسندگان، این بدان معناست که پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی ناشناخته نیز در نحوه ذخیره چربی بدن ما اختلال ایجاد می‌کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که برخی از پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند که ممکن است بر رشد و باروری انسان تأثیر بگذارد، و این مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها همچنین ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشند.

منبع: مهر

نظر شما