شناسهٔ خبر: 52284072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حاشیه‏‏‌ها از متن جشنواره فیلم فجر سبقت گرفتند

ماجرای انصراف کیمیایی‏‏‌ها

دنیای‌اقتصاد: همان‌طور که پیش‌تر گفته بودیم، حاشیه‌‌‌های جشنواره فیلم فجر امسال، از خود جشنواره بیشتر خواهد بود. حالا پس از ماجرای اختلاف‌نظر بر سر حضور فیلم‌‌‌هایی مثل «قاتل و وحشی» به سودای سیمرغ و درز پیدا کردن داستان فیلم «نگهبان شب» به بیرون از دبیرخانه و... دیروز شاهد دیگری از غیب رسید و حاشیه‌‌‌هایی تازه را ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

همزمان با اعلام نام هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم، واکنش‌‌‌های زیادی پیرامون آن در رسانه‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های اجتماعی اتفاق افتاد. یکی از نخستین حاشیه‌‌‌ها، واکنش به جای خالی زنان در هیات داوران بود. در هفت دوره گذشته جشنواره، حضور دست‌‌‌کم یک سینماگر زن در جمع هیات داوران، به یک سنت تبدیل شده بود اما در این دوره، حضور زنان در هیات داوران اصلی جشنواره، مورد توجه برگزارکنندگان نبود.

اما نکته دیگری که بازتاب رسانه‌‌‌ای بیشتری هم داشت، انصراف مسعود کیمیایی کارگردان فیلم «خائن‌کشی» از جشنواره بود. در واقع جمعه شب، پس از اعلام اسامی داوران جشنواره، پولاد کیمیایی، فرزند این کارگردان نوشت: «قضاوت‌‌‌های بزرگ، کار آدم‌‌‌های کوچک نیست... با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می‌کنم.»

بسیاری از کاربران طعنه پولاد کیمیایی در این متن را به شهاب حسینی نسبت دادند. دو سال پیش، در پی انصراف اعتراضی مسعود کیمیایی و حاضر نشدن او در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به خاطر سرنگونی هواپیمای مسافری اوکراین، شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین»، در واکنش به این انصراف گفت:«نمی‌توانم ساکت بنشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌‌‌کننده‌ای با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌‌‌سازد که می‌‌‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌‌‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌‌‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌‌‌گذارد.» یک ساعت بعد از پولاد، مسعود کیمیایی نیز با انتشار تصویری از یک متن دستنویس، از حضور در جشنواره انصراف داد. این کارگردان نوشت: «به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌‌‌آیم. دیگر هنرمندان فیلم خائن‌‌‌کشی به جای خود می‌‌‌مانند. در این سن بسیار زحمت‌‌‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم.»

انصراف کیمیایی، بازتاب گسترده‌‌‌ای داشت و ماجرای تنش میان او و شهاب حسینی را بیش از پیش برجسته کرد. علی اوجی، تهیه‌‌‌کننده این فیلم نیز در واکنش به انصراف کیمیایی‌‌‌ گفت: «با توجه به سابقه‌‌‌ سینمایی آقای کیمیایی و اینکه جشنواره‌‌‌ فجر امسال، جشنواره‌‌‌ جوان‌‌‌هاست باید به نظر ایشان مبنی بر قضاوت نشدن در حضور جوان‌‌‌ترها احترام گذاشت. البته فیلم خائن‌کشی به احترام تلاش و زحمت عواملش که یک سال و ۹ ماه مشغول تولید بودند، در جشنواره‌‌‌ فجر باقی می‌‌‌ماند و جناب کیمیایی هم همان‌طور که در نامه خود اعلام کردند فقط از بخش کارگردانی انصراف دادند.»

 

 

نظر شما