شناسهٔ خبر: 52264269 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پشت پرده عقب نشینی امارات از جنگ یمن

تسنیم : عطوان گفت: امارات با دادن دستور عقب نشینی به عناصر «العمالقه» از استان‌های «مأرب و شبوه»،امنیت و ثبات خود را خرید.

صاحب‌خبر -

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر شناخته‌شده جهان عرب در مقاله جدید خود به بررسی تصمیم اخیر امارات متحده عربی در خصوص عقب نشینی آن از یمن پرداخته و نوشت: امارات با دادن دستور عقب نشینی به عناصر «العمالقه» (نیروهای وابسته به امارات) از استان‌های «مأرب و شبوه»، درواقع امنیت و ثبات خود را خرید و  این اقدام ابوظبی در واکنش به پیام موشکی و پهپادی جنبش انصارالله و عملیات‌های این جنبش در عمق امارات بود. حملات موشکی و پهپادی انصارالله در ابوظبی و دبی نشان داد که بهای ورود امارات به جبهه نبرد در استان شبوه و مأرب، برای این کشور بسیار سنگین است.

عطوان در ادامه مقاله خود افزود، شواهد قطعی ثابت کرده زمانی که جنبش انصارالله تهدید به پاسخ می‌کند ابتکار عمل را فوراً برای اجرای تهدیدات خود به دست می‌گیرد و این چیزی است که به نظر می‌رسد دولت امارات و متحدان آن متوجه نشده بودند. واقعیت آن است که امارات متحده عربی کشوری کوچک به شمار می‌رود و نمی‌تواند پیامدهای حملات موشکی و پهپادی انصارالله را تحمل کند. به ویژه اینکه سامانه‌های گران قیمت آمریکایی در امارات و موشک‌های بسیار پیشرفته آن نتوانستند با موشک‌ها و پهپادهای یمنی مقابله کنند.

در این گزارش همچنین آمده است، اقتصاد امارات اساسا مبتنی بر امنیت و ثبات می‌باشد؛ زیرا امارات یک کشور اقتصادی به شمار می‌رود که ستون فقرات آن نفت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و منابع گردشگری هستند. در این میان نیروهای انصارالله به خوبی از این واقعیت آگاهند و آن را در خدمت برنامه‌های عملیاتی خود قرار داده‌اند. بنابراین اگر عناصر العمالقه (عناصر وابسته به امارات)  تجاوزات خود را در مأرب ادامه می‌دادند، یمنی‌ها تهدیدات خود را در خصوص هدف قرار دادن نمایشگاه اقتصادی «اکسپو دبی» عملی می‌کردند و  در این صورت حمل و نقل هوایی در همه فرودگاه‌های امارات دچار اختلال کامل می‌شد؛ چرا که انصارالله ثابت کرده توانایی انجام این کار را دارد.

این تحلیلگر شناخته شده جهان عرب در ادامه اشاره کرد، اکنون سوال مهمی که در این شرایط به وجود می‌آید مربوط به واکنش عربستان سعودی به عقب نشینی امارات از جنگ یمن است. شاید غیبت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در نشست چهار جانبه‌ای که روز پنجشنبه با مشارکت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، «محمد بن راشد آل مکتوم»، معاون رئیس و نخست وزیر امارات و «حمد بن عیسی»  پادشاه بحرین در ابوظبی برگزار شد، یکی از شواهد خشم عربستان و اطلاع قبلی این کشور از تصمیم امارات برای عقب نشینی از یمن بود.

عطوان در ادامه تصریح کرد، بار دیگر تکرار می‌کنیم که مشارکت نیروهای اماراتی در نبرد جبهه‌های شبوه و مأرب در همه ابعاد سیاسی و نظامی و اقتصادی آن تصمیمی نسنجیده و ناشی از محاسبات غلط اماراتی‌ها از میزان قدرت انصارالله بوده است.  در حال حاضر طبق بیانیه رسمی امارات عناصر العمالقه  از شبوه و مأرب عقب نشینی کرده و به مواضع خود در غرب یمن برگشته‌اند. اما با همه این وجود نمی‌توان گفت که امارات به کلی از جنگ یمن خارج شده، بلکه بازگشت کامل آن به این جنگ دور از انتظار نیست و شاید طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاخص‌هایی در این زمینه مشاهده شود.

در پایان این مقاله آمده است، در حال حاضر نیروهای انصارالله تبدیل به یک شاخص مهم در  منطقه عربی شده‌اند و به نظر می‌رسد امارات بعد از مشاهده موشک‌ها و پهپادهای یمنی که مواضع حساس این کشور را مورد هدف قرار دادند، این واقعیت را به خوبی درک کرده است و تلاش می‌کند تا از  متحمل شدن خسارات بیشتر اجتناب ورزد. به ویژه اینکه پایگاه‌های آمریکایی و فرانسوی و انگلیسی مستقر در اراضی امارات نتوانستند کمترین حمایت را از این کشور در برابر حملات انصارالله به عمل بیاورند. همچنین اماراتی‌ها دیدند که سربازان و کارشناسان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی برای محافظت از جانشان به پناهگاه‌ها فرار کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما