شناسهٔ خبر: 52262762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات یمن؛

بمباران شدید مناطق مختلف یمن/ حمله موشکی یمن به مواضع امارات/ عقب‌نشینی غیرمنتظره امارات

صاحب‌خبر -
بمباران شدید مناطق مختلف یمن/ حمله موشکی یمن به مواضع امارات/ عقب‌نشینی غیرمنتظره امارات
خبرگزاری آریا- منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعودی در ساعات گذشته 30 بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از المسیره، جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی، 23 بار شهرستان های الوادی، الجوبه و رغوان استان مأرب را بمباران کردند.
بنابر این گزارش، جنگنده های ائتلاف سعودی 2 بار استان بیضاء، 2 بار استان الحدیده، سه بار استان الجوف و یک بار نیز منطقه نجران را هدف قرار دادند.
منابع نظامی یمن نیز گزارش دادند، نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی در 24 ساعت گذشته 100 بار آتش بس ادعایی در استان الحدیده را نقض کردند.
ائتلاف سعودی طی روزهای گذشته نیز به شدت مناطق مختلف یمن را بمباران کرده است.

حمله موشکی‌ ارتش یمن به مواضع مزدوران امارات در "شبوه"
سخنگوی نیروهای مسلح یمن از کشته و زخمی شدن عناصر وابسته به امارات در حمله یگان موشکی ارتش یمن به مواضع این عناصر در استان شبوه خبر داد.
سرتیپ ستاد "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کردمحل تجمع عناصر مزدور و داعشی‌های وابسته به امارات را در بخش "عسیلان" در استان شبوه با موشک بالستیک هدف قرار گرفته است.
این سخنگوی نظامی در حساب توییتری خود با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد که در جریان این عملیات نزدیک به 40 نفر از این عناصر از جمله فرماندهان کشته یا زخمی شده و تجهیزات آن‌ها منهدم شدند.
شب گذشته شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات در یمن موسوم به "تیپ عمالقه" با ادعای اینکه عملیاتشان در استان‌های شبوه و مأرب به پایان رسیده، از آغاز فرایند استقرار دوباره نیروهایشان در شبوه خبر دادند.

عقب‌نشینی غیرمنتظره مزدوران امارات در شبوه و مأرب
چند روز بعد از تحرکات نظامی شبه‌نظامیان موسوم به "تیپ عمالقه"- تحت اوامر امارات- در استان‌های شبوه و یمن، تحولات جدید در جبهه‌های نبرد در استان‌های جنوبی و شرقی یمن در حال وقوع است. این گروه مزدور به طور ناگهانی از "باز استقرار نیروهایش" و پایان عملیات نظامی‌اش خبر داد.
مرکز اطلاع‌رسانی شبه‌نظامیان "تیپ عمالقه" با انتشار ویدیویی از صحنه عقب‌نشینی، اعلام کرد که عناصر تیپ عمالقه تجهیزات نظامی‌شان را از شبوه خارج و در حال "باز استقرار" در دیگر مناطق هستند. این نیروها با موفقیت به عملیات نظامی‌شان پایان دادند.
"عیدروس الزبیدی" رئیس شورای انتقالی نیز در بیانیه‌ای، از پایان عملیات "طوفان جنوب" و بازگشت نیروها به مناطق سابق خبر داد.
عقب‌نشینی غیرمنتظره عناصر "تیپ عمالقه باعث برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها شده است به‌ویژه اینکه این اقدام بعد از شدت گرفتن تهدیدها علیه امارات از سوی نیروهای یمنی صورت گرفته که از ابوظبی می‌خواهند از یمن خارج شوند تا امارات به کشوری ناامن تبدیل نشود.
برخی از تحلیلگران معتقدند که این عقب‌نشینی مقدمه‌ای برای فرار امارات از استان‌های شرقی یا دست کم پایان دادن به تحرکات نظامی‌اش است به‌ویژه اینکه نیروهای یمنی با حملات موشکی و پهپادی به عمق امارات، باعث نگرانی مقامات این کشور شیخ‌نشین شده است.
در حالی‌که منابع قبیله‌ای و محلی در استان شبوه این عقب‌نشینی اماراتی را زیر سوال برده و می‌گویند که هیچ نشانه ملموسی برای تایید ادعای "تیپ عمالقه" درباره عقب‌نشینی و باز استقرار نیروهایش وجود ندارد.
منابع محلی به نقل از شاهدان عینی تأکید کردند عناصر "تیپ عمالقه" مستقر در شهرستان‌‌های شمالی شبوه در حال پاک کردن شعارها و لوگوی این گروه از خودروهای نظامی‌شان و درج شعارهای دیگر گروه‌ها بودند.

تلاش رسانه های اماراتی برای آتش بس نظامی با صنعا
عبدالسلام جحاف، یکی از خبرنگاران یمنی از اقدامات امارات  برای آتش بس رسانه ای  پیش از اقدامات سیاسی برای ایجاد آتش بس نظامی با یمن خبر داد.
جحاف در گفت‌وگو با شبکه العالم توضیح داد که این تلاش همچنان رسانه ای است و یمنی‌ها یاد گرفته‌اند که چنین تلاش‌هایی را باور نکنند، مگر اینکه عملا اجرایی شود.
وی افزود: عملیات نظامی ائتلاف متجاوز و هم چنین حملات و تظاهرات نظامی ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد : تلاش رسانه ای برای ایجاد آتش بس، مقدم بر تلاش‌های سیاسی است و دارای پیام‌هایی است مبنی بر اینکه ما دست از سر شما بر می داریم و گواه بر رسیدن پیام‌های یمنی ها به امارات است.
جحاف تاکید کرد: مفهوم معادله ی ارتش و کمیته های مردمی از اولین عملیات طوفان یمن این است که امنیت شما در ازای امنیت ما است فکر نکنید تا زمانی که در یمن ماجراجویی می کنید ایمن بوده و به دور از حملات و هدف گیری های ما هستید.
وی افزود: این پیام روشنی بود که آقای الحوثی پنج سال پیش منتشر کرد و سال 2017 نیز تکرار کرد مبنی بر اینکه شما در امان نخواهید بود و امارات برای شرکت ها یا کشورهایی که با آن همکاری دارند امن نیست، بنابراین تا زمانی که امارات درگیرجنگ یمن است مراقب باشید. امارات دو بار خروج خود را از یمن اعلام کرد تا از شر این حملات در امان باشد .

آخرین تلاش‌های امارات برای بهبود شرایط عقب‌نشینی از یمن
یک کارشناس نظامی یمن تصریح کرد حملات نظامی به غیرنظامیان در یمن در چارچوب تلاش‌ها برای بهبود شرایط عقب‌نشینی ائتلاف متجاوز از یمن ارزیابی می‌شود.
"خالد غراب" در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم تصریح کرد که تحولات درباره یمن و در اطراف یمن را باید به مثابه نزدیک شدن به اعلام شکست بزرگ نیروهای متجاوز قلمداد کرد.
غراب تصریح کرد، مسلم شده که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد همچنانکه آمریکایی‌ها نیز به آن اذعان کرده‌اند.
این کارشناس یمنی تأکید کرد که تشدید حملات کورکورانه و بمباران غیرنظامیان بی‌گناه توسط ائتلاف تلاشی برای بهبود شرایط عقب‌نشینی است.
وی افزود، بعد از 7 سال جنگ ویرانبار علیه یمن، جامعه جهانی به این یقین رسیده که ارتش و کمیته‌های مردمی به قدرتی مسلط بر تحولات میدانی تبدیل شده‌اند و این قدرت، ضربه‌های بزرگ را به ائتلاف وارد می‌کند.

واکنش یمن به ادعای عقب‌نشینی امارات: فریبی بیش نیست
سفیر یمن در جمهوری اسلامی ایران در ادعای عقب‌نشینی نظامیان وابسته به امارات تشکیک کرد و گفت که عملیات ارتش علیه متجاوزان ادامه خواهد داشت مگر اینکه امارات برای همیشه دست از سر یمن بردارد و از ائتلاف عربستان خارج شود.
«ابراهیم الدیلمی»، سفیر یمن در ایران در واکنش به اخبار منتشرشده درباره عقب‌نشینی شبه‌نظامیان وابسته به امارات از جبهه‌های درگیر در استان‌‌های شبوه و مأرب گفت که چنین مسئله‌ای را به‌روزی زمین و میدان ندیده است.
وی گفت: «ما به‌روی زمین عقب‌نشینی نیروهای مزدور امارات را ندیدیم و ابتدا باید پرونده اسرا، پرداخت غرامت و لغو محاصره یمن حل و محقق شود و قبل از هرچیزی کشورهای متجاوز باید بدانند که اگر به حملات خود ادامه دهند، با حملاتی که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنند، داغ زده خواهند شد.»
دیلمی درباره گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره وساطت قطر بین یمن و امارات نیز گفت: تا الآن هیچ‌گونه وساطت واقعی و راه‌حل منصفانه و عادل نبوده است و پاسخ یمن است که تحولات واقعی را ایجاد کرده و خواهد کرد.»
سفیر یمن ادامه داد: «اماراتی‌ها بعد از حملاتی که اخیراً شد، خود را در موضع تحقیرآمیز می‌بینند و در نتیجه معادلات تغییر خواهد کرد.»
وی ادامه داد: «میانجی‌گری‌ها و کمیته‌‌های سابق (در خصوص وساطت) نیز صرفاً برای خرید زمان بود و امروز یمن در برابر فرصت تاریخی است تا استقلال و حاکمیت خود را تحمیل کند.»
ابراهیم الدیلمی درباره علت انتقال مزدوران امارات از ساحل غربی یمن به استان شبوه نیز گفت که «کشورهای متجاوز به یمن به‌دنبال دستاورد نظامی به‌روی زمین بودند؛ به همین دلیل مزدورانشان را به الحدیده و به شبوه منتقل کردند.»
وی ادامه داد: «تشدید تنش از سوی امارات، با تصمیم جسورانه و شجاعانه هدف قرار دادن این کشور استقبال شد و مشخص شد که این کشور، نقطه‌ضعف دست‌یافتنی و آسان کشورهای متجاوز است.»
دیلمی ادامه داد: «امارات نمی‌تواند در هر درگیری‌ها مقاومت کند و امروز هم به خدعه متوسل شده است و اعلام عقب‌نشینی و اعلام تجدید آرایش نیروها در شبوه هم در این راستاست.»
سفیر یمن تأکید کرد: «تأثیر ضربات و حملات به امارات مشخص است ولی این کشور و حامی آن یعنی آمریکا همچنان با مطرح کردن استقرار دوباره، به نیرنگ متوسل می‌شوند.»

نظر شما