شناسهٔ خبر: 52248895 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد همچنان قربانی می‌گیرند/ ۱۶۴ فوتی در ۱۰ ماه

طبق آمار راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۶۴ نفر در حوادث و تلفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، روزی نیست که در جاده‌های و محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد حوادث و تلفات رانندگی و عزادار شدن خانواده‌ها نباشیم.

یکی از تلخ‌ترین حوادث اخیر هم تصادف هفته گذشته پژو و سواری وانت در محور یا سوج-اصفهان بود که ۴ نفر از اهالی کریک را به گام مرگ کشاند و چندین خانواده داغدار شدند. حوادث و تلفات رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش داشته که باید متولیان چاره‌اندیشی کنند.

در همین خصوص عابد محمدی معاون حمل و نقل راهداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۶۴ نفر در حوادث رانندگی برون شهری و روستایی جان خود را از دست دادند که افزایشی ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی با بیان اینکه  سال گذشته ۱۲۸ نفر در  حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، افزود: شاهد افزایش ۲۵ درصدی تردد در جاده‌ها و محورهای استان هستیم که رابطه معناداری با افزایش فوتی‌ها دارد اما باز هم این میزان فوتی قابل توجیه نیست.

معاون حمل و نقل راهداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد تلفات فوتی و جرحی در استان تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، تجاوز و انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم است، ضمن تصادفات بیشتر در ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده که خستگی راننده و خلاء حضور پلیس در این ساعت در تصادفات بی‌تأثیر نبوده است.

محمدی با بیان اینکه محور یاسوج به اصفهان پرحادثه‌ترین محور استان است، یادآور شد: نرخ تصادفات در محور یا سوج-بابامیدان بیشتر بوده چراکه طول این محور کمتر از ۴۵ کیلومتر است اما نسبت به محور یاسوج-اصفهان که ۹۰ کیلومتر بوده تصادفات بیشتر است.

وی بیان کرد: کمترین تصادفات در محور گچساران به بهبهان است چراکه تمام طول مسیر دو بانده و جلوی برخورد وسایل نقلیه گرفته شده است.

معاون حمل و نقل راهداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر دوبانده شدن محورهای استان ابراز کرد: به دلیل کوهستانی بودن استان و وضعیت جاده‌ها، عامل انسانی باید دقت بیشتری در رانندگی داشته باشد تا شاهد افزایش تلفات نباشیم.

محمدی اضافه کرد: متاسفانه استان به محل عبور ماشین‌های شوتی تبدیل شده که یک معضل اساسی است و می‌طلبد ایستگاه ایست و بازرسی در محور یاسوج-اصفهان که سال‌هاست قرار است راه‌اندازی شود هر چه سریعتر عملیاتی شود.

وی به ورود اتباع بیگانه به استان هم اشاره کرد و گفت: از تعداد ۱۶۴ نفری که در تلفات رانندگی امسال جان خود را از دست دادند ۷ نفر اتباع کشور افغانستان بودند که در یک تصادف از مجموعه ۱۵ نفری که در یک خودروی پژو از سمت شیراز به استان می‌آمدند در محور یا‌سوج-اصفهان جان خود را از دست دادند.

معاون حمل و نقل راهداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: متاسفانه این اتفاق‌ها و حوادث ادامه دارد که باید در سطح استان برای جلوگیری از چنین حوادثی تصمیم‌گیری شود.

محمدی افزود: اقدامات اساسی در کمربندی یاسوج از جمله دوباند شدن و آشکار شدن نقاط حادثه‌خیز در حال انجام است.

اما علاوه بر اقدامات انجام گرفته، حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در کاهش تلفات و حوادث رانندگی موثر است که طبق آمار راهداری در سال جاری ۱۵ نقطه در محورهای اصلی و ۵۱ محور فرعی و راه روستایی حذف و اصلاح شدند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/س

نظر شما