شناسهٔ خبر: 52248766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

شیوع بالای اومیکرون تا کشف بارانداز اختصاصی مواد مخدر صنعتی

بندرعباس- ایرنا- شیوع بالای اومیکرون، جریمه ۲۴۰ میلیاردی پنج قاچاقچی، کشف بارانداز اختصاصی مواد مخدر صنعتی، اعلام خسارت ۱۳ هزار میلیاردی سیلاب به میناب، راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از مردم یمن، برقراری مجدد خط دریایی بندر باهنر به شارجه از جمله مهمترین رخدادها و اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

 هرمزگان در هفته گذشته ( دوم تا هشتم بهمن ماه) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها و اخبار مرور می شود.

سیاسی

هفته گذشته پس از اقامه نماز جمعه بندرعباس، نمازگزاران در حمایت از مردم مظلوم یمن که زیر بمباران امارت متحده عربی و عربستان سعودی هستند راه پیمایی کرده و در حمایت از مردم یمن شعار سردادند.

 برخی از شعارهای راهپیمایان در این روز شامل «امارات، سعودی مرگ به نیرنگ‌تان،  ‏خون مظلوم یمن می‌چکد از چنگ‌تان»، «ما امت اسلامیم حامی مظلومانیم»، «فریاد همه مرد و زن،بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت در یمن »، «مرگ بر آل سعود خائن»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و مرگ بر منافق» بود.

اقتصادی

استاندار هرمزگان گفت: آماده همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف به ویژه شیلات، کشتی سازی، معادن، کشاورزی و تجارت با کشور نیکاراگوئه هستیم.

مهدی دوستی پنجشنبه شب گذشته در نشست وبینار بررسی فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی هرمزگان با کشور نیکاراگوئه با اشاره به سفر اخیر سفیر نیکاراگوئه به این استان ادامه داد: در دیداری که با سفیر نیکاراگوئه در جمهوری اسلامی ایران داشتیم، در زمینه همکاری‌های اقتصادی مباحث مختلفی با محوریت شیلات، کشتی سازی و معادن مطرح شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۲۴۰ میلیارد و ۹۲۷ میلیون ریالی قاچاقچیان پس از احراز تخلف پنج پرونده در استان هرمزگان خبر داد. 

محسن عسکری هفته گذشته با اعلام این خبر افزود: با دریافت گزارش اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پایگاه دریابانی قشم در مورد کشف ۲۵۵ هزار و ۵۰۰ لیتر فرآورده نفتی از نوع نفتگاز و تعداد یک دستگاه گوشی ثریا و ۱۰ دستگاه پمپ روبین، چهار دستگاه لیتر شمار، یک دستگاه جی پی اس و دو دستگاه بی سیم از یک فروند لنج تجاری، پرونده در شعبه رسیدگی کننده تعزیرات استان هرمزگان بررسی و پس از احراز تخلف، متهم به پرداخت ۱۱۴ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بنیاد مسکن اصفهان به عنوان ستاد معین، از فردا نهم بهمن ماه بازسازی مناطق سیل زده استان هرمزگان را برعهده می‌گیرد.

اکبر نیکزاد عصر جمعه گذشته در بازدید از روستاها و منازل تخریبی سیل اخیر شهرستان رودان افزود: براثر سیل یکهزار و ۷۳۱ واحد نیازمند تخریب و نو سازی و یکهزار و ۴۹۵ واحد نیز نیازمند تعمیرات اساسی است.

مدیراداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از فعالیت مجدد خط مسافری دریایی بندر شهید باهنر به شارجه بعد از ۲سال وقفه بدلیل شرایط متاثر از ویروس کرونا خبر داد.

حمیدرضا محمد حسینی تختی روز سه شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه ها گفت: به دلیل شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا فعالیت این خط مسافری که پیش از این به صورت پایدار انجام می گرفت از اسفند ماه سال ۹۸ متوقف شده بود.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور پنجشنبه گذشته با اشاره به اینکه سیل اخیر به بیش از پنج هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی نیازمندان و مددجویان کمیته امداد هرمزگان آسیب زده است، گفت: حدود چهار هزار خانه نیازمند ایزوگام است که کار آن از امروز پنجشنبه آغاز شد.

سیدمرتضی بختیاری در بازدید از مناطق سیل زده شرق هرمزگان افزود: حدود یکهزار واحد مسکونی نیازمندان نیز ۱۰۰ در صد تخریبی است که منتظر گروه ارزیاب بنیاد مسکن برای ارزیابی ها خانه هایی که نیاز به تخریب کامل برای ساخت مجدد است، هستیم و کار را از هفته آینده آغاز کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب گفت: بارندگی‌ها و ۲سیلاب پس از آن در مجموع ۱۳هزارو ۷۰۰ میلیارد ریال به این شهرستان خسارت زد.

مجید سلحشور روز دوشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خسارت‌ها در بازه زمانی۸ تا ۲۹ دی ماه به این شهرستان وارد شده که خسارت وارده به منازل مسکونی در اثر طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی پنج هزارو ۴۸۰ میلیارد ریال می‌شود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس آشنایی امامان جمعه با ظرفیت ها، توانمندی ها و کمبودهای صنایع و حوزه های اقتصادی و رفع موانع تولید را امری ضروری دانست که در راستای تحقق شعار سال باید به صورت ماهانه برگزار شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده هفته گذشته در حاشیه بازدید جمعی از ائمه جمعه و اعضای شورای سیاستگذاری استان از بندر شهید رجایی، هدف از این بازدید را آشنایی اعضا با توانمندی ها، ظرفیت های اقتصاد دریامحور در این بندر تجاری، احصا کمبودها  و کاستی ها با محوریت شعار سال؛ «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» عنوان کرد.

محمدعلی دادور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس پنجشنبه گذشته گفت: آسیب دیدگی و اتصال خط لوله انتقال میعانات گازی به این پالایشگاه با تکیه بر توان فنی و کارگروهی متخصصان جوان این شرکت رفع شد.

محیط زیست

شنبه گذشته از سوی مریم سلیمی زاده رییس مرکز سنجش سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان وضعیت آب و هوای شهر بندرعباس به علت گردوخاک برای همه گروه‌های سنی ناسالم اعلام شد.

در همین رو به دلیل شدت گرد و غبار و آلودگی هوا، دید افقی در اقصی نقاط هرمزگان کاهش یافت و برخی ترددهای دریایی نیز به دلیل مواج شدن دریا برای ساعاتی متوقف گردید.

میراث فرهنگی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: یک قطعه سنگ قبر ۳۰۰ ساله پس از بارندگی‌های اخیر در میناب کشف شد.

عباس نوروزی روز دوشنبه گذشته در این خصوص به رسانه ها اعلام کرد: سنگ‌قبر یادشده توسط مردم محلی کشف و از طریق شورای روستا به پلیس امنیت تحویل شده و اکنون در اختیار اداره میراث‌فرهنگی میناب قرار گرفته است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: ظرفیت‌های گردشگری این استان با حضور فعالان این حوزه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع‌دستی تهران معرفی می‌شود.

فائقه اتابک چهارشنبه گذشته در این خصوص افزود: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری، جامعه هتلداران و واحدهای پذیرایی و فعالین حوزه گردشگری خوراک همراه با تعدادی از شهرداری‌ها و اتاق بازرگانی هرمزگان به معرفی توانمندی‌های استان در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بازدیدکنندگان می‌پردازند.

فرهنگی

نماینده ولی فقیه درهرمزگان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران الگوی عینی همبستگی و همدلی بین پیروان ادیان توحیدی است، گفت: انقلاب اسلامی ایران، ادیان الهی را در جهان زنده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده روز سه شنبه گذشته در نشست «ماموستا عبدالسلام کریمی»، مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با وی افزود: اندیشه‌ها و افکار امامین انقلاب، موجب همبستگی و همدلی میان پیروان ادیان توحیدی و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.اسمعیل جهانگیری روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: هنوز فیلم هایی که قرار است در هرمزگان اکران شود و همچنین محل دقیق اکران آنها به صورت قطعی مشخص نشده و بلافاصله پس از تایید نهایی، به دوست داران هنر هفتم اعلام خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اهدای ۳۰۰ سری جهیزیه به زوج های جوان در شهرستان بندرلنگه همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه الزهرا (س) خبر داد.

سردار علیرضا تنگسیری شنبه شب گذشته ضمن تبریک این ولادت خجسته و با تاکید بر پیروی از ارزش های دینی و اسلامی ، اظهار داشت: کالاهای اهدا شده شامل اقلام ضروری زندگی از جمله یخچال، کولر، جاروبرقی، آبگرمکن، فرش، پتو، تلویزیون و برخی اقلام دیگر است.

اجتماعی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه با مرگ دو نفر دیگر در استان در شبانه روز گذشته، شمار فوتی های کرونا در هرمزگان به ۲ هزار و ۴۶۹ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان جمعه شب گذشته در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با هشدار نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا به ویژه سویه اومیکرون در هرمزگان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۳۱۱ نفر در استان مبتلا به کرونا هستند که بیش از ۸۰ درصد این موارد از سویه جهش یافته اومیکرون می باشند.

وی افزود: در طول یک هفته گذشته شمار موارد سرپایی کرونا که به مراکز درمانی مراجعه کردند، ۱۷۰ درصد، موارد بستری ۸۰ درصد، فوتی ها هشت برابر و بستری های بخش مراقبت های ویژه کرونا نسبت به هفته قبل تر ۸۳ درصد افزایش داشته است که این آمارها خود موید سرعت بالای شیوع اومیکرون در هرمزگان است.

۲ کودک کم توان جسمی ۳ و نیم ساله و ۸ ساله با ناتوانی در راه رفتن از ناحیه ۲ پا با حمایت دکتر عمادی فر پزشک خیر از کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی بندرعباس زندگی جدید خود را آغاز کردند.

خادمی نماینده کارکنان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چهارشنبه گذشته در این خصوص گفت: پس از شناسایی و معرفی فاطمه زهرا و علی ۳ و نیم ساله به کلینیک دکتر عمادی فر وی با تقبل هزینه ساخت دستگاهای کمک حرکتی، مراحل نصب و کاردرمانی این دو کودک، روح دوباره ای به زندگی آنان داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: عملیات امداد هوایی با انجام ۱۴ سورتی پرواز در مناطق سخت گذر سیل زده این استان توسط بالگرد این جمعیت انجام شده است.

مختار سلحشور روز شنبه گذشته در این خصوص افزود: این پروازها برای انتقال اقلام امدادی شامل انتقال آرد، آذوقه و سایر اقلام برای رسانده به اهالی روستاهای در محاصره سیلاب انجام شده است، امدادرسانی به مناطق سیل زده توسط نیروهای هلال احمر تا بازگشت آرامش به منطقه تداوم می‌یابد.

هفته گذشته تفاهم نامه همکاری چهارجانبه بین دادگستری، کمیته امداد، بهزیستی و کانون وکلای قوه قضاییه هرمزگان در جهت کاهش فقر و توانمندسازی نیازمندان استان منعقد شد.

این تفاهم نامه همچنین در جهت عملیاتی کردن سند تحول قوه قضاییه، توسعه معاضدت های حقوقی و قضایی و به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم در سطح جامعه  صورت گرفته است.

استاندارهرمزگان گفت: بیماران نیازمند به عمل جراحی شکاف لب و کام در مناطق مختلف استان توسط دانشگاه علوم پزشکی به سرعت شناسایی شوند.

مهدی دوستی شامگاه جمعه گذشته در دیدار و گفت وگو با نائب رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه ملی سلامت مرهم از اقدام ارزنده موسسه ملی مرهم در ارائه خدمات به‌مناطق محروم قدردانی کرد و قول مساعد داد همکاری لازم با این موسسه در خصوص تامین نیازهای اولیه برای خدمات رسانی به مردم انجام شود.

آموزش و پرورش

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: در حال حاضر تعداد هشت پروژه درقالب ۸۵ کلاس درس و زیربنای ۱۵ هزار و ۱۷۵ مترمربع با مشارکت صنایع و بنگاه های اقتصادی استان در دست ساخت می باشد.

سید فخرالدین هاشمی روز سه‌شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: برای این تعداد کلاس درس ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت مشارکتی از سوی صنایع و بنگاه های اقتصادی هرمزگان اختصاص یافته است.

قضایی، نظامی، انتظامی، دفاعی

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: با هماهنگی مقام قضایی، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان با بررسی های دقیق اطلاعاتی، عوامل اصلی تعرض به پاسگاه دریابانی بندرخمیر را شناسایی و دستگیر کردند.

مجتبی قهرمانی روز شنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها  افزود: متهمان دستگیر شده سه نفر می باشند و در بازجویی های فنی و تخصصی، به آتش زدن یک دستگاه کانکس در ورودی پاسگاه دریابانی بندرخمیر اعتراف کردند.

وی دوشنبه گذشته نیز اعلام کرد: یک بارانداز موادمخدر صنعتی در بندر کلاهی میناب کشف شد.

قهرمانی بیان داشت: بنا به دستور مقام قضایی ،مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در نتیجه اقدام های دقیق اطلاعاتی، از محل انباشت و بارانداز مواد مخدر صنعتی در بندر کلاهی از توابع شهرستان میناب آگاهی یافتند و در بازرسی از محل مورد نظر، ۲۳۳ کیلو و هفتصد گرم شیشه کشف و ضبط کردند..

فرمانده انتظامی هرمزگان از افتتاح سامانه پیامکی ۱۱۰ برای افراد سخت گویش در استان با شماره تلفن ۱۱۰۷۶ و به صورت ویدئو کنفرانسی و همزمان با سراسر کشور توسط فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

سردار غلامرضا جعفری روز چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: از این پس افراد سخت گویش در استان هرمزگان خصوصا ناشنوایان و کم شنوایان و سایر افراد در شرایط مشابه که نمی توانند با فوریت های پلیسی۱۱۰ تماس داشته باشند، می توانند خواسته انتظامی خود را به مرکز تجمیع ۱۱۰ استان هرمزگان از طریق پیامک به شماره ۱۱۰۷۶ ارسال که بلافاصله خبر از طریق سامانه های تخصصی به کلانتری و پاسگاه ها و پلیس های تخصصی ارجاع و به خواسته آنان رسیدگی خواهد شد.

ناوگروه اعزامی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ ، دوشنبه گذشته در اسکله منطقه یکم ندسا در بندرعباس پهلو گرفت.

پنجشنبه گذشته هشتادمین ناوگروه رزمی اطلاعاتی و آموزشی نداجا با حضور رییس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی دریایی ارتش و نماینده ولی فقیه در هرمزگان در بندرعباس به سمت آب‌های آزاد و دوردست اعزام شد.

ورزشی

هفته گذشته سیدسهیل سجادی نایینی از تهران عنوان قهرمانی یازدهمین جام شطرنج هرمزگان را کسب کرد،مهدی مولایی از رفسنجان در مکان دوم ایستاد و وحید نجفی حاجی ور از چهارمحال و بختیاری سوم شد.

سه شنبه گذشته در هفته اول لیگ برتر فوتسال بزرگسالان باشگاه های هرمزگان، تیم های بیمارستان امام رضا(ع) واستقلال هرمز مقابل حریفان خود به برتری دست یافتند.

تیم شهرداری بندرعباس دوشنبه گذشته درهفته یازدهم لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس میزبان تیم پیام توس خراسان بود ودر پایان با ۲ گل این تیم را شکست داد.

هفته گذشته دوازدهمین دوره مسابقه های عملیاتی ورزشی آتش‌نشانان فرودگاه‌های کشور به میزبانی فرودگاه بین المللی بندرعباس با قهرمانی تیم شیراز به پایان رسید.

جمعه گذشته دومین دوره مسابقات کبدی ساحلی قهرمانی کارگران کشور با قهرمانی شرکت فولاد هرمزگان به پایان رسید.

نظر شما