شناسهٔ خبر: 52248397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ادامه مذاکرات وین در دستان "پایتخت‌"ها

زهرا اصغری

مذاکره‌کنندگان هشتمین دور مذاکرات وین بر سر احیای برجام که از بیست و هفتم دسامبر آغاز شده برای دومین بار به منظور رایزنی و دریافت دستورالعمل‌های لازم برای چند روز به پایتخت‌هایشان بازگشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که "هم‌اکنون به اتخاد تصمیمات سیاسی نیاز است".

بر اساس تفاهم انجام شده میان هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هشتم گفت‌وگوها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت.

در هفته‌های اخیر مذاکرات به طور فشرده و در جلساتی مشترک میان هیات مذاکره کننده ایران و ۱+۴ با حضور نماینده اتحادیه اروپا برگزار شده است. نگارش متن توافق احیای برجام در این مدت در دستور کار بوده است و موضوعات مختلف از جمله لغو تحریم ها، تضمین عدم خروج یک عضو از برجام، راستی آزمایی و اطمینان ایران از اجرای دقیق، موثر و مستمر لغو تحریم ها به ویژه از سوی آمریکا و اروپا و اقدامات متقابل هسته ای ایران به نحو قابل قبولی که هم ایران و هم طرف های دیگر رضایت نسبی داشتند، پیش رفته است و اختلافات زیادی از میان برداشته شده است. با این حال برخی مسایل به نظر نیازمند تصمیم گیری در سطوح بالا و رایزنی هیات‌ها با پایتخت‌هایشان است.

یک منبع مطلع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در رابطه با وقفه ایجاد شده در دور هشتم مذاکرات که طولانی ترین دور مذاکرات برای احیای برجام تا کنون بوده است، گفت که "گفت‌وگوها برای حدود یک هفته به منظور مشورت و رایزنی هیات ها با پایتخت‌ها متوقف شده است."

این منبع مطلع روند گفت‌وگوها را در مجموع سازنده و رو به جلو خواند و افزود: اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.

ادامه دور هشتم مذاکرات احتمالا از هفته‌ آینده

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در گروه ۱+۴ در توییتی ضمن اعلام خبر توقف کوتاه در دور هشتم مذاکرات برای انجام برخی رایزنی ها نوشت: مذاکرات به سطح پیشرفته‌ای رسیده است که نیازمند تصمیمات سیاسی است. انتظار می‌رود که ادامه دور هشتم هفته‌ آینده ازسرگرفته شود.

اما روز جمعه همزمان با اعلام خبر وقفه در دور هشتم مذاکرات، شاهد رایزنی هایی میان رهبران کشورهای روسیه و فرانسه و گفت‌وگوی وزیران خارجه آلمان و روسیه بودیم. 

از ابتدای از سرگیری مذاکرات در آذرماه سال جاری، روسیه در سطوح دیپلماتیک و سیاسی بیش از گذشته نقش آفرین بوده است به نحوی که مقامات آمریکایی و ایرانی نیز این مساله را بارها تایید کرده اند. رییس جمهور روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات به نحوی نقش واسطه میان ایران و سه کشور اروپایی و ایران و آمریکا را داشته است.

میان‌داری روسیه برای حفظ مذاکرات وین

به گزارش رویترز، یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پس از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز جمعه درباره توافق هسته‌ای عنوان کرد که مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی همچنان دشوار است، اما نشانه‌هایی مبنی بر حصول توافق وجود دارد.

این مقام فرانسوی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در عین حال گفت که مساله تضمین‌های امنیتی برای ایران و چگونگی تحت کنترل بازگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور همچنان نیاز به شفاف‌سازی دارد.

در همین چارچوب وزیران خارجه روسیه و آلمان در تماسی تلفنی به بررسی آخرین تحولات مربوط به برجام پرداختند.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در تماسی تلفنی با یکدیگر تاکید کردند که "کار دیپلماتیک متمرکز باید برای احیای توافق هسته‌ای وین در ۲۰۱۵" ادامه یابد.

مقامات و مذاکره کنندگان اروپایی از ابتدای از سرگیری مذاکرات همچنان ساز نا کوک خود را می‌نوازند و بر ادعاهای واهی خود نسبت به برنامه هسته ای ایران پافشاری دارند. آنها مدعی هستند که برنامه هسته ای ایران که تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد به سطحی از گستره و پیشرفت رسیده که ادامه این روند در عمل تعهدات هسته‌ای ایران در برجام را بی معنا و خالی می کند. از این رو معتقدند یا باید برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود یا مذاکرات زودتر (پایان ژانویه یا اوایل فوریه) به نتیجه برسد.

این درخواست ها در حالی مطرح می شود که توقف برنامه هسته ای ایران از سوی مقامات کشورمان تاکنون رد شده است، چرا که فعالیت های هسته ای ایران اولا در چارچوب پادمان جامع و نظارت آژانس پیش می رود دوما اینکه توسعه فعالیت ها در حوزه تولید سوخت و توسعه سانتریفیوژها در راستای کاهش تعهدات برجامی به عنوان اقدام متقابل با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا و انجام نشدن تعهدات برجامی آمریکا و اروپا انجام می گیرد. به علاوه این کشورهای اروپایی عضو برجام بودند که از ابتدای مذاکرات در آذرماه با مانع تراشی و تاخیر و تعلل های متعدد مذاکرات و دیدگاه های ایران را جدی نگرفتند و فکر کردند با اعمال فشار سیاسی و رسانه ای می توانند ایران را از مسیر خود برای لغو تحریم ها بازگردانند.

خطر ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای مذاکرات

با وجود رفتارهای عجیب و دور از انتظار اروپا در این دور از مذاکرات اما اظهارات مقامات آمریکایی، ایرانی، روسی و چینی در مجموع نشان می دهد، به واسطه مذاکرات جدی و اراده سیاسی اکثر طرف‌ها، اکنون توافق بیش از هر زمان دیگر در دسترس است و در چنین شرایطی اگر مذاکرات به دلیل ضرب‌الاجل‌ های ساختگی بخواهد تحت تأثیر قرار گیرد و به سمت توقف یا بن‌بست کشیده شود، مسئولیت این روند و نتیجه، طرف های اروپایی و در نهایت آمریکا هستند.

انتهای پیام

نظر شما