شناسهٔ خبر: 52248225 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مجاهد عراقی طی یادداشت اختصاصی نوشت؛

فرزندان خمینی و صدر بیش از دویست شهید تقدیم اسلام کردند

حوزه/ ابوحسن المثنا از مجاهدان پیشکسوت عراقی طی یادداشتی نوشت: فرزندان خمینی و صدر شگفت انگیزترین تصاویر فداکاری ها در عملیات کربلای ۵ را ترسیم نموده و بیش از دویست شهید و تعداد زیادی مجروح در راه دفاع از اسلام و کشور مبارکشان تقدیم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، تیپ بدر متشکل از نیروهای مجاهدین عراقی و بعدها اسرای عراقی داوطلب (مشهور به احرار) بود، که توسط محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران راه‌اندازی شد و اسماعیل دقایقی به عنوان نخستین فرمانده تیپ بدر منصوب گردید. در عملیات بدر، این تیپ، منطقه «الترابه» در هور الهویزه را آزاد کرد. تیپ بدر در عملیات‌های عاشورا، قدس ۴، کربلای ۲، کربلای ۴ و کربلای ۵ نیز نقش پر رنگی داشت. تیپ بدر همچنین در عملیات مرصاد نیز حضوری فعال داشت. اسماعیل دقایقی هنگامی که فرماندهی «تیپ ۹ بدر» را پذیرفت، گردان‌های توابین و احرار را از میان اسیران و مجاهدان عراقی تشکیل داده و لشکر ۹ بدر را بنا نهاد.

پس از سقوط صدام، سازمان بدر با تغییر در اهداف و ساختار در پارلمان و دولت عراق حضور پیدا کرد.حضور در حشد الشعبی و موفقیت در نبرد با داعش جایگاه سپاه بدر را در عرصه سیاسی عراق بالا برد.

این ایام مصادف است با سالروز شهادت شهید اسماعیل دقایقی که در خلال مقدمات عملیات کربلای ۵ به درجه رفیع شهادت رسید. سرلشکر شهید اسماعیل دقایقی از جمله افرادی است که پایه گذار فرهنگ بسیجی درمیان مردم عراق بود.

آن‌ها به رغم آنکه اسیر بودند، با علاقه و اشتیاق در این لشکر با ارتشی که خودشان سال‌ها در آن ارتش بودند، می‌جنگیدند و بسیاری از آن‌ها هم به شهادت رسیدند و حالا بسیاری از تربیت شدگان شهید دقایقی امروز به یاد او، سازمان بدر را که در عراق با داعش جنگید، پایه گذاری کرده اند. شهید گرانقدر ابو مهدی المهندس نیز از جمله همراهان شهید اسماعیل دقایقی و معاون این شهید والامقام در لشکر بدر بود.

ابوحسن (حامد عبدالحسین) المثنا از جمله رزمندگان عراقی است که در دوران دفاع مقدس ایران و از سال ۶۳ در کنار رزمندگان ایرانی به مجاهدت علیه نظام بعث و فریبخوردگان آن پرداخته است و همچنان در جبهه فرهنگی مقاومت فعال است. وی که از همکاران و دوستان شهید ابو مهدی المهندس بوده در مرکزی به جمع آوری اسناد شهدای عراقی مشغول است.

وی به مناسبت ۳۵ مین سالروز شهادت شهید اسماعیل دقایقی و عملیات کربلای ۵ یادداشتی نوشته است که به شرح ذیل است:

این روزها مصادف است با سالگرد مرحله سوم عملیات کربلای پنجم. پس از شکستن و نفوذ به موانع بتنی مسلح، و میادین مین، سیم خاردار، موانع آبی عریض و عمیق و… تمام خطوط دفاعی استراتژیک با هدف آزادسازی سرزمین های وسیع، از دست نیروهای ظالم صدام خارج شد.

فرزندان خمینی و صدر شگفت انگیزترین تصاویر رشادت ها و فداکاری ها و استواری را ترسیم کردند و بیش از دویست شهید و تعداد زیادی مجروح در راه دفاع از اسلام و کشور مبارکشان تقدیم کردند.

در خلال عملیات کربلای ۵ تعداد زیادی از فرماندهان واحدهای مختلف سپاه نیز شهید شدند که در میان آنها نام‌هایی چون اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر ۹ بدر، حجت‌الاسلام عبدالله میثمی مسئول دفتر نمایندگی امام در قرارگاه خاتم (ص) و شهیدحاج حسین خرازی به چشم می‌خورد.

این نبرد منحصر به فردترین نبرد در نوع خود در تاریخ جنگ ها بود و عزیزترین برادران و فرماندهان برجسته آنها دو پیشوای عزیز در خط مقدم آنان قرار دارند؛ شهید اسماعیل دقایقی فرمانده سپاه بدر و شهید ابوطارق البصری فرمانده سپاه امام موسی کاظم علیه السلام.

این دو رهبر از ویژگی رهبری قابل توجهی برخوردار بودند که مهمترین آنها عبارت بود از: گشاده رویی و جذب مجاهدین با همه جهت گیری های جنبشی سیاسی.

از خداوند خواهان سرافرازی و جاودانگی راه شهدای پاک و صالح اسلام مِن جمله شهدای عزیز عملیات کربلای ۵ هستیم.

شایان ذکر است مرکز الوثائقی للمقاومة الاسلامیة فی العراق (موسسه اسناد مقاومت اسلامی عراق) در ایران وابسته به مرکز مدیریت اسناد و مدارک حشد الشعبی عراق است، که با حمایت و پشتیبانی و همکاری مستقیم شهید ابو مهدی المهندس به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای عراقی راه اندازی شده است

همچنین علاقه مندان برای اطلاع بیشتر از دو شهید بزرگوار شهیدان "دقایقی و ابوطارق البصری" می توانند به کتابنامه مجله یاران (فارسی)، شماره ۶ شهید دقایقی، انتشارات بنیاد شهید انقلاب اسلامی تهران و کتاب زندگی شهید ابوطارق البصری، انتشارات مرکز اسناد مقاومت اسلامی عراق مراجعه نمایند.

نظر شما