شناسهٔ خبر: 52245057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اتحادیه اروپا: مذاکرات وین متوقف می‌شود/ به تصمیمات سیاسی نیاز است

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با تأیید توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته که به تصمیم سیاسی نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «انریکه مورا»، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با تأیید توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته که به تصمیم سیاسی نیاز است.

مورا در توییتر نوشت: «دور هشتم مذاکرات وین که ۲۷ دسامبر شروع شد و تا به حال طولانی‌ترین دور بوده تنفس خواهد داشت. شرکت‌کنندگان برای مشورت و دستورالعمل به پایتخت‌هایشان می‌روند تا هفته آینده بازگردند. اکنون به تصمیم‌های سیاسی نیاز است. برای همه شرکت‌کنندگان سفر خوشی آرزو می‌کنیم.»

پیش از این یک منبع مطلع به خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفته بود بر اساس تفاهم صورت‌گرفته بین هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، دور هشتم گفت‌وگوها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت.

این منبع تصریح کرد با توجه به اهمیت موضوعات باقیمانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، براساس تفاهم صورت گرفته هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت می‌کنند و بعد از این وقفه یک هفته‌ای، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

این منبع با بیان این‌که روند گفت‌وگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده، اظهار داشت: «اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.»

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

پایگاه آمریکایی «نیوریپابلیک» دو روز پیش در گزارشی به نقل از تحلیلگران و منابع آگاه به دلایل تعلل بایدن در بازگشت به برجام پرداخت و نوشت نگرانی رئیس‌جمهور آمریکا از کارشکنی سناتورها در تأیید صلاحیت اعضای تیم سیاست خارجی، عدم نگرش مثبت برخی از اعضای شورای امنیت ملی به برجام و شخصیت محافظه‌کار بایدن از جمله دلایلی بوده‌اند که باعث تعلل آمریکا در اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای شده‌اند.

با وجود این، در نزدیک به سه ماهی که از دور جدید مذاکرات وین می‌گذرد آمریکا و تروئیکای اروپایی و بازوهای رسانه‌ای آنها همواره سعی داشته‌اند اینطور القا کنند که ایران عامل حرکت آهسته گفت‌وگوهای وین است. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد و تأکید کرده که پیشرفت مذاکرات تابع اقدامات تنها یک طرف نیست.

در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

هفتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از هشتم آذرماه آغاز شد. این نخستین دور از گفت‌وگوها بود که در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شد.دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

انتهای پیام/

نظر شما