شناسهٔ خبر: 52244804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عضویت بورکینافاسو در گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا تعلیق شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سران گروه اقتصادی غرب آفریقا (ECOWAS) تصمیم گرفتند تا پس از کودتای نظامی روز دوشنبه در بورکینافاسو، عضویت این کشور را بدون اعمال تحریم‌ها به حالت تعلیق درآورند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از آرتی عربی، یکی از شرکت کنندگان در این نشست مجازی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: گروه اکواس در سوم فوریه در آکرا نشست جدیدی را این بار با حضور سران کشورهای منطقه برگزار خواهد کرد.

این گروه همچنین خواهان آزادی مارک کریستین کابوره، رئیس جمهور مخلوع بورکینافاسو که در حبس خانگی به سر می برد و دیگر مقامات بازداشتی شدند.

سرهنگ پل هانری دامیبا، رئیس کودتای بورکینافاسو، در اولین سخنرانی خود عصر پنجشنبه در تلویزیون ملی گفت که کشورش امروز بیش از هر زمان دیگری به شرکای خود نیاز دارد.

او تاکید کرد که تردیدهای قانونی ناشی از کودتا را درک می کند و تاکید کرد که بورکینافاسو به تعهدات بین المللی به ویژه در مورد احترام به حقوق بشر ادامه خواهد داد. کشور زمانی به نظم قانون اساسی بازخواهد گشت که شرایط مناسب ایجاد شود. او از نیروهای حاضر در این کشور خواست تا نقشه راه را برای تصحیح مسیر این کشور تدوین کنند.

رئیس کودتای بورکینافاسو تاکید کرد که خواهان آشتی است که همه در آن خود را بیابند و آمادگی خود را برای شنیدن حرف همه اعلام کردند. او تأیید کرد که قبلاً رایزنی با تشکل های سیاسی، از جمله شخصیت های رژیم رئیس جمهور مخلوع را آغاز کرده است.

آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا همراه با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواستار آزادی فوری رئیس جمهور مخلوع و آغاز گفتگوها میان طرفین برای حل اختلافات هستند.

این خبر را در آرتی عربی می توانید ببینید.

نظر شما