شناسهٔ خبر: 52244680 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مریم جعفری گزارش می دهد؛

چوب حراج به حیات وحش در یک بازار

در جنوبی‌ترین نقطه بزرگراه آزادگان، جمعه‌ها در بازار پرندگان خلیج فارس جای سوزن انداختن نیست، عده‌ای می‌فروشند و عده‌ای می‌خرند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، شاید ۱۰ سال پیش زمانی که شهرداری تهران بازاری در بزرگراه آزادگان و مکانی برای خرید و فروش پرندگان زینتی راه اندازی می‌کرد گمان نمی‌کرد در حاشیه این مجتمع بازار سیاه حیوان‌ها شکل بگیرد.
گونه‌هایی همچون میمون، مار و سگ‌های خارجی در قسمت بازار سگ‌ها برای فروش عرضه می‌شود.
وقتی به بازار رسیدیم از سگ‌های ۵۰۰ هزار تومانی تا ۲۵ میلیون تومانی به فروش می‌رسید. برخی اولین بار بود که به این مکان قدم گذاشته بودند و مردد از این که می‌توانند سگی برای آپارتمان خریداری کنند، حتی رقم مشخص شده هشت تا ۱۰ میلیون تومان را برای خرید سگ کنار گذاشته بودند و برخی دیگر می‌گفتند حاضریم تا ۲۵ میلیون تومان برای خرید سگ هزینه کنیم.
 برخی هم می‌گفتند در این بازار حتی مار، به قیمت ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
این بازار با همه برخورد‌های محیط زیستی هنوز گرم است و هر چند ما تصاویر را به صورت مخفی ضبط کردیم، اما گویا متخلفان گوی سبقت را ربوده بودند و نشانی از خود نمی‌دادند تا جایی که به یکی از دارندگان سگ‌ها مراجعه کردیم و سراغ روباه از او گرفتیم که ۵ تا ۶ عدد سگ خارجی نشان داد که کمتر از یک ساله بود و برای فروش به بازار آورده بود.
قیمت را که جویا شدیم، گفت از دو میلیون تومان تا پنج میلیون تومان سگ هایم را می‌فروشم، اما روباه ندارم.
پرنده فروشی را دیدم که در قفسش ۱۰ تا ۱۵ بلدرچین قاچاق داشت و هر کدام را به ۲۰ هزار تومان می‌فروخت، به نظر می‌رسد روزانه در این جمعه بازار رقم‌های کلان برای فروش حیات وحش و سگ‌های خارجی رد و بدل می‌شود، ولی هیچ نگاه برخوردی به صورت قطعی با آن‌ها وجود ندارد.
طبق ماده ۷ قانون شکار و صید؛ با افراد متخلف برخورد می‌شود، چون خرید و فروش حیوانات وحشی جرم است چه فروشنده باشید و چه خریدار؛ در هر صورت متخلفید.
فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران هم می‌گوید: طبق قانون هر گونه خرید و فروش و تکثیر گونه‌های داخلی و حتی گونه‌های خارجی حیات وحش جرم محسوب 
و با افراد متخلف برخورد می‌شود.
طبق این قانون، افرادی که گونه‌های زیستی را نگهداری می‌کنند پس از ضبط باید به هزینه خودشان باید به کشور مبدا بازگردانند.
البته تناسبی هم بین جرایم و تخلفات نیست و شاید هم قوانین محیط زیست ضمانت اجرایی ندارد چرا که گاهی می‌بینیم یک قاچاقچی دستگیر و تبرئه می‌شود یا جریمه‌ای خیلی کمتر از تخلف صورت گرفته برایش تعیین می‌کنند.
تا زمانی که قانون ضمانت اجرایی نداشته باشد و خلاء قانونی وجود دارد، همچنان باید شاهد خرید و فروش حیات وحش یا حراج این گونه‌ها باشیم؛ جای حیات وحش در طبیعت است نه در دستان من و شما.
 برای حفظ و صیانت از گونه‌های زیستی همه با هم باید دست به دست دهیم.
<div id="video-display-embed-code_7568507"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3346968/7568507?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما