شناسهٔ خبر: 52244301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

تغییر رویکرد در وزارت جهاد کشاورزی

املش- وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر رودیکرد در این وزارتخانه، گفت: باید مواظب تغییر کاربری های غیر مرسوم اراضی کشاورزی باشیم و با آن برخورد کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد ساداتی نژاد عصر جمعه در شورای اداری شهرستان املش، اظهار کرد: املش شهرستانی با مردمان فرهیخته است.

وی با بیان اینکه، گیلان را نمی‌شود در تقویم کشاورزی ایران نادیده گرفت، گفت: گیلان جز نخستین استان‌هایی است که در امنیت غذایی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

ساداتی نژاد به ظرفیت‌های مختلف گیلان در کشاورزی اشاره کرد و افزود: بر همین اساس گیلان برای وزارت جهاد کشاورزی جز استان‌های ویژه است و در اعتباری که برای گیلان در نظر گرفته شده رعایت این حق را نیز داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این سفر برای حوزه کشاورزی گیلان مصوبه داریم، تصریح کرد: املش با ظرفیت‌های بالا کشاورزی و گردشگری ۱۰ درصد بیکاری را هم نباید داشته باشد و جذابیت‌ها در ابعاد مختلف می‌تواند اشتغالزایی انجام دهد و ما نیز در مصوبات هم به املش اشاره می‌کنیم...

ساداتی نژاد به سد انحرافی نیمه تمام این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: تلاش می‌شود از محل اعتبارات سفر این سد تکمیل و بهره برداری شود.

وی با اشاره به تداخل مشکل منابع طبیعی و کشاورزان و روستاییان، تصریح کرد: صدور سند برای این اراضی مهم‌ترین راهکار است که باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

گیلان از فقر صنایع تبدیلی رنج می‌برد

ساداتی نژاد یکی از مشکلات را تغییر کاربری دانست و گفت: اگر مواظبت نکنیم زمین کشاورزی وجود نخواهد داشت در زمینه باید با دقت عمل کنیم در صنعت کشاورزی باید کمک کنیم اما مواظب تغییر کاربری‌های مرسوم باشیم.

وی با بیان اینکه در صنعت چای مشکل تسهیلات نداریم و کسانی که در این صنعت فعالیت می‌کنند از طریق بانک کشاورزی تسهیلات دریافت می‌کنند، ادامه داد: تعاونی چایکاران از یکی دو کارخانه‌ای که رها سازی شدن تملک کنند ما تسهیلات در اختیارشان قرار خواهیم داد صنایع جدیدی راه اندازی کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در این منطقه محدودیت پرداخت تسهیلات نداریم، اضافه کرد: شورای اقتصاد قیمت گذاری برگ چای را انجام می‌دهد و سه تشکل کشاورزی در این شورا عضو هستند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه، فقر صنایع تبدیلی در گیلان داریم و کشاورز از ارزش افزوده کار خود برخوردار نیست، افزود: نگاه جدیدی در صنعت کشاورزی حاکم است.

وی با بیان اینکه، بعد ۶۰ سال در ابتدای دولت سیزدهم تجارت به کشاورزی برگشت و امروز وزارت جهاد متولی کل زنجیره کشاورزی از تولید تا مصرف است، ادامه داد: در گذشته تولید با جهاد کشاورزی بود اما توزیع و فروش را وزارت صمت بر عهده داشت.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد برای صندوق حمایت از توسعه چای پیش بینی شده است گفت: ۱۴۰۱ سال خوبی برای صندوق‌های حمایت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کشور است.

نظر شما