شناسهٔ خبر: 52242608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واکنش ها به حمله راکتی به فرودگاه بغداد/عمار الحکیم چه گفت؟

بخش رسانه امنیتی عراق حمله راکتی صبح امروز (جمعه) به فرودگاه بغداد را تایید و اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور به سرنخ‌هایی از عاملان این حمله دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

به نقل از سایت النشره لبنان، بخش رسانه امنیتی عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای درباره حمله راکتی صبح امروز به فرودگاه بین‌المللی بغداد اعلام کرد: باندهای تروریستی صبح امروز اقدام به هدف قرار دادن فرودگاه بغداد با شلیک شش راکت کاتیوشا کردند.

در این بیانیه آمده است: راکت‌های شلیک شده به پارکینگ هواپیماهای خطوط هوایی عراق اصابت کرد و منجر به وارد شدن آسیب به دو هواپیما شدند.

رسانه امنیتی عراق درباره اهداف این حمله نیز تاکید کرد: این اقدام تروریستی با هدف تضعیف تلاش‌های دولت برای احیای نقش منطقه‌ای عراق و همچنین تضعیف تلاش‌های خطوط هوایی عراق برای پیشی گرفتن از کشورهای دیگر در زمینه حمل و نقل و ترافیک هوایی و افزایش چالش‌های آن صورت گرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: به محظ اطلاع از این اقدام تروریستی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق تحقیقات خود را آغاز کرده و موفق به کشف سه راکت شلیک نشده در داخل یک سکوی پرتاب راکت در منطقه "ابو غریب" شدند. همچنین سرنخ‌های مهمی از جنایتکاران برای دستگیری و محاکمه‌شان به دست آمده است.

این بیانیه پس از آن صادر شد که یک منبع امنیتی عراقی صبح امروز اعلام کرد، فرودگاه بین‌المللی بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفت.

در نتیجه این حمله، یک هواپیمای مسافربری که در فرودگاه پارک شده بود، آسیب دید.

در همین حال، الفرات نیوز نیز به نقل از یک منبع امنیتی عراقی از سرنگونی یک پهپاد خبر داد که قصد حمله به فرودگاه بغداد و پایگاه نیروهای آمریکا در این فرودگاه را داشته است./ایسنا

 عمار الحکیم:حمله به فرودگاه بغداد ثبات عراق را تهدید می‌کند

رئیس جریان حکمت ملی عراق خواستار تحقیقات فوری درباره حمله راکتی و پهپادی به فرودگاه بغداد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - عمار الحکیم در توئیتی نوشت: حمله راکتی و پهپادی صبح امروز به فرودگاه بغداد را محکوم می‌کنم. باید در اسرع وقت تحقیقات لازم درباره این حملات که زیربنا‌های عراق و تاسیسات غیرنظامی آن را هدف قرار می‌دهند انجام شود تا در نتیجه تحقیقات عاملان آن و انگیزه‌شان برای انجام چنین اقداماتی که امنیت و ثبات عراق را تهدید می‌کند، فاش شود.

به گزارش سومریه نیوز، رهبر جریان حکمت ملی عراق نوشت: ما بار دیگر از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهیم که تلاش‌های اطلاعاتی‌شان را برای تامین امنیت شهروندان و حفاظت از تاسیسات حیاتی کشور بیشتر کنند.

ریاست اقلیم کردستان عراق نیز ضمن محکومیت این حمله، خواستار جلوگیری از ادامه یافتن تلاش‌ها برای برهم زدن امنیت و ثبات شد و آن را تحول خطرناکی عنوان کرد که به نام و موقعیت عراق ضربه می‌زند.

منابع امنیتی عراقی صبح امروز اعلام کرد، فرودگاه بین‌المللی بغداد با ۶ راکت هدف قرار گرفت. در نتیجه این حمله، یک هواپیمای مسافربری خارج از رده که در فرودگاه پارک شده بود، آسیب دید. این راکت‌ها به نزدیکی پایگاه نظامی ویکتوریای آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد اصابت کرده است.

چندی پیش نیز پایگاه‌های ویکتوریا و عین الاسد در عراق که بدست نظامیان آمریکا کنترل می‌شد هدف حملات راکتی قرار گرفتند.

بنا بر قانون پارلمان عراق که در دی ۹۸ پس از ترور فرماندهان مقاومت تصویب شد، تمامی نیرو‌های بیگانه به ویژه نظامیان آمریکا باید خاک این کشور را ترک می‌کردند، اما آمریکا ۲۵۰۰ نیروی خود را با تغییر عنوان مأموریت آنان از رزمی به آموزشی در خاک عراق باقی نگاه داشته است.

واکنش «مصطفی الکاظمی» به حمله راکتی به فرودگاه «بغداد»

نخست وزیر عراق امروز جمعه با صدور بیانیه ای به حمله راکتی به فرودگاه «بغداد» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز جمعه به حمله راکتی به فرودگاه «بغداد» واکنش نشان داد. مصطفی الکاظمی گفت: با قاطعیت با چنین اقدام خطرناکی برخورد می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر عراق در ادامه اظهاراتش در این زمینه تأکید کرد: کسانی که پشت پرده حمله به فرودگاه بین المللی بغداد ایستاده اند، خواهان ثبات و آرامش برای عراق نیستند. سران احزاب و گروه‌های سیاسی حمله راکتی به فرودگاه بغداد را محکوم کنند.

الکاظمی همچنین گفت: از کشورهای دوست تقاضا دارم تا به دنبال حادثه حمله راکتی به فرودگاه بغداد، محدودیتی برای پروازهای خود به عراق و نیز فعالیت‌های هواپیماهای خطوط هوایی عراق در کشورهایشان، ایجاد نکنند.

گفتنی است، منابع رسانه‌ای امروز جمعه از حمله راکتی به پایگاه آمریکایی «ویکتوریا» در فرودگاه «بغداد» خبر دادند. گفته شد که پایگاه آمریکایی ویکتوریا با ۶ راکت هدف حمله قرار گرفته است.

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای جزئیات حمله راکتی به فرودگاه بین المللی بغداد را منتشر کرد. در بیانیه رسمی این واحد آمده است که ۶ راکت کاتیوشا به سمت فرودگاه بین المللی بغداد شلیک شد که به مکان انتظار هواپیماهای مسافربری خطوط هوایی العراقیه اصابت کرد و به ۲ هواپیمای مسافربری آسیب زد.

در بیانیه مذکور همچنین تصریح شد: این اقدام موجب تضعیف تلاش‌های دولت عراق در بازیابی نقش منطقه‌ای عراق و کارشکنی در تلاش‌های شرکت هواپیمایی العراقیه برای بازیابی جایگاه خود در سطح بین المللی و رفع محدودیت‌ها از آنها می‌شود.

در این بیانیه تأکید شد که به محض رخ دادن حادثه، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وارد عمل شدند و ۳ راکت را در سکوی شلیک آنها در نزدیکی منطقه ابوغریب پیدا کرده و از کار انداختند. این بیانیه افزود: نیروهای امنیتی به سرنخ‌های مهمی درباره عاملان این اقدام دست یافته اند و اقدامات قانونی لازم را درباره آنان انجام خواهند داد.

مقتدی صدر: باید از منافع مردم عراق صیانت شود

رهبر جریان صدر عراق در واکنش به هدف گیری فرودگاه بغداد بر ضرورت حمایت از منافع عموم مردم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در واکنش به هدف گیری فرودگاه بغداد توسط افراد ناشناس، توجه ویژه به منافع ملی و حفاظت از حق عمومی مردم را ضروری عنوان کرد.

وی در یک پیام توییتری همچنین بر رویکرد جریان صدر در راستای تشکیل دولتی فراگیر و شامل اکثریت جریانات سیاسی کشور تاکید کرد.

پیشتر مقتدی صدر با انتشار یک پست توئیتری بار دیگر بر لزوم تشکیل دولت اکثریت ملی تأکید کرد.

فرودگاه بین المللی بغداد بامداد امروز با شش راکت «کاتیوشا» هدف حمله قرار گرفت که به محل انتظار هواپیماهای خطوط هوایی این کشور اصابت کردند و در دو هواپیمای مستقر در باند نیز خسارت به بار آوردند.

نظر شما