شناسهٔ خبر: 52242154 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

کورتوا: تقابل با پاریسن ژرمن فینال زودرس است/ برای تکمیل رکوردم جام لیگ قهرمانان را لازم دارم

رکنا ورزشی: دروازه بان تیم فوتبال رئال مادرید گفت: برای من خیلی جالب است که قبل از بازنشستگی، یک لیگ قهرمانان را بالای سر ببرم.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا ورزشی، تیبو کورتوا دروازه‌بان بلژیکی رئال مادرید کمترین گل خورده در مسابقات این فصل لالیگا دارد و در لیگ قهرمانان اروپا به خاطر یک بازی بیشتر، پشت سر مندی قرار گرفته است. سایت آ اِس اسپانیا به همین مناسبت لقب دیوار اروپا را به این دروازه‌بان 29 ساله داده است. پیرامون همین موضوع کورتوا به سوالات زیر پاسخ داد:  

*شما 29 ساله هستید و نام هوگو سانچز و بوکو بویو تقریباً شبیه به ماقبل تاریخ خواهد بود. اما آنها  برنده«الپیچیچی(جایزه آقای گل لالیگا)» و «زامورا( جایزه دروازه‌بان با کمترین گل خورده»، قهرمان لیگ فصل 88-1987 بودند. آیا تاریخ با کورتوا و بنزما تکرار خواهد شد؟

این نام ها برای من آشنا به نظر می‌رسد، اما زمانی که این اتفاق افتاد من هنوز به دنیا نیامده بودم. بدیهی است که این یک واقعیت بسیار خوب است که نشان می‌دهد تیم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، اما فصل طولانی است و اگر در نهایت عنوان قهرمانی را کسب نکنیم، این داده‌ها بی ربط خواهند بود.

*شما نه تنها دروازه‌بانی با کمترین گل خورده در اسپانیا هستید، بلکه بهترین رکورد در لیگ قهرمانان را نیز دارید، فقط پشت مندی (چلسی)، بلکه او یک بازی کمتر انجام داده است. 

 افتخار می‌کنم زیرا امسال در سطح خوبی بازی می‌کنم، اما باید آن را با عناوین به پایان برسانیم. فصل گذشته هم برای من خوب بود، اما بدون عناوین به ماه می‌رسیدیم و این دردناک است. زیباترین چیز برای ما پیروزی است، همانطور که اخیراً در سوپرکاپ اسپانیا انجام دادیم.

آیا کورتوا احساس می‌کند که در بهترین لحظه زندگی حرفه‌ای خود در اوج قرار دارد؟

 احساس خوبی دارم، بله اما کل تیم رئال مادرید کار دفاعی خوبی انجام می‌دهد و این به دروازه‌بان و کل تیم نیز کمک می‌کند. این اتفاقی است که می‌خواهم تا پایان فصل حفظ کنم و عناوین به این ترتیب به دست خواهند آمد.

در رئال مادرید، شرایط عجیبی وجود دارد: تقریباً تمام دفاع‌های شما روح یک مهاجم را دارند. میلیتائو بهترین سرزن تیم است، آلابا ضربات آزاد را می‌زند، مدافعان کناری تقریبا بیشتر زمان خود را در حمله می‌گذرانند تا دفاع، دروازه‌بان چه احساسی از این موضوع دارد؟

باید خود را با شرایط و سبک مادرید تطبیق دهم. رئال مادرید تیم هجومی است که دوست دارد حمله کند و گل بزند. این شکاف‌هایی را باز می‌کند که ضررهای خطرناکی برای ما به همراه خواهد داشت و آنها قبلاً برای ما گل زده‌اند. اما از طرفی مجبورم می‌کند که فعال باشم، مشارکت زیادی داشته باشم. حواسم به عملکرد بقیه باشد، با هم تیمی‌هایم نه تنها با مدافعان، بلکه با هافبک‌هایی مثل کاسمیرو هم صحبت می‌کنم که سر او فریاد بزنم، بمان! وقتی می‌بینم که لازم است همچنین وظیفه دروازه‌بان این است که با مدافعان صحبت کند تا موقعیت‌های خطرناک را به آنها گوشزد کند تا از ضد حملات حریف جلوگیری شود. این کار آسانی نیست، اما ترجیح می‌دهم بازی‌های پر جنب و جوش‌تر را شلوغ‌تر کنم و از بازی بیشتر لذت ببرم تا اینکه فقط زیر دروازه باشم و هیچ کاری انجام ندهم و حوصله‌ام سر برود. وقتی چهار بر صفر برنده می‌شوید، از گل زدن هم تیمی‌هایتان لذت می‌برید، اما اگر به شما نرسیدند، این فقط یک بازی برای دروازه‌بان است. جالب این است که دو یا سه بر صفر برنده شوید، اما این مسابقه‌ای است که باید در آن صحبت کنید و مداخله کنید. من دوست دارم از خودم در چارچوب لذت ببرم.

کورتوا رکورد خوبی دارد اما هنوز با رئال مادرید قهرمان اروپا نشده است. آیا جاه طلبی شما رسیدن به لیگ قهرمانان است؟

بزرگترین آرزوی من قهرمانی در لیگ قهرمانان با رئال مادرید است، اما این یک وسواس هم نیست. رئال مادرید تاریخ جام ملت های اروپا است و حضور در این تاریخ بسیار خوب خواهد بود. من عناوین بزرگی مانند لیگ برتر یا لیگ و همچنین عناوین دیگری را در اروپا کسب کرده‌ام. اما برای تکمیل رکوردم، برای من خیلی جالب است که قبل از بازنشستگی، یک لیگ قهرمانان را بالای سر ببرم.

چند روز قبل از بازی مقابل پاری سن ژرمن چه احساسی دارید؟

آنها رقیب سرسختی هستند و بازی بسیار سخت و رقابتی خواهد بود. فینال زودهنگام خواهد بود. اما رئال مادرید در سطح خوبی قرار دارد و من فکر می‌کنم که می‌توانیم از آن عبور کنیم. این یک بازی خواهد بود که در آن آنها درباره جزئیات، مانند سیو یا گل تصمیم خواهند گرفت. نکته کلیدی این است که متمرکز و متحد باشیم و به خوبی و بدون تلفات یا مصدوم وارد بازی شویم.

چه کسی شما را بیشتر نگران می کند، مسی یا امباپه؟

پاری سن ژرمن بازیکنان بزرگی مانند مسی، امباپه، نیمار و ... دارد، اما نه بیشتر از اینهاست. یک تیم واقعاً کامل است. آنها در همه زمینه ها استعداد دارند، اما فوتبال امروزی بیشتر تیمی است تا فردی، زیرا اگر در نقل قول از کسی بترسی، معلوم می شود که دیگری ظاهر می شود و تو را پیچیده می کند. درست است که یک بازیکن بااستعداد می تواند از ناکجاآباد گل بزند، اما شما باید بیشتر نگران این باشید که جلوی خوبی های او را به عنوان یک تیم بگیرید.

نقاط قوت پاریسن ژرمن از نظر شما چیست؟

این تیمی است که دوست دارد توپ را در اختیار داشته باشد، بنابراین باید تلاش کنیم تا توپ را از آنها بگیریم. اما آنها در جلو نیز کیفیت و سرعت بالایی دارند، بنابراین توقف ضدحملات در زمانی که گردش مالی داریم مهم خواهد بود. و سپس مهم است که ما اثربخشی خود را نشان دهیم که شامل بسته نگه داشتن دروازه و در صورت داشتن سه موقعیت، دو گل زدن است.

در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، تیم های انگلیسی با چهار نماینده برتری دارند. به نظر شما چرا اینطور است؟

در لیگ برتر در سال های اخیر مدیریت خوبی وجود داشته و در انگلیس قدرت اقتصادی بیشتری وجود دارد. این امر با همه گیری دیده شده است، زیرا در آنجا با وجود این مشکل همچنان به خرید بازیکنان خوب ادامه داده اند؛ اما فوتبال فقط پول نیست. فصل گذشته مادرید لیورپول را حذف کرد، اگرچه نتوانست چلسی را شکست دهد. ما در این فصل خواهیم دید، رئال مادرید قوی است و تا پایان خواهد جنگید. اما خوب، واضح است که در انگلیس حتی تیم‌هایی که عقب افتاده‌اند، مثلاً نیوکاسل یا نورویچ امسال، چون مبلغی که فقط برای حق پخش تلویزیونی دریافت می‌کنند، بیشتر از آن چیزی است که تیم‌ها در اسپانیا یا ایتالیا دریافت می‌کنند.

قبل از آن بازی لیگ قهرمانان اروپا مقابل پاری سن ژرمن، هفته آینده باید دوباره در مقابل اتلتیک در سن مامس، کوپا دل ری بازی کنیم. آیا جام برای رئال مادرید هم هدف است؟

از میان حریفانی که در مرحله یک چهارم نهایی هستند، رفتن به سن مامس برای بازی مقابل اتلتیک اصلا آسان نیست. اما من جام را دوست دارم، این فرمت حذفی را دوست دارم زیرا علاقه و هیجان بیشتری به مسابقات می دهد. حتی اگر دست خودم باشد، از ابتدا تا انتها همه چیز را اینگونه انجام می دهم. مثل جام حذفی، اما جام هیجان انگیز است و در سن مامس، مثل همیشه در بیلبائو، انتظار یک بازی عالی با جو عالی را دارم. علاوه بر این، اتلتیک ما را می‌خواهد زیرا ما سه بازی اخیر مقابل آنها انجام داده‌ایم و هر سه بازی برابر بوده‌اند که در آن هرکسی می‌توانست برنده شود اما در آن همه به سمت ما افتادند. پس امیدوارم هفته آینده هم همینطور باشه. اما اتلتیک یک رقیب بزرگ است، یک تیم سخت کوش که می دود و می جنگد. اما رئال مادرید با هدف صعود به نیمه نهایی، حتی با وقت اضافه و پنالتی بدون نیاز به سن مامس خواهد رفت.

آیا هزینه هواپیمای برزیلی ها را می پردازید تا هر چه زودتر بازگردند تا در 3 فوریه در سن مامس بازی کنند؟

بهتر است بین کل رختکن یک گلدان بگذاریم... خلاصه همه می دانیم که یک بیماری همه گیر رخ داده است و حیف است که این تاریخ انتخابی مصادف با مرحله یک چهارم نهایی جام باشد. کاسمیرو، وینیسیوس و میلیتائو مهم هستند. به عنوان رودریگو و والورده که دقایق زیادی بازی می کنند. اما در ماه دسامبر نیز به دلیل بیماری همه گیر با تلفات زیادی برای بازی در سن مامس رفتیم و چهره خود را نشان دادیم. خوب، همراهان من برمی گردند اما شاید در شرایط مطلوب نباشند زیرا سفر طولانی خواهند داشت. شرم آور است زیرا بازی خوب و مهمی است، اما من نمی گویم که تقصیر فدراسیون اسپانیا یا هر کسی است که تقویم را ساخته است، فقط این است که تاریخ دیگری در دسترس نبود.

تقویم را به هم نزنید، زیرا از قبل می دانید چه اتفاقی می افتد، آنها به شما بهترین یا توپ طلا را نمی دهند یا چیزی به شما نمی دهند...

بله، بله... (می خندد).

بنابراین، آیا هدف سه گانه است: لیگ، جام حذفی و قهرمانان؟

فوتبال پیچیده است و شما از موانعی که بر سر راه هستند نمی دانید. ما رئال مادرید هستیم و هدفمان این است که در هر رقابت تا انتها بجنگیم. بازیکنان آن را به دل می گیرند و این هدف ماست. اما کم کم باید رفت. اولین چیزی که در حال حاضر جام حذفی است، در بیلبائو. سپس بازی های مهم لیگ از راه می رسد که الچه و ختافه قبلاً به تساوی کشیده اند زیرا حریف آسانی وجود ندارد و سپس پاری سن ژرمن می آید و ما هنوز به جایی نرسیده ایم. فصل خیلی طولانی است.

آنچلوتی قبلا به آ اِس گفته بود که باید مراقب اتلتیکومادرید در لیگ قهرمانان باشید، موافقید؟

اتلتیکومادرید همیشه آنجاست، همیشه می جنگد. در این فصل چاله هایی وجود داشته است، اما هنوز هم وجود دارند. در لیگ، همه می توانند مقابل هرکسی پیروز یا ببازند و تا زمانی که تمام نشود، هیچ چیز قطعی نمی شود. و در لیگ قهرمانان، چون اتلتی می داند چگونه در دور حذفی بازی کند، آنها بازیکنان بزرگی در اروپا هستند.

هازارد را چگونه می بینید؟

خوب می‌بینم حالا بعد مصدومیت ها بیشتر به او احترام می گذارند و خیلی خوب تمرین می کند. قبل از کریسمس او دو بازی بسیار خوب انجام داد و در سن مامس ما هازارد معمولی را دیدیم. اما بعضی تصمیمات به مربی ارتباط دارند و اگر وینیسیوس را به برق متصل کرده باشید، دیگر جایی برای وینگرها باقی نمی‌ماند. هر کدام باید در تمرینات بجنگند تا موقعیت را به دست آورند. روز گذشته فکر می‌کنم هازارد بازی خوبی مقابل الچه انجام داد و با آن ابتکار او را دیدیم که توپ را بگیرد و دو یا سه برود تا فضاسازی کند. هازارد بزرگ به ما کمک می‌کند بازی‌ها و عناوین را ببریم.

این توجه را جلب کرد که کورتوا در بین بهترین دروازه بانان جام های بزرگ سال ظاهر نشده است.

افرادی هستند که لیگ برتر را دنبال می کنند، دیگران لالیگا و سپس عناوینی هستند که هم با باشگاه ها و هم با تیم های ملی به دست می آیند. آنها کسانی هستند که برنده جوایز می شوند زیرا توجه بیشتری را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال، بهترین‌ها را در سال 2018 مطرح کردم زیرا در جام جهانی روسیه دستکش طلا را به دست آوردم. به همین دلیل این را به دل نمی گیرم. چیزی که برای من ارزش قائل هستم این است که هم تیمی ها، تیمم و مربی ام برای من ارزش قائل هستند. چیزی که برای من ارزش قائل هستم عشقی است که همه مادریدیستاها هر بار که در برنابئو بازی می کنم به من می دهند. اگر پس از آن همه آن با جام های فردی همراه باشد، بهتر است. اما مهم باشگاه است.

آیا شما که دروازه‌بان بازی می‌کنید، آرام‌تر خواهید بود اگر ببینید که امباپه و هالند سال آینده، برای مثال، در برنابئو با لباس سفید بازی می‌کنند؟

بدیهی است که آنها دو بازیکن بزرگ و بسیار جوان هستند که دوران جدیدی را رقم می زنند. اما این موضوع من نیست. افراد دیگر باید تصمیم بگیرند. اما مشخص است که آنها دو ترک هستند و اگر در تیم شما بازی کنند بهتر از این است که در تیم دیگری این کار را انجام دهند، اما من اصرار دارم که دیگر این کار من نیست...

انتهای پیام/

نظر شما