شناسهٔ خبر: 52239569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

خطبه‌های نماز جمعه|

آیت‌الله خاتمی: آمریکا خواب و خیال غارتگری قبل از ۴۳ سالگی انقلاب را دارد/ تعلیق تحریم‌ها را قبول نداریم

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: آمریکا در پی غارتگری است نه مذاکره. آمریکا خواب و خیال غارتگری قبل از ۴۳ سالگی انقلاب را دارد؛ خوابی که هرگز تعبیر نشده و نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، گفت: افتخارآفرینی جوانانمان در عرصه ورزش و ششمین صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی را تبریک می‌گویم. امیدوارم جوانان عزیز ما همانطور که در این عرصه درخشیدند، در عرصه‌های رشد و کمال بدرخشند.

خاتمی افزود: ارتحال آیت‌الله گرایلی را که از علما و بزرگان حوزه علمیه خراسان بود، تسلیت عرض می‌کنم. وی سالیان طولانی در مسجد گوهرشاد اقامه نماز می‌کرد.

وی درباره ورود موج ششم کرونا گفت: متأسفانه باز هم تعداد مبتلایان به بیماری کرونا افزایش یافته، اخیراً شهر قرمزی در کشور نداشتیم و همه شهر‌ها به رنگ آبی درآمده بود، اما الان بسیاری از شهر‌ها زرد و برخی هم نارنجی و قرمز شده است. بیماری کرونا یک بیماری فراگیر است و به ایران اختصاص ندارد. انتظار می‌رود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد توجه مردم قرار گیرد، حتماً مردم از ماسک استفاده کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و لازم است سه دوز واکسن تزریق شود که این اقدامات باعث می‌شود موج ششم کرونا را پشت سر بگذاریم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: کسی که ماسک نمی‌زند، تصور نکند که شجاع است. آنان با این کار باعث می‌شوند که مردم دیگر به بیماری کرونا مبتلا شوند و این حق‌الناس است. از همه مردم تقاضا می‌کنم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همراهی داشته باشند تا به زودی خبر خوش رخت بربستن ویروس منحوس کرونا اعلام شود.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به شرایط یمن، بیان داشت: ائتلاف عبری - عربی که صهیونیست‌ها هم درونشان هستند، مدام یمن را می‌زنند. اخیراً پیرو بمباران علیه یمنی‌ها ۶۰ نفر از زنان، کودکان و غیرنظامیان نظامیان به شهادت رسیدند و صد‌ها نفر مجروح شدند.

وی با اشاره به قطع اینترنت در یمن بیان داشت: اینترنت مردم یمن را قطع کردند تا فریاد مظلومیت مردم یمن به جهانیان مخابره نشود؛ آنچه که مایه تاسف است این است که دیده می‌شود که سازمان‌های بین المللی اسلامی، سازمان همکاری اسلامی خفقان گرفتند و در برابر این همه آدم‌کشی و مظلوم‌کشی حرف نمی‌زنند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه انصارالله یمن از خودش دفاع کرده و جواب داده، بیان داشت: این در حالی است که سازمان‌های بین المللی به اصطلاح حقوق بشر، انصارالله را محکوم کردند، اما متجاوزان را محکوم نکردند و این یعنی جای ظالم و مظلوم عوض شده است. آیا این است حقوق بشر شما؟

آیت‌الله خاتمی اظهارداشت: بشریت باید به فکر مجامع بین المللی و حقوقی دیگری باشد چراکه این مجامع به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، حقوق بشر است.

وی با اشاره به مقاومت مردم یمن بیان داشت: آنچه که مایه افتخار است مقاومت مردم مجاهد یمن است چراکه عربستان با تجاوز به یمن می‌خواست یمن را ظرف دو هفته تصاحب کند این در حالی است که مردم یمن نزدیک به ۸ سال است با مقاومتشان دشمن را عقب زده‌اند. این ملت با این مقاومت، شایسته تکریم و همراهی است و راهپیمایی امروز شما راهپیمایی همدلی است. در این راهپیمایی به مردم یمن می‌گویید که ما همدل و همراه با شما هستیم و مقاومتتان را تحسین می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه در آستانه ۱۲ بهمن هستیم، تصریح کرد: چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی در پیش است و دهه فجر از مصادیق ایام‌الله است. ایام‌الله روز‌هایی است که خداوند نعمت ویژه‌ای را به یک ملت می‌دهد. مطمئن باشید که جز با عنایت خداوند، این انقلاب پیروز نمی‌شد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه دنیای استکبار از جمله آمریکا، برخی از کشور‌های اروپایی، شوروی سابق و انگلیس از شاه حمایت می‌کردند، بیان داشت: این کشور‌ها هم همراهی می‌کردند تا شاه را در ایران نگه دارند، اما مقاومت ملت ایران زمینه‌ساز شد که با «مرگ بر شاه»، شاه از ایران برود؛ این نعمت خداوند است و خداوند یک سنت دارد مبنی بر اینکه «اگر شکر نعمت به جا بیاوریم، نعمت باقی می‌ماند» که علی‌رغم همه توطئه‌ها، انقلاب ما مانده است البته اگر کفر نعمت کنیم، خداوند آن نعمت را می‌گیرد. شکر نعمت انقلاب، حضور ملت ایران در صحنه است. مردم ما در زمان دفاع‌مقدس در صحنه بودند و کار بزرگ و ستودنی را از خود به جا گذاشتند.

خاتمی افزود: ملت ما در تمام انتخابات‌ها حضور باشکوهی پای صندوق‌های رأی داشته‌اند و این اقدامات مصداق شکر نعمت است. علاوه بر این، مردم ما در راهپیمایی‌ها حضور پیدا می‌کنند. تداوم انقلاب مسئله‌ای بسیار مهم است و مقام معظم رهبری در ۱۹ دی ماه در دیدار تصویری با مردم قم، برای تداوم انقلاب بر چهار نکته تأکید کردند.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در آن دیدار بر غیرت دینی تأکید فرمودند که ما پای دین خود بایستیم و فرمودند «۱۹ دی حاصل غیرت دینی بود». برخی از افراد نام غیرت دینی را خشونت و بی‌منطقی می‌گذارند، درحالی‌که غیرت دینی تبلور خردورزی است و آن فردی که غیرت دینی دارد، برای دین خود ارزش قائل است و پای دین خود می‌ایستد؛ این غیرت دینی در بزنگاه‌ها انقلاب را نجات داده، می‌دهد و خواهد داد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند «نقشه دشمن آن است که از مردم و متدینین حساسیت‌زدایی کند». درواقع دشمنان به دنبال تهاجم و تحاجر به ارزش‌ها هستند به گونه‌ای که مردم ما هم در مقابل این اقدامات حرفی نزنند. از اصول انقلاب، شکل‌گیری جامعه بر اساس مهندسی دینی است، دشمنان انقلاب به دنبال آن هستند که حکومت دینی را مورد هجمه قرار دهند و در جلساتشان می‌گویند «سکولاریسم چیز بدی نیست»؛ این در حقیقت نقشه دشمن است.

خاتمی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «تسلیم نشدن در مقابل دشمنان از اصول انقلاب است»، ۴۳ سال است که ملت ایران در مقابل دشمنان تسلیم نشدند، این منطق دین است و صرفاً بحث سیاسی نیست. در نهج‌البلاغه هم آمده «در مقابل کسانی که می‌خواهند شما را به روز سیاه بیندازند باید بایستید و آنان را به روز سیاه بنشانید».

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ و نقش آمریکا در این مذاکرات، تصریح کرد: آمریکا در پی غارتگری است نه مذاکره. آمریکا خواب و خیال غارتگری قبل از ۴۳ سالگی انقلاب را دارد؛ خوابی که هرگز تعبیر نشده و نخواهد شد.

وی با بیان اینکه آمریکا در طول این ۴۳ سال هرچه توانست بر علیه این انقلاب شما توطئه کرد، ادامه داد: اگر توطئه‌ای نکردند، به این دلیل نبود که نخواستند، بلکه نتوانستند و از این پس هم به یاری خداوند نخواهند توانست. آمریکایی‌ها مدام بر تحریم‌های ایران افزوده‌اند و به صراحت عرض می‌کنم که خط مقام معظم رهبری در این عرصه روشن است و باید تمام تحریم‌ها نه فقط تحریم هسته‌ای، بلکه همه تحریم‌ها از جمله حقوق بشری و ... و ذالک، لغو شود و بحث ما لغو تحریم‌ها است و تعلیق و توقف تحریم‌ها را قبول نداریم. تحریم‌های ایران باید به طور دائم لغو شود.

خاتمی افزود: مقام معظم رهبری همگان را مجدداً دعوت به انسجام ملی و وحدت کردند البته ایشان تأکید داشتند «در صورتی که برخی افراد در مقابل انقلاب بایستند، انقلاب در مقابلشان خواهد ایستاد و در این جهت تردیدی نکنند». همچنین ایشان بر لزوم تقویت امید به آینده تأکید فرمودند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه گفت: سفر رئیس‌جمهور به روسیه از سفر‌های کلیدی بود. متأسفانه درباره این سفر پرفایده رئیس‌جمهور بی‌مهری شد. رئیس‌جمهور در این سفر ۱۸-۱۷ هدف داشت که به تمام این اهداف رسید. قانون اساسی می‌گوید «ما با همه کشور‌های دنیا می‌توانیم بر اساس منافع متقابل ارتباط داشته باشیم»، البته ما با رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه ارتباط نخواهیم داشت و با آمریکا هم تا زمانی که آدم نشده است، رابطه نداریم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: ما با همه کشور‌ها رابطه داریم، اما برخی از افراد می‌گویند که این‌گونه نیست و باید بگویم که این افراد دنیا را آمریکا، انگلیس و کشور‌های اروپایی می‌بینند و گویا کشور دیگری وجود ندارد.

خاتمی افزود: مطلب بعدی آن است که اولویت ما در عرصه سیاست خارجی، همسایگان هستند. ما ۱۵ همسایه داریم که هم آنان ظرفیت‌های فراوانی دارند و هم جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های عدیده‌ای است. ما می‌توانیم با ارتباط قانونی و عادلانه، مشکلاتمان را به فضل خداوند حل کنیم. علی‌رغم آنکه درباره رئیس‌جمهور در سفر به روسیه تحلیل درستی نکردند، باید بگویم که دومای روسیه تعطیل است و با وجود این، خود مسئولان روسیه گفتند که بیش از ۴۱۰ نفر پای صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی آمدند و مدام وی را تشویق و تائید کردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: مقامات روسیه در عرصه‌های مختلف حریم رئیس‌جمهور ما را مورد توجه قرار دادند و نگه داشتند و مایه افتخار ماست که رئیس‌جمهور ما مردمی است و از کرملین یکسره به مناطق سیل‌زده کرمان رفت. آفرین بر این رئیس‌جمهور با نشاط، انقلابی و مردمی که همواره در میان مردم حضور دارد.

انتهای پیام/

نظر شما