شناسهٔ خبر: 52238474 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نمایشگاه تخصصی سبک زندگی الگونما؛

کرمی: نهادسازی در حوزه صنایع خلاق را با جدیت دنبال می‌کنیم

نمایشگاه تخصصی الگونما با هدف بررسی تخصصی سبک‌ زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران، این روزها در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

از جمله مهم‌ترین محورهای این ‌نمایشگاه می‌توان به تشریح اهمیت ونقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در ایران، تشریح وضعیت کاراکترسازی و الگوسازی در ایران و جهان و تاثیرات آن در سبک زندگی و اعتقادات و نمایش محصولات موجود در بازار ایران و جهان اشاره دارد .

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ضمن بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه این حرکت، گام فرهنگساز درخوری است، گفت: این‌که وقتی فرد وارد این‌ نمایشگاه می‌شود، با وضعیت، چگونگی و آسیب‌شناسی موضوع مواجه می‌شود، حرکت فرهنگ‌ساز و آگاه‌کننده بسیار خوبی است. هشداری است نسبت به وضعیت کنونی صنایع فرهنگی حوزه کودک ونوجوان، که به صورت ناهنجار در بازار کشور ما رها شده است.
 
حضور پررنگ محصولات خارجی 
کرمی، با بیان این‌که متاسفانه نتوانستیم آن‌گونه که باید هم در حوزه تولید محتوا و کاراکترهای ایرانی و محصولات ایران ساخت  کار در خوری در کشور داشته باشیم  کودکان و خانواده ها لاجرم به سمت محصولات خارجی  در کنار کاراکترهای عمدتا غربی سوق داده می‌شوند سواد رسانه‌ای و فرهنگی خانواده‌ها‌ در آن حد نیست که به کاهش این آسیب‌ها کمک کند، گفت: هر خانواده با خرید هر اسباب‌بازی، عروسک، نوشت‌افزار و ابزار فرهنگی که به نوعی وام‌‌دار ‌شخصیت‌‌های غربی است، فرزندش را ترغیب می‌کند که با آن شخصیت غربی از کودکی انس بگیرد و رشد کند؛ این شخصیت‌ها وکاراکترها از کودکی با نوجوانان ایرانی همراه می شوند می‌شناسند و در فیلم، انیمیشن و فضای مجازی و بازی دنبال می‌کنند.
وی ادامه داد: با این اتفاق، ما کودک و نوجوان خودمان را از اسطوره ها ، قهرمانان و‌شخصیت ها ی علمی ، دینی ، فرهنگی و اجتماعی خودمان روز به روز دور تر و بیگانه‌تر می‌کنیم  و نتیجه این میشود که کاراکترهای بیگانه و عمدتا غربی آشناتر و محبوب‌تر در نظر کودک جلوه گری می‌کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با تقدیر از اینکه در این ‌نمایشگاه، یک شناسایی وضعیت محیط و ارائه راهکار هم ‌انجام گرفته که کار بسیار خوبی است، گفت: بزرگ‌ترین ‌مشکلی که الان وجود دارد و با آن مواجه بوده و تلاش می‌کنیم که رفع کنیم، عدم‌وجود نهادهای منسجم و ساختارمند در این حوزه است. نهادسازی در بخش خصوصی یکی از کارهایی است که مشغول به انجام رساندن آن هستیم.
 
خانه‌های خلاق و نوآوری به‌ عنوان پلتفرم اصلی 
رئیس ستاد اجرایی سازی سند توسعه ملی فناوری های نرم و فرهنگی با اعلام اینکه خوشبختانه این سند، در سال جاری مصوب و ابلاغ شد و اجرایی‌سازی سند را شروع کرده‌ایم، گفت: حدود ۲۲ نهاد در این سند احصاء شدند که باید اهداف و راهبردهای مدنظر سند را با هم‌افزایی محقق کنند . برای این این کار می بایست از توان بخش خصوصی نهایت بهره را برد؛ نهادسازی، عامل اصلی اجرایی سازی این مهم هست که باید سریع‌تر شکل بگیرد، خانه‌های خلاق و نوآوری را در این حوزه به عنوان یک ‌پلتفرم مادر عرضه کردیم.
دفاع فعال در کنار کسب و کار
دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم در دل خانه‌های خلاق و نوآوری، شرکت‌های خلاق حوزه صنایع فرهنگی و خلاق را رشد و آموزش دهیم‌ تا به جامعه بیایند، گفت: یادمان باشد، تا این موضوعات، به شکل اقتصادی درنیامده و کسب و کار نشود، نمی‌توانیم بگوئیم موفق هستیم. 
کرمی ادامه داد: ما در حوزه صنایع فرهنگی که اشتغال و گردش مالی خوبی به همراه دارد می‌توانیم دفاع فرهنگی فعالی نیز داشته باشیم،  در کنار در اختیار گرفتن بازار اقتصادی این حوزه می توانیم در معرفی اسطوره ها قهرمانان و شخصیت های علمی فرهنگی دینی و اجتماعی خود کار درخور و بهتری را در کشور و حوزه تمدنی همسایگان هم داشته باشیم و فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را بهتر معرفی کنیم.
 
مقابله ایجابی
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به بیان راهکار پرداخت و افزود: راه مقابله با این شرایط، همان‌گونه که مقام معظم ‌رهبری فرمودند، ایجابی است. یعنی این‌طور نیست که فضای مجازی، بخش ‌نوشت‌افزار، بخش اسباب‌بازی و عروسک و ... را رها کنیم. امیدوارم ‌با شکل‌گیری بیش از پیش شرکت‌های خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و در کنار خانه‌های خلاق و نوآوری، بتوانیم این نهادسازی را با جدیت دنبال کنیم. دوستان ما در مجمع نوشت افزار ایران ساخت حرکت خوبی را از سال ۹۲ اغاز کرده اند و شاهد موفقیت های آن هستم و در بسیاری از این‌ پروژه‌ها مشارکت داشته‌ام.  
کرمی به اهمیت ‌کار زیرساختی برای کودکان ونوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم‌ در آینده، ایران مقتدر و قدرتمندی داشته باشیم، باید کار فرهنگسازی را از دوران کودکی ونوجوانی اغاز کنیم‌.  
در ادامه این مراسم، سعید حسینی دبیر این نمایشگاه و محمد یقینیدبیر مجمع نوشت افزار ایرانی در ادامه اهداف و فعالیت نمایشگاه را ارئه کردند.
این‌ نمایشگاه که به معرفی محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین شخصیت‌ها در ایران و پیمایش‌های مرتبط با آن پرداخته و به طراحی و ترسیم مسیر پیش‌رو در نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران می‌پردازد، از ۲۸ دی ماه آغاز شده است و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.
علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این‌ نمایشگاه، از ساعت ۸ لغایت ۲۰ تاریخ اعلام شده، به خیابان‌ شهیدمصطفی خمینی، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی مراجعه کنند.
 
مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

نظر شما