شناسهٔ خبر: 52238076 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رنگ «نارنجی» رفسنجان زنگ خطر این شهرستان را به صدا درآورد

حسین میرزا اسدی

بر اساس آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزار «ماسک» که امروز منتشر شد، شهرستان رفسنجان در وضعیت «نارنجی» کرونایی قرار گرفت و می‌توان گفت زنگ خطر جدی را برای پیک ششم بیماری در این شهرستان به صدا درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، متأسفانه خیز جدید بیماری کرونا با گونه اُمیکرون در شهرستان رفسنجان سرآغازی برای پیک ششم بیماری را رقم زده است، سویه جدیدی که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز اذعان کرده‌اند که در شهرستان در حال گردش بوده و اغلب موارد ابتلا در رفسنجان سویه اُمیکرون است.

اگرچه در ابتدا تصور می‌شد اُمیکرون همان سرماخوردگی ساده یا در حد آبریزش بینی باشد اما این تصور با بستری شدن افراد و به آی‌سی‌یو رفتن آن‌ها رنگ باخته و تصور کاملاً غلطی بوده است.

در کشورهای متعددی از جهان که واکسیناسیون بالایی داشته‌اند، آمار بستری روزانه امیکرون به مراتب بالاتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا بوده است. 

مقایسه آمار مبتلایان به کرونا ظرف سه روز گذشته در رفسنجان نشان از بالا رفتن تصاعدی آنها دارد و همین هم سبب شد رنگ‌بندی شهر طلای سبز از آبی به زرد و از زرد به نارنجی تغییر یابد.

در طول یک هفته اخیر موارد بستری در پی ابتلا به کرونا سه برابر شده است و باتوجه به بررسی های انجام شده به نظر می‌رسد که سویه غالب در گردش در رفسنجان سویه امیکرون باشد. همچنین تجربه نشان داده است که اگر موارد بستری افزایش یابد ممکن است که به همان نسبت طی دو تا سه هفته آینده موارد بدحال وبستری در آی‌سی‌یو هم افزایش یابد.

آنچه که در سویه اُمیکرون حائز اهمیت بوده و به آن توصیه شده، تزریق دُز سوم واکسن است که بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، تا روز گذشته واکسن تزریق شده نوبت سوم در مجموع شهرستان‌های رفسنجان و انار ۶۲۸۹۵ دُز بوده که می‌توان گفت آمار پایینی به شمار می‌رود و لازم است همشهریان استقبال بیشتری از تزریق نوبت سوم واکسن داشته باشند.

نکته‌ای که دکتر احمد جمالی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز به آن اذعان داشته و گفته است: «متاسفانه تعداد افرادی که نوبت سوم واکسن کرونا را در شهرستان تزریق کرده‌اند مطلوب نیست و درصد زیادی هستند که علی‌رغم اینکه نوبت تزریق دوز سوم آن‌ها رسیده است ولی هنوز مراجعه نکرده اند.»

مهم‌ترین کار جهت پیشگیری از ابتلای افراد به سویه امیکرون تکمیل واکسیناسیون است و تکمیل واکسیناسیون یعنی تزریق سه نوبت واکسن و به دنبال آن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص زدن ماسک است که متاسفانه می‌توان گفت میزان رعایت دستورالعملهای بهداشتی در شهرستان به مقدار بسیار زیادی نزولی شده و درصد قابل توجهی ماسک زدن و پرهیز از حضور در مکانهای شلوغ و پرتجمع را به فراموشی سپرده‌اند.

تغییر رنگ‌بندی کرونایی رفسنجان این هشدار را به مسئولین تصمیم‌گیر می‌دهد که از هم‌اکنون به فکر تشدید اقدامات پیشگیرانه، پرهیز از برگزاری تجمعات و مراسمات شلوغ و نظارت بر عملکرد ادارات و اصناف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشند چرا که جان مردم از هر مسئله‌ای مهم‌تر است.

برای جلوگیری از افزایش ناگهانی آمار بستری، اعمال تدابیر جدی از جمله تسریع در واکسیناسیون نوبت سوم، ضرورت استفاده از ماسک در خارج از منزل، جلوگیری از برگزاری تجمعات و مراسم به خصوص در محیط‌های بسته، برگزاری کلاس‌ها صرفا به صورت مجازی، اجتناب جدی از سفرهای غیرضروری به خصوص با وسایل نقلیه عمومی، نظارت جدی بر سرو غذا در رستوران‌ها و تالارها، به حداقل رساندن تجمع مردم در مطب‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌ها ضروری است.

در پایان باید از تلاش های بی‌وقفه کادر درمان شهرستان در دو سال اخیر و دوران اوج شیوع کرونا تقدیر کرد و به شهروندان هشدار داد که علت بسیاری از موارد ابتلا به بیماری که متاسفانه منجر به وخامت حال و یا فوت فرد مبتلا شده است، دورهمی های خانوادگی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم ترحیم و شادی است، بنابراین توجه جدی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بویژه زدن ماسک و دوری از حضور در هرگونه تجمع ضروری است.

انتهای پیام

نظر شما