شناسهٔ خبر: 52237771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۸ بهمن ۱۳۵۲؛

احداث بزرگترین پالایشگاه جهان در بوشهر با سرمایه آلمانی ها

صفحه نخست روزنامه اطلاعات، ۴۸ سال قبل ۸ بهمن ۱۳۵۲ خبر از تلاش برای ساخت بزرگترین پالایشگاه نفت جهان داده بود، در روزنامه اطلاعات یک تیتر در بالای لوگو جلب توجه می کند: "مشارکت نفتی ۲ میلیارد دلاری ایران و آلمان نزدیک است؛ بزرگترین پالایشگاه جهان در بوشهر ساخته میشود"

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات، ۴۸ سال قبل امروز دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۵۲ را مشاهده می کنید که به قیمت ۵ ریال منتشر شده بود: یک تیتر در بالای لوگو جلب توجه می کند: مشارکت نفتی ۲ میلیارد دلاری ایران و آلمان نزدیک است؛ بزرگترین پالایشگاه جهان در بوشهر ساخته میشود.

 به متن خبر مراجعه کرده تا ببینیم ماجرا از چه قرار است؛

در صفحه آخر اطلاعات این روز می خوانیم:

ایران و آلمان در احداث یک پالایشگاه ۲۵۰ میلیون تنی به ارزش یک میلیارد دلار و همچنین یک کارخانه پتروشیمی یک میلیارد و ۲۰۰ دلاری در بوشهر به توافق اصولی رسیدند.

 

این مطلب را هانس فریدریش وزیر اقتصاد آلمان فدرال دیروز بدنبال شرفیابی به حضور شاهنشاه و مذاکرات با وزیران دارائی و اقتصاد ایران در سن‌موریس اعلام داشت.

پالایشگاه بوشهر بزرگترین پالایشگاه جهان به شمار خواهد رفت و عملیات آن تابستان آینده آغاز میگردد. و بخشی از هزینه پالایشگاه از طریق فروش گاز طبیعی ایران به آلمان غربی بازپرداخت خواهد شد.

ایران نفت خام پالایشگاه ۲۵ میلیون تنی را تامین خواهد کرد و فرآورده های آن منحصرا به بازارهای آلمان صادر خواهد شد.

گاز ایران ممکن است از طریق خط لوله شوروی به آلمان صادر شود یا اینکه به صورت گاز مایع به آلمان حمل گردد. وزیر اقتصاد آلمان غربی گفت که در بازگشت به بن،  به چهار موسسه آلمانی و همچنین شرکتهای شل و بریتیش پترولیوم را که با موسسات یاد شده همکاری دارند در جریان جزئیات مذاکرات خود با مقامات ایرانی قرار خواهد داد.

IMG_20220128_102233_389

فریدریش یادآور شد که در آینده نزدیک یک هیات آلمانی برای مذاکره پیرامون ارسال گاز ایران به آلمان غربی از طریق شوروی به مسکو عزیمت خواهد کرد و گمان می رود که یک قرارداد ۲۵ ساله در این زمینه به امضاء برسد. این گاز از طریق خط لوله موجود بین ایران و شوروی به آلمان فرستاده میشود. 

فریدریش یادآور شد که آلمان عربی ایران را در جهت صنایع سنگین و همچنین صنایع فولاد یاری خواهد کرد.

IMG_20220128_102238_564

منابع آگاه خاطرنشان کردند که اگر ارسال پروژه گاز ایران به آلمان از طریق شوروی با مانعی مواجه گردد، این گاز طریق احداث خط لوله ای در ترکیه ارسال خواهد شد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما