شناسهٔ خبر: 52237537 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آخرین تحولات خاورمیانه

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه / آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات / حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد/ حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

درخواست روسیه برای خروج فوری نیرو‌های خارجی از سوریه، آماده‌باش نیرو‌های آمریکا در پایگاه الظفره امارات، حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد، حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران و بسته شدن سفارت افغانستان در آمریکا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه/ آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد/ حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: درخواست روسیه برای خروج فوری نیرو‌های خارجی از سوریه، آماده‌باش نیرو‌های آمریکا در پایگاه الظفره امارات، حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد، حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران و بسته شدن سفارت افغانستان در آمریکا، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، در سخنانی، خواستار خروج فوری تمامی نیروهای خارجی غیرقانونی از سوریه شد.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان نشست شورای امنیت اظهار کرد: روسیه خواستار خروج فوری تمامی نیروهای خارجی از سوریه است که غیرقانونی در این کشور حضور دارند. کاملا واضح است که آمریکا حتی در سطح داخلی نیز با تروریسم مقابله نمی‌کند، چه برسد به اینکه بخواهد در سطح جهانی با آن مبارزه کند.

این مقام روس همچنین تاکید کرد که کشورش روند مقابله با تروریسم در سوریه را که با همکاری مقامات این کشور انجام می‌شود، متوقف نخواهد کرد.

وی ادامه داد: نیروهای سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه به جستجوی عناصر داعش و به هلاکت رساندن آنها ادامه می‌دهند و این روند ادامه خواهد داشت.

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه/ آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد/ حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

پولیانسکی افزود: در مناطقی که آمریکا مستقیم در سرقت نفت آن دخالت دارد، یک فاجعه زیست محیطی در حال رخ دادن است، در حالی که سازمان ملل توجهی به این مسلله ندارد.

وی تصریح کرد: ما عمیقاً نگران حملات کورکورانه احتمالی نیروی هوایی آمریکا در سوریه هستیم.

پولیانسکی همچنین گفت، از ۲۱ ژانویه، گروه‌های نظامی محلی عملیات نظامی را با پشتیبانی هوایی آمریکا انجام می‌دهند و درگیری‌های خونین در مناطق پرجمعیت در جریان است و به همین دلیل، تروریست‌ها پس از فرار موفق به مخفی شدن در این مناطق شدند.

این دیپلمات روس ادامه داد: در نتیجه حملات هوایی گسترده به حسکه، ساختمان‌های دانشکده صنعت و دانشکده اقتصاد دانشگاه این شهر، یک انبار سوخت تخریب و برق رسانی به شهر با اختلال مواجه شد و همچنان اعلام تعداد دقیق کشته شدگان غیرنظامی دشوار است.

آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات

وزارت دفاع آمریکا از ادامه آماده‌باش نظامیان این کشور در پایگاه "الظفره" در امارات از ترس حملات انصارالله یمن خبر داد. در همین حال، یک منبع در پنتاگون نیز به مشارکت میدانی آمریکا در تجاوز علیه یمن اذعان کرد.

به گزارش پایگاه خبری العهد لبنان، پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه "الظفره" در امارات همچنان در حالت آماده‌باش کامل هستند.

نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره پس از آن به حالت آماده‌باش درآمدند که ارتش یمن در یک عملیات پهپادی و موشکی تحت عنوان "طوفان یمن۲" مناطقی از ابوظبی و دوبی از جمله این پایگاه را هدف قرار داد.

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه/ آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد/ حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

در همین حال، یک منبع در پنتاگون در گفت‌وگو با اسکای نیوز عربی برای نخستین بار به مشارکت میدانی آمریکا در تجاوز ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی علیه یمن اذعان کرد.

این منبع که حاضر به افشای نامش نشده است، به اسکای نیوز گفت؛ نیروی هوایی فرماندهی مرکزی آمریکا، انجام پروازها برای نظارت بر تحرکات انصارالله و برنامه‌های آنها برای شلیک موشک یا انجام عملیات پهپادی را آغاز کرده است.

به گفته این منبع، هدف اصلی این عملیات هوایی آمریکا، پیشگیری و خنثی کردن  هرگونه اقدام توسط نیروهای ارتش یمن است.

حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد

برخی رسانه‌ها، صبح امروز (جمعه)، خبر دادند که پایگاه نظامیان آمریکا در فرودگاه بغداد، هدف حمله قرار گرفته است.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» گزارش داد که محل استقرار نظامیان آمریکا در پایگاه ویکتوری (نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد) دست‌کم با شش راکت مورد حمله قرار گرفته است.

شبکه «الجزیره» نیز ضمن تأیید این گزارش، به نقل از منابع امنیتی خبر داد، شش راکت به سمت فرودگاه بغداد شلیک شده است. همزمان، شبکه «اسکای نیوز» به نقل از خبرنگار خود در عراق گزارش داد که محل استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه ویکتوری دست‌کم با شش راکت هدف قرار گرفته است.

در عین حال، یک منبع امنیتی به پایگاه خبری «ایرث نیوز» خبر داد که پایگاه ویکتوری ساعت چهار بامداد امروز (به وقت محلی) با یک پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. با این حال، این منبع امنیتی می‌گوید که پهپاد سرنگون شده است.

خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از یک منبع گزارش داد، یکی از راکت‌ها با یک هواپیمای غیرنظامی برخورد کرده است. کانال تلگرامی صابرین نیوز این گزارش را تأیید کرد و گفت: خساراتی به یک هواپیمای غیرنظامی رها شده در پایگاه آمریکا وارد شده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و منابع رسمی عراق، هنوز واکنشی به این گزار‌ش‌ها نشان نداده‌اند.

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه/ آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد/ حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه سیاست‌های حاکمیت این کشور برای ملزم کردن طرف‌های ثالث به اجرای فراسرزمینی قوانین تحریم‌ها علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده، یک شهروند انگلیسی اتهامات مطروحه علیه خود در زمینه «صادرات غیرقانونی فناوری‌های حساس نظامی به ایران» را پذیرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا در این بیانیه با بیان این ادعا که «صابر فقیه» ۴۶ ساله در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ فناوری‌های قابل استفاده در پهپاد را به ایران ارسال کرده، از احتمال محکوم شدن او به تحمل حبس تا ۲۰ سال و/یا جریمه نقدی تا یک میلیون دلار خبر داده است.

در این بیانیه تصریح شده، یک دادگاه فدرال منطقه‌ای بعد از بررسی پرونده حکم قضائی لازم را در خصوص آن صادر خواهد کرد. دادگستری آمریکا همزمان کیفرخواستی برای طرح اتهام علیه ۴ فرد دیگر (دو شهروند ایران، یک شهروند کانادا و یک شهروند امارات) به همین اتهام صادر کرده است.

درخواست روسیه برای خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه/ آماده‌باش نیروهای آمریکا در پایگاه الظفره امارات/ حمله راکتی به پایگاه آمریکا در بغداد/ حبس ۲۰ ساله برای شهروند انگلیسی به بهانه نقض تحریم‌های ایران

به گزارش بلومبرگ، «جفری کولانسکی» وکیل «صابر فقیه» روز پنجشنبه از اظهارنظر در این خصوص از طریق ایمیل خودداری کرد. به ادعای وزارت دادگستری آمریکا، صابر فقیه بر اساس توافق صورت گرفته پیش از محاکمه گفت، با «علیرضا تقوی» ۴۶ ساله از ایران «بادر فقیه» ۴۱ ساله از کانادا و «الطاف فقیه» ۷۰ ساله از امارات عربی متحده برای ارسال فناوری‌های قابل استفاده در صنایع پهپادی بدون کسب مجوز از وزارت خزانه‌داری همکاری کرده است.

همزمان، کیفرخواست مرتبط دیگری که در یک دادگاه فدرال تنظیم شده، یک شهروند ۴۴ ساله ایرانی به نام «جلال روح‌الله‌نژاد» را به «قاچاق، کلاهبرداری اینترنتی و جرایم مرتبط» در ارتباط با پرونده فوق‌الذکر متهم کرده است.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا علی‌رغم این، در بیانیه خود اذعان کرده کالاهایی که متهان ادعایی پرونده قصد ارسال آن به ایران را داشته‌اند، علاوه بر استفاده‌های بالقوه نظامی، کاربری‌های غیرنظامی نیز داشته‌اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دولت‌های مختلف آمریکا در راستای اهداف خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف وضع کرده و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند. واشنگتن شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های مستقر در کشورهای ثالث و یا اشخاص را به تبعیت از این تحریم‌ها ملزم می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا پیش‌تر در بیانیه‌ای که ۱۸ ژانویه/۲۸ دی‌ماه منتشر کرد، اعلام نمود: یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی در ارتباط با اتهامات کیفری مربوط به عدم رعایت قوانین تحریم‌ها علیه ایران دستگیر شده است.

دادگستری آمریکا در این بیانیه مدعی شده بود، این شهروند ۴۴ ساله با نقض «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطرار بین‌المللی» (IEEPA) قصد ارسال کالاها، فناوری و خدماتی را به طرف‌هایی در ایران داشته است.

«دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری یا «FTI» که در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شده، مرکز طراحی جنگ اقتصادی این کشور علیه کشورهای مخالف با سیاست‌های کلان واشنگتن، از جمله ایران به شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین اهداف و محورهای فعالیت «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را هدایت جنگ اقتصادی علیه ایران، ضربه زدن به گروه‌های محور مقاومت و تبدیل کردن نظام مالی آمریکا به یک اهرم فشار علیه اقتصاد کشورهای ناهمسو با این کشور تشکیل می‌دهند.

«سی‌ان‌ان» در گزارشی در سال ۲۰۱۰ «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» را «اتاق جنگ ساکت» علیه ایران توصیف کرده و درباره آن نوشته است: «آنها در واقع، مسئول فلج کردن اقتصاد ایران هستند.» «سی‌ان‌ان» نوشته: فعالیت‌های این دفتر معمولا بدون جار و جنجال انجام می‌شوند.

اقدام آمریکا در شرایطی صورت گرفته که دولت این کشور به ریاست «جو بایدن» مدعی است، قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند. دولت بایدن به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران اعتراف کرده اما عملاً بعد از ورود به کاخ سفید همین سیاست را علیه ایران ادامه داده است.

بسته شدن سفارت افغانستان در آمریکا

منابع آگاه تایید کرده‌اند که آمریکا قصد دارد تا سفارت افغانستان را در واشنگتن تعطیل کند.

منابع آگاه گفته‌اند که ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد تا سفارت و کنسولگری افغانستان در واشنگتن را تعطیل و مصونیت دیپلماتیک کارمندان را لغو کند.

این در حالی‌ است که روز گذشته، دو دیپلمات افغانستان در آمریکا که نخواسته‌اند به علت ادامه مذاکرات روی این موضع با وزارت خارجه آمریکا نام‌های‌شان فاش شود، گفتند، حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن و دو کنسولگری افغانستان در آمریکا از یک ماه به این سو مسدود شده است.

پس از سقوط دولت پیشین، سفارت افغانستان در آمریکا از کابل بودجه دریافت نمی‌کند و تلاش می‌کند با کاهش هزینه‌ها به کارش ادامه بدهد.

پس از سقوط دولت به دست طالبان، دیپلمات‌های افغانستان از همکاری با طالبان خودداری کردند؛ هرچند برخی از سفیران پیشین کشور از سمت‌های‌شان استعفا داده‌اند.

نظر شما