شناسهٔ خبر: 52235255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ادامه پیگیری تسنیم| آخرین وضعیت زنان کارگر در شهرستان دلفان؛ شناسایی ۴۰۰ نفر و برگزاری دوره های توانمندسازی

گروه استان‌ها- فرماندار جدید دلفان آخرین وضعیت رسیدگی به مشکلات زنان کارگر میدانی در این شهرستان را تشریح کرد و گفت: دوره‌های توانمند‌سازی برای این گروه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دلفان، وقتی نخستین بار دوربین خبرگزاری تسنیم به دلفان رفت و حقایقی تلخ از وجود زنان کارگر میدانی را در این شهرستان به تصویر کشید هیچکس فکرش را نمی‌کرد که کلیپ منتشره در این خبرگزاری بازتابی گسترده پیدا کند تا آنجا که با واکنش رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مواجه شود.

پذیرش این امر که برخی زنان در شهرستان دلفان برای تامین معیشت خود و خانواده در میادین برای کارگری حضور پیدا می‌کنند بسیار سخت و غیرقابل باور بود و فعالان اجتماعی و مسئولان واکنش‌ها و اظهار نظرهای مختلفی نسبت به این پدیده نشان دادند.

واکنش رئیس جمهور به گزارش تسنیم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید نسبت به بانوان سرپرست خانوار دلفان فعالیت‌های سریعی انجام گیرد، گفت: این افراد باید مورد حمایت مالی و شغلی قرار گیرند.

رئیس جمهور  همچنین مطرح کرد که برای نگاه‌های فرهنگی و اجتماعی اعتبار در نظر گرفته و مسئول مشخص کرده است تا پیگیری های لازم را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز ضمن سفر به شهرستان دلفان و دیدار با زنان کار این شهرستان، مشکلات آنها را احصا و در نشست شورای اداری به رئیس جمهور ارائه داد.

وی در جلسه شورای اداری دلفان که با حضور زنان کار برگزار شد با اشاره به دیدن کلیپ خبرگزاری تسنیم در مورد زنان کار دلفان، عنوان کرد: دیدن این کلیپ در عین اینکه دردناک بود اما سبب حس غرور شد چرا که نشان می‌داد زنان ما حاضر نیستند دست جلوی کسی دراز کنند و با غرور و عزت نفس روی پای خود می‌ایستند و از دسترنج خود بهره می‌برند.

مسئولان بی تفاوت خجالت بکشند

واکنش‌ها به حدی بود که معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه ایجاد کسب و کارهای پایدار خانواده محور در این راستا برای برطرف کردن مشکلات زنان کار در دستور کار است بیان کرد: در اولین قدم لرستان را پایلوت این طرح قرار داده شده و شهرستان دلفان نیز مرکز اجرای این طرح می‌شود.

یحیی ابراهیمی نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات زنان کار دلفان، اظهار داشت: مسئولان بی تفاوت باید خجالت بکشند از دیدن تصاویری از بانوان که با رنج به خاطر معاش زندگی خود تلاش می‌کنند و به راحتی جلساتی را برگزار می‌کنند اما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه بارها مشکلات مردم این شهرستان را به عنوان دغدغه اصلی مطرح کرده و تشکیل جلسه دادیم، تصریح کرد: امیدواریم این جلسه مانند جلسات گذشته نباشد که هیچ اقدامی انجام نگیرد. استان لرستان و شهرستان دلفان نیروی انسانی فراوانی دارد اما متاسفانه امروز به عنوان فلاکت‌زده ترین استان کشور مطرح است.

نماینده سلسله و دلفان در مجلس با اشاره به چندین برابر بودن آمار ارائه شده زنان کار، گفت: این مسئله به دلیل ظلم‌هایی بوده که در ادوار گذشته در سطح دولتمردان به این شهرستان محروم شده است.

بیشتر زنان کار بدسرپرست یا بی سرپرست هستند

حجت الاسلام یوسف خانی امام جمعه دلفان نیز در واکنش به گزارش خبرگزاری تسنیم ضمن قدردانی از تلاش‌ رسانه‌هایی که با انتشار چنین اخباری سعی در رفع ریشه‌ای مشکلات استان دارند، گفت: بیشتر زنان کار این شهرستان، بد سرپرست یا بی سرپرست هستند که برای امرار معاش خانواده چاره‌ای جزء کار کردن ندارند بنابراین باید عرصه فعالیت به لحاظ امنیتی و آبرویی برای آنها تامین باشند.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از این زنان و خانواده‌های آنها اهتمامی برای کسب مهارت و ورود به بازار کار و تولید ندارند، بیان کرد: خوشبختانه اکنون نهادهای حمایتی به ویژه کمیته امداد امام خمینی (ره) تسهیلات اشتغالزایی بلند مدت بسیار خوبی به چنین کسانی ارائه می‌دهد و زنان کار می‌توانند از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را در راستای اشتغالزایی ببرند.

خبرگزاری تسنیم در ادامه پیگیری‌های خود به سراغ فرماندار جدید شهرستان دلفان رفت و آخرین جزئیات وضعیت زنان کار و اقدامات انجام گرفته در این راستا را جویا شد.

علی اصغر قهرمانی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در دلفان، با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم کمک به طبقه محروم جامعه است، اظهار داشت: موضوع زنان کار با توجه به حساسیت‌هایی که دارد، یکی از مباحثی است که در شهرستان جلسات ادامه دار مختلفی به رفع این مشکل اختصاص یافته است.

برگزاری کلاس‌های آموزشی توانمندسازی

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان لرستان و سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به نمایندگی از شخص رئیس جمهور به شهرستان دلفان و دیدار با زنان کار، مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبار برای اشتغالزایی این زنان مصوب شد که در سال 1401 به شهرستان تخصیص می‌یابد.

قهرمانی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان دلفان، گفت: مهمترین قابلیت شهرستان دلفان کشاورزی است، کلاس‌های آموزشی مختلفی در راستای توانمندی و علاقمندی‌های زنان کار در شهرستان در حال برگزاری است اما زنان کار باید آموزش‌هایی مرتبط با ظرفیت‌های شهرستان ببینند مثلا وقتی مهمترین قابلیت شهرستان در حوزه کشاورزی است ما نمی‌توانیم کلاس‌های آموزشی مرتبط با حوزه صنعت را برگزار کنیم چرا که این امر سبب می‌شود نتوانیم به صورت ریشه‌ای این مشکل را رفع کنیم.

شناسایی 400 نفر از زنان کار در دلفان

فرماندار دلفان با اشاره به شناسایی بیش از 400 نفر از زنان کار در شهرستان، عنوان کرد: بیش از 170 نفر از این بانوان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند و کمیته امداد نیز تسهیلات خوبی در راستای اشتغالزایی به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد که می‌توان از این ظرفیت بهره برد.

وی افزود: همچنین در راستای کمک به وضعیت معیشت این بانوان، مبلغ مناسبی هزینه کمک معیشتی از طرف امور بانوان استانداری لرستان به این امر اختصاص یافته که با اولویت زنان سرپرست خانوار به زنان کار شهرستان پس از شناسایی و برآورد دقیق پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/642/ی

نظر شما