شناسهٔ خبر: 52235177 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

کتاب "به بهای تو" رونمایی شد

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم با بیان این که برنامه رونمایی از کتاب «به بهای تو» در راستای برپایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام گرفت، ادامه داد: خوشبختانه با فراهم شدن امکان برگزاری این نمایشگاه در بستر فضای مجازی، نمایشگاه کتاب تهران به نمایشگاه کتاب ایران تبدیل شده است و تمامی علاقه مندان به کتاب از سراسر کشور می توانند به کتب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
وی با اشاره به این که کتاب «به بهای تو» بر اساس واقعیتی در خصوص آسیب های اجتماعی نوشته شده است، اضافه کرد: نگارنده کتاب کسی است که کاملا حرفه ای با آسیب های اجتماعی استان آشناست و امیدواریم شاهد کتب دیگر ایشان نیز در این زمینه باشیم.
نبی زاده چاپ و انتشار این کتاب ها را موثر در معطوف شدن توجه جامعه به موضوع آسیب های اجتماعی دانست و افزود: امیدواریم سایر فرهیختگان، هنرمندان و نویسندگان استان نیز در این زمینه گام بردارند و شاهد جریان سازی فرهنگی در خراسان جنوبی باشیم.
 
نیاز جامعه امروز در حوزه آسیب های اجتماعی، فرهنگ سازی است
علی عرب نژاد مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به این که «به بهای تو» اولین کتاب جمیله رضا زاده نیست و بارها به تناسب نیاز جامعه دست به قلم شده است، ادامه داد: این رمان در کنار اندیشه ها و ذوق نویسنده، ماحصل تجربیات کاری او به عنوان معاون مور توانبخشی اداره کل بهزیستی است.
وی با بیان این که امیدواریم شاهد آثار فاخر دیگر او و تداوم نویسندگی درخصوص آسیب های اجتماعی در سطح جامعه باشیم، خاطرنشان کرد: نیاز جامعه امروز در حوزه آسیب های اجتماعی، فرهنگ سازی است و کتاب به عنوان یکی از عناصر اصلی فرهنگی می تواند موثر عمل کند.
 
هدایت فعالیت های فرهنگی و هنری به سمت آسیب های اجتماعی
عباسعلی بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز به آمار ارسال شده از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اشاره کرد و افزود: بیشترین موضوعاتی که امروز مردم به آن علاقه مند هستند رمان است و امیدواریم کتاب دکتر رضا زاده نیز با توجه به محتوای داستان گونه ای که دارد، مورد اقبال عمومی قرار بگیرد. 
وی با اعتقاد بر این که هر چه ‌کتاب های نوشته شده، با نیاز روز جامعه متناسب باشند، موجب گشایش فکر، اندیشه و کار مردم می شود، اضافه کرد: کتابی که در قفسه بماند، تاثیر گذار نخواهد بود؛ لذا اولین حرکت ما، باید فرهنگ سازی مطالعه باشد.
بهاری ضمن درخواست از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای قرار دادن کتاب «به بهای تو» در لیست شورای خرید، عنوان کرد: امیدواریم با همکاری اداره کل بهزیستی، توزیع این کتاب نیز هدفمندانه انجام گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که ظرفیت هایی همانند سینما، تئاتر، شعر و کتاب می توانند به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنند، یادآور شد: ریشه تمامی آسیب های اجتماعی همانند اعتیاد و کودک همسری و حتی بخشی از معلولیت ها، مسائل فرهنگی است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از اداره کل بهزیستی استان درخواست کرد تا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریشه آسیب های اجتماعی استان را احصاء و رصد کرده کارهای فرهنگی را به این سمت هدایت کنند.
بهاری با بیان این که برخی از آسیب های اجتماعی در استان، در وضعیت بدی قرار دارند، اضافه کرد: امیدوارم روزی برسد که حوزه آسیب های اجتماعی با فرهنگ ‌پیوند محکم تری داشته باشد و فعالیت های فرهنگی و هنری بر اساس نیاز مردم در این خصوص پیش بروند.
 
نگارش مطالب علمی در قالب رمان
جمیله رضا زاده، نویسنده کتاب «به بهای تو» نیز در این مراسم عنوان کرد: معتقدم تمام انسان ها بر زندگی یکدیگر تاثیرگذارند، برخی محسوس و برخی نامحسوس؛ چقدر خوب است اگر این تاثیر مثبت باشد‌‌ و بتوانیم آن را گسترده تر کنیم.
وی رمان را یکی از بهترین روش ها برای نفوذ بر افراد دانست و افزود: سخنرانی ها و کتب علمی منتشر شده مخاطب خاص خود را دارند و ممکن است تاثیر عمیقی که رمان بر فرد میگذارد را نداشته باشند. رمان مقوله ای است که اکثر افراد علاقه مند به دنبال کردن ماجرای آن هستند و زمینه را برای استفاده از تجارب زندگی دیگران فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت تصمیم گرفتم در قالب رمان، مطالب علمی و فرهنگی را به اشتراک بگذارم تا همه مردم خصوصا نسل جوان از آن استفاده کنند.
رضازاده درخصوص نحوه نگارش کتاب نیز توضیح داد: از سال ۹۴ تا ۹۵ که در مرکز ترک اعتیاد بهزیستی مشغول فعالیت بودم، روشی را برای درمان انتخاب کردم که روش خاطره نویسی و خاطره گویی نام دارد. در این روش افرادی که مرحله حاد را پشت سر گذاشته اند و در وضعیت پایدار تری قرار دارند، برای پیشگیری از لغزش بعدی، تجربیات خودشان، آنچه که باعث شد دچار اعتیاد شوند و آنچه که ممکن است منجر به لغزش آن ها شود را در قالب خاطرات می نویسند و یا تعریف می کنند.
وی اضافه کرد: حمید خسروی که کتاب بر اساس زندگی او نوشته شده است نیز یکی از همین افراد بود. زمانی که وارد مرکز ترک اعتیاد شد هیچ امیدی به زندگی نداشت، پس از مدتی که روحیه بهتری پیدا کرد برای درمان با خاطره نویسی انتخاب شد و نکته قابل توجه اینجاست که او از دوران کودکی خود شروع به نوشتن کرد.
نویسنده کتاب «به بهای تو» ادامه داد: زمانی که توانایی او در بیان تمامی رخدادهای زندگیش را دیدم، از او درخواست کردم تا با هدف آگاه سازی جامعه و پیشگیری از اعتیاد افرادی که دچار این مشکل می شوند و کوچکترین امیدی به زندگی و برگشت ندارند، از این تجربیات استفاده کنیم و آن ها را در قالب رمان به چاپ برسانیم. 
جمیله رضازاده با اشاره به این که تمامی شخصیت های کتاب واقعی بوده و در زندگی حمید خسروی تاثیر داشتند، بیان کرد: هر کدام از ما ممکن است شخصیت اثرگذار بعدی در زندگی این افراد باشد و باید تاثیر مثبت بگذاریم و برای ارتقا آن ها و نجات زندگیشان کمک کنیم.
در پایان، حمید خسروی گیوشاد فردی که کتاب «به بهای تو» بر اساس داستان زندگی او نوشته شده است، نیز از زحمات تمامی کسانی که در نگارش کتاب تلاش کرده اند قدردانی کرد و گفت: اگر این کتاب بر زندگی حتی یک نفر تاثیر داشته باشد، به آرزوی خود رسیده ام.
 

نظر شما