شناسهٔ خبر: 52234940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهانه جویی هندی‌ها برای واردات کیوی از ایران

نماینده مردم رامسر، عباس آباد و تنکابن در مجلس شورای اسلامی بهانه جویی هندی‌ها را دلیل مشکل صادرات کیوی به این کشور دانست.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-شمس الدین حسینی درباره ایجاد مشکل برای صادرات کیوی ایران به هندوستان، گفت: متاسفانه بعد از تلاش‌هایی که شده معتقدم هندی‌ها بیشتر از ملاحظات فنی سخت گیری‌های بیهوده می‌کند و در حال بهانه جویی هستند.

مشکلی برای صادرات کیوی در کل استان در حال شکل گیری بود و آن اضافه شدن گواهی سلامت به گواهی بهداشت و آنالیز سموم بود که منتفی شد.

به گفته حسینی اصل موضوعی که طرف هندی برای کیوی مطرح می‌کند وجود شپشک توت روی این محصول است که البته روی پوسته کیوی است و نه روی بدنه آن.

در بسیاری از موارد محصولات وارداتی از هندوستان مانند برنج و چای ممکن است دچار آفاتی باشند و نباید جلوی واردات یک میوه‌ تر مثل کیوی که تازه خوری دارد گرفته شود.

به گفته حسینی سفیر هند دیروز به مجلس فرا خوانده شد نتیجه این جلسات این بود که طرف هندی اطلاعاتی را خواستار بودند و همکاران جهاد کشاورزی این اطلاعات را به آن‌ها ارائه دادند و هر باری که اطلاعات به آن‌ها داده می‌شود دوباره اطلاعات جدیدی می‌خواهند و در جلسه وبیناری دیروز هم این بار طرف هندی اطلاعات مربوط به ۳ سال پیش را درخواست کرد.

مقامات کشور از وزارت جهاد گرفته تا وزارت صمت و وزارت خارجه یک صدا و یک پارچه از کشاورزان شمال کشور بایستی حمایت کنند.

به گفته حسینی این کار هندی‌ها از سطح ملاحضات فنی خارج شده به سطح تشریفات بروکراتیک و زائد رفته که البته بنا است که در هفته آینده وزیر خارجه ایران به هند سفر کند که به وی گفته ام که حتما بایستی قبل این سفر مسئله حل شود.

 ۱۷۷ هزار تن کیوی پارسال از مازندران صادر شده و امسال هم تاکنون ۱۲۰ هزار تن به همه کشور‌هایی که استاندارد‌های نباتی و قرنطینه آن‌ها خیلی بالاتر از هند است صادر شده است.
انتهای پیام/س

نظر شما