شناسهٔ خبر: 52234280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

فرونشست

تسنیم

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: با توجه به اینکه نرخ فرونشست در مناطق جنوبی تهران بیشتر از شمال شهر است, توسعه خدمات و ارزش مسکن در مناطق جنوب شهر کاهش پیدا می‌کند و عدالت شهری در این زمینه آسیب می‌بیند.

صاحب‌خبر -

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت و گویی، در رابطه با عوامل فرونشست در مناطق شهری گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی به جهت آبیاری زمین‌های وسیع کشاورزی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ فرونشست در کشور است اما در مناطق شهری آبیاری فضای سبز و کاشت گونه های آب‌بر گیاهی مانند چمن و ..., مزید بر علت شده‌اند تا پدیده فرونشست در شهرها تشدید شود.

وی با اشاره به اینکه فرونشست دربرخی کلان شهرها سبب توزیع ناعادلانه زیرساخت‌های رفاه شهری شده است, تصریح کرد: در شهر تهران فرونشست بیشتر در مناطق جنوبی شهر وجود دارد که این عامل سبب آسیب زیرساخت‌های شهری در جنوب شهر می‌شود. این عامل علاوه بر اینکه توسعه خدمات را در مناطق جنوب شهر دچار مشکل می‌کند, سبب آسیب‌پذیری بیشتر ساکنین این مناطق می‌شود و به این شکل "عدالت شهری" را زیر سوال می‌برد.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر متولی برای حمایت خاص و پرداخت خسارت به منازل یا اراضی که بر اثر فرونشست تخریب یا تهدید می‌شوند وجود ندارد, بیان کرد: به منظور مقابله با اثرات پدیده فرونشست باید در کشور ستادی تحت عنوان "ستاد مدیریت بحران فرونشست‌ها" با ساختاری کاربردی _ عملیاتی تشکیل شود و نمایندگانی از تمام سازمان‌ها از جمله وزارت کشور, وزارت جهاد کشاورزی, میراث فرهنگی, آموزش و پرورش و ..., در آن حضور فعال داشته باشند.

طباطبایی مزدآبادی خاطرنشان کرد: با تشکیل این ستاد, مدیریت بحران فرونشست در کشور سازمان یافته می‌شود و با نظارت صحیح بر الگوی کشت کشاورزی, برداشت اصولی از آبخوان‌ها, جانمایی صحیح ساختمان‌ها و ..., می‌توان از تشدید فرونشست جلوگیری کرد و مانع از تخریب و یا تهدید بیشتر "هویت شهری" در برخی استان‌های کشور شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما