شناسهٔ خبر: 52232295 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

در نشست خبری «سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم» مطرح شد:

جهاد امروز، جهاد تبیین است/رهبر انقلاب یک متفکر و فیلسوف اسلامی است

نشست خبری «سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم» با رویکرد فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای(درآمدی بر تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی) در فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم هاشمی، امام جمعه شاهین‌شهر و رئیس سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم بعد از ظهر امروز پنجشنبه _هفتم بهمن ماه ۱۴۰۰_ در نشست خبری «سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم» اظهار کرد: در مدت حدود ۳۰ سال رهبری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) هیچ‌وقت جملاتی که درباره بیانیه گام دوم داشتند در رابطه با بیانیه‌ها و همایش‌ها و پیام‌های دیگر نداشته‌اند.

وی افزود: ایشان درباره بیانیه گام دوم فرمودند: «من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و انتظار دارم همه دغدغه‌مندان اسلام و انقلاب روی بیانیه گام دوم کار کنند» از این رو یک مانیفست ازآنچه می‌تواند نظام سازی و تمدن سازی کند و جامعه اسلامی را به سمت بایسته‌های در شأن خود سوق داده و هدایت کند در بیانیه گام دوم وجود دارد.

امام جمعه شاهین شهر افزود: تکرار فلسفه سیاسی انقلاب و بیانیه گام دوم، موضوعیت دارد چراکه مجموعه‌ها، کارگزاران، پشت‌میزنشین‌ها، دست‌اندرکاران به لحاظ روزمرگی و فعالیت‌های فراوان خود در روز فراموش می‌کنند که برای چه هستند؟ فلسفه سیاسی انقلاب چیست؟ گام دوم از آن‌ها چه می‌خواهد؟

هاشمی ادامه داد: لذا تکرار سالانه این همایش تلنگری برای همه ما است و امسال نیز این همایش با میزبانی فرمانداری و کل شهرستان شاهین‌شهر برگزار می‌شود و حجت‌الاسلام و المسلمین مهاجرنیا که کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) را تألیف کرده از مدعوین سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم است، استاد فخریان نیز دیگر مدعو همایش است، ضمن اینکه استاندار اصفهان و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های متعددی مانند کمیته علمی و کمیته ایثارگران، گفت: برنامه شاخص استانی دهه فجر برگزاری همایش فلسفه سیاسی انقلاب و گام دوم است که رویکرد امسال آن فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) خواهد بود، اما چرا این موضوع مهم است؟

امام جمعه شاهین شهر گفت: پاسخ این است که اگر ملت و کارگزاران آن، فلسفه سیاسی نظام خود را بدانند در تداوم و حمایت از آن و در پشتیبانی همه‌جانبه از آن متزلزل نخواهند بود. هرچه تبیین و توسعه فلسفه سیاسی انقلاب عمیق‌تر و قوی‌تر باشد عزم افراد برای دفاع از انقلاب و آرمان‌های جزم‌تر خواهد بود.

جهاد امروز، جهاد تبیین است

هاشمی با بیان اینکه اگر بخواهیم چهل سال دوم انقلاب را به‌خوبی طی کنیم حتماً باید فلسفه سیاسی انقلاب را به‌درستی بدانیم و به دستاوردهای چهل‌ساله به خوبی توجه کنیم، ادامه داد: یکی از رسالت‌هایی که باید با همراهی اصحاب رسانه به‌عنوان سربازان و افسران این جبهه انجام دهیم این است که نگذاریم دستاوردهای سخت و نرم انقلاب اسلامی مورد تحریف واقع شود.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان با جدیت و ناجوانمردانه، دستاوردهای جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرند و فرصت دهه فجر فرصت مغتنمی است که این دستاوردها برای نسل جوان و نسل سوم و چهارم به‌درستی تبیین شود، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) این فرمایش قرآنی را داشتند که امروز یکی از جهادهای ما جهاد تبیین است.

امام جمعه شاهین شهر گفت: تبیین فلسفه سیاسی، تبیین گام دوم و تبیین دستاوردهای انقلاب و تلاش برای انعکاس چنین مسائلی جهاد در راه خدا است. این تبیین، چه تبیین فلسفه سیاسی و چه تبیین گام دوم و چه تبیین دستاوردها مجاهده است و لذا امروز جهاد، جهاد تبیین است.

هاشمی با بیان اینکه امواج مسموم رسانه‌ای نمی‌گذارد مردم متوجه دستاوردهای انقلاب شوند، تصریح کرد: دشمن نمی‌خواهد دستاوردهای انقلاب اسلامی دیده شود و تلاش می‌کنند که ناامیدی به مردم القا شود.

وی ادامه داد: هرچند که ما در هشت سال گذشته رشد لازم را نداشتیم، اما در کلان، وضعیت نظام جمهوری اسلامی با کشورهای هم‌تراز خود قابل‌مقایسه نیست و آن‌ها در حوزه‌های مختلف به گَرد ما نمی‌رسند؛ درعین‌حال هزاران دسیسه و توطئه و فشار و تحریم را نیز پشت سر گذاشته‌ایم.

امام جمعه شاهین شهر افزود: در اولین همایش سیاسی انقلاب اسلامی ۱۱۰۰ شرکت‌کننده از نخبگان شامل هیئت‌های علمی، اساتید دانشگاه، ائمه جمعه، طلبه‌ها و دانشجویان حضور داشتند، سال گذشته به دلیل شرایط کرونا نیمی از این جمعیت در همایش شرکت داشتند و امسال با تشخیص ستاد مبارزه با کرونا پیش‌بینی می‌کنیم که شرایط برای حضور ۷۰۰ نفر از نخبگان علمی و فرهنگی فراهم باشد. خروجی‌های همایش نیز از طریق دستگاه‌های مختلف اطلاع‌رسانی خواهد شد و برای کارگزاران خاص شهرستان نیز برنامه‌های خاصی خواهیم داشت.

سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در ۱۰ محور

مجتبی جعفری، رئیس کمیته علمی سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم نیز با بیان اینکه فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ضرورت بسیار دارد، گفت: با توجه به تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب درباره تبیین انقلاب داشته‌اند، امروز بیش از همیشه نیازمند چنین نشست‌هایی هستیم.

وی افزود: در این همایش از مؤلفان و اندیشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواسته شده که مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌های خود را برای این همایش ارسال کنند، همچنین در حال رایزنی با بعضی مجله‌های علمی پژوهشی هستیم که یکی از شماره‌های خود را به مقاله‌های برگزیده این همایش اختصاص دهند.

رئیس کمیته علمی سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم ادامه داد: ضمن اینکه با بعضی دانشگاه‌هایی که رشته‌هایی مرتبط با انقلاب اسلامی دارند گفتگو و مذاکره شده تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقاله‌های مستخرج از پایان‌نامه‌های خود را به سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم ارسال کنند.

جعفری گفت: سنخ شناسی فلسفی سیاسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ظرفیت فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی برای اداره زیست جهان مدرن، ضرورت‌ها و بایستگی خوانش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، نظریه نظام انقلابی در فلسفه سیاسی آیت الله خامنه‌ای، نظریه دولت - ملت در پارادایم امامت در فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، کارآمدی دین در مدیریت جامعه مدرن از منظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، انسان‌تر از انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، تمایزات فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی از فلسفه سیاسی لیبرالیسم و مارکسیسم، شاخصه‌های (آزادی، استقلال، امنیت، عدالت، شهروندی، معنویت، اخلاق سیاسی و سبک زندگی) از منظر سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، و همچنین چشم‌انداز آینده انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، محورهای سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه این همایش به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد، افزود: علاقه‌مندان تا دوازدهم اردیبهشت مهلت‌دارند تا مقاله‌های خود را به سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی به دبیرخانه همایش واقع در دفتر امام‌جمعه شاهین‌شهر به نشانی شاهین‌شهر، بلوار فردوسی، فرعی چهار شرقی ارسال دارند، همچنین می‌توانند آثار خود را به نشانی ایمیل souroushadineh@iran.ir ارسال کنند.

نسبت امام به جامعه اسلامی و دولت مانند نسبت سر به بدن است

در ادامه این نشست، مهدی غراب دبیر سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم با بیان اینکه در اندیشه فلاسفه یونانی و اندیشه افلاطون، نظام سیاسی با کلیدواژه فیلسوف شاه تعریف‌شده است، اظهار کرد: تنها جایی که یک فیلسوف توانست انقلاب کرده و انقلاب سیاسی ایجاد کند و استمرار آن را به فیلسوف دیگری بسپارد انقلاب اسلامی ایران بوده است چراکه انقلاب بدون فلسفه امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید بر اینکه در اندیشه سیاسی شیعه، نظام امامت مطرح است که در این نظام نسبت امام به جامعه اسلامی به دولت مثل نسبت سر به بدن است، افزود: سر محل رصد کردن و دیدن و شنیدن و محل فکر کردن و اندیشه ورزی و محل دستور دادن به اعضای بدن است.

دبیر سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم ادامه داد: در اندیشه سیاسی شیعه، نسبت امام به جامعه اسلامی مثل نسبت سر به بدن است، به این معنا که سر باید دریافت کند، فرمان دهد و اعضای بدن اجرا کند، اما مشکلی که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد این است که سر درست فکر می‌کند، درست دریافت می‌کند، درست رصد می‌کند، درست فرمان می‌دهد اما در مرحله اجرا دچار مشکل هستیم.

غراب گفت: بسیاری از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی در دولت متوجه این مطلب نیستند که رهبر انقلاب یک متفکر و فیلسوف اسلامی و یک استراتژیست است و همه مبانی فکری و منویات ایشان بن‌مایه قرآنی، حکمی، فلسفی، عرفانی و اخلاقی دارد و قابل‌اجرا است و اگر ما دچار مشکل هستیم مشکل ما در عرصه سیاست گزاری و اجرا است و در نظام دچار مشکل نیستیم، به همین دلیل عنوان سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نام گرفت.

وی با اشاره به حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل در این همایش ادامه داد: در کنار سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، نمایشگاه کتابی از آثار رهبر معظم انقلاب و آثاری که در رابطه با اندیشه‌های ایشان تألیف شده برگزار خواهد شد.

ضرورت وقت گذاری مدیران و پیگیری مشکلات قابل‌حل مردم

سید محمدرضا کاظمی طبا، فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه و نایب رئیس سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم نیز گفت: دوازدهم بهمن زنگ انقلاب اسلامی در مدارس به صدا درخواهد آمد، سیزدهم بهمن یادواره ۷۰۰ شهید شاهین‌شهر در مصلی شهر برگزار می‌شود، چهاردهم بهمن همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از ظهر آن در ساعت ۱۵ روز غبارروبی مزار شهدا اجرا می‌شود، هجدهم بهمن همایش بانوان در سالن آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود، ۲۰ و ۲۱ بهمن به همت شهرداری شاهین‌شهر جشن خانوادگی و ۲۲ بهمن نیز راهپیمایی سراسری شهرستان از مقابل تالار شیخ بهایی به سمت مصلی در خیابان فردوسی برگزار می‌شود که سخنران برنامه نیز موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان خواهد بود.

فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه افزود: خط انتقال آب مورچه‌خورت با هزینه ۳۵ میلیارد تومان توسط آبفای شهرستان، خط انتقال آب شهر گرگاب با هزینه ۲۰ میلیارد تومان، افتتاح شبکه آب و فاضلاب شهرک نیایش با هزینه ۹ میلیارد تومان، شبکه آب و فاضلاب شهرک ملک شهر با هزینه ۱۴ میلیارد تومان، خط انتقال سه روستای کلهرود و سُه و با هزینه دو میلیارد، افتتاح پروژه‌های برق شهرستان باز هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شوند.

کاظمی طبا ادامه داد: همچنین افتتاح ساختمان ستاد شبکه بهداشت شهرستان با هزینه هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، افتتاح اورژانس شهر با هزینه یک و نیم میلیارد تومان و افتتاح چهار مدرسه خیرساز حاج علی خانعلی، فرهاد ارزانی، منوچهر انصاری و عبدالکریم بی درام با هزینه ۳۰ میلیارد تومان در شاهین‌شهر و گرگاب و همچنین احداث سه گلخانه با هزینه ۹۰ میلیارد تومان با مشارکت دولت و بخش خصوصی با اشتغال بیش از ۱۹۰ نفر در شهرستان شاهین‌شهر و میمه از افتتاح‌هایی است که به مناسبت دهه فجر در این شهرستان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مورد تأکید در این شهرستان با توجه به رویکرد دولت سیزدهم، ارتباط ویژه مدیران و مردم وقت گذاری و پیگیری مشکلات قابل‌حل مردم است.

به گزارش ایمنا، سومین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم، با رویکرد فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای (درآمدی بر تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی) پنجشنبه ۱۴ بهمن ساعت ۸:۳۰ در تالار شیخ بهایی شاهین افتتاح می‌شود.

نظر شما