شناسهٔ خبر: 52216427 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پنج نشانه فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی که به عنوان فرسودگی محیط کار نیز شناخته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که منابع فیزیکی، عاطفی و ذهنی فرد مصرف شود. این بر خلاف استرس گاه رخ می‌دهد و همه زمانی که فشار و مخاطرات شغل زیاد است آن را احساس می‌کنند.

صاحب‌خبر -

صحبت درباره «فرسودگی شغلی» رواج پیدا کرده است؛ اما تعداد خیلی کمی از کارکنان و مدیران قادر به «تعریف ساده» از این روند مخرب هستند یا حتی نسبت به علائم بروز آن، آگاهی دارند. کارمندان تحت «استرس شدید» در محیط‌کار، به تدریج علاقه و انگیزه کارکردن را از دست می‌دهند؛ این همان «فرسودگی شغلی» است. ۵علت و ۵علامت رایج «فرسودگی شغلی» به همراه ۱۰راهکار مهار آن معرفی شد.

فرسودگی شغلی یک کلمه کلیدی مهم است که باید درباره آن بدانید و در واقع به استرس شدیدی که کارکنان احساس می‌کنند اشاره دارد که در نهایت می‌تواند منجر به ترک محل کار توسط آن‌ها شود. ضمن آنکه پیامد‌های بزرگ‌تری نیز برای شما به همراه دارد، مانند کاهش بهره‌وری، تحلیل رفتن روحیه و تاخیر قابل توجه در ارائه محصول که همه برای سازمان هزینه دارد.

فرسودگی شغلی مانند آتش‌سوزی گسترده می‌شود و اگر مراقب نباشید می‌تواند تیم شما را از بین ببرد. کارکنان شما مهم‌ترین دارایی شما هستند، به‌ویژه در روزگار نامطمئن امروز. اطمینان از برخورداری از پشتیبانی مورد نیاز برای موفقیت باید اولویت اول شما به عنوان مدیر آن‌ها باشد. برای اینکه به شما کمک کنیم از بروز یک مشکل فرسودگی شغلی در مقیاس وسیع در تیم خود جلوگیری کنید، پنج نشانه و علت رایج فرسودگی شغلی و همچنین ۱۰نکته برای کنترل آن را بیان می‌کنیم:

فرسودگی شغلی که به عنوان فرسودگی محیط کار نیز شناخته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که منابع فیزیکی، عاطفی و ذهنی فرد مصرف شود. این بر خلاف استرس گاه رخ می‌دهد و همه زمانی که فشار و مخاطرات شغل زیاد است آن را احساس می‌کنند. فرسودگی شغلی از دست دادن کامل علاقه و انگیزه برای کار است.

فرسودگی شغلی اغلب در نتیجه کار زیاد یا رفتار نادرست اتفاق می‌افتد و این یک مشکل فراگیر است. یک کارمند ناامید می‌تواند فرهنگ منفی گرایی را برانگیزد که باعث بی انگیزگی افراد برتر شده و نامزد‌های استثنایی را از پیوستن به تیم شما بازمی دارد. در شرایط اقتصادی پرتلاطم امروزی، راضی نگه داشتن کارکنان و با‌انگیزه نگه داشتن آن‌ها برای موفقیت بلندمدت تیم شما ضروری است.

خروج کارمندان می‌تواند بسیار پرهزینه باشد (به‌طور متوسط در مجموع یک‌سوم حقوق کارمند) و منجر به خروج بیشتر از اعضای تیم شود. به‌طور خلاصه، تلاش هماهنگ برای بهبود میزان نرخ حفظ کارکنان و کاهش فرسودگی شغلی برای رهبران فناوری مهم‌تر از همیشه است.

مداخله زودهنگام برای پیشی گرفتن از فرسودگی شغلی کارکنان قبل از شروع چرخه سمی کلیدی است. اما برای انجام این کار، باید با علائم فرسودگی شغلی آشنا باشید. در زیر شاخص‌های متداول فرسودگی شغلی کارکنان آمده است که باید در تیم خود مراقب آن باشید.

۱. زبان بدن بی علاقه یا عصبی: بیش از نیمی (۵۵ درصد) از ارتباطات از طریق زبان بدن انجام می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که به همان اندازه که به صحبت‌های کارمندان خود گوش می‌دهید به آن توجه کنید. حتی هنگام چت ویدئویی و تماس‌های تلفنی از راه دور مراقب نشانه‌های عصبی، بی‌علاقگی یا ناامیدی باشید. اگر کارمندان بیش از حد معمول تحریک پذیر به نظر می‌رسند، احتمالا کاسه صبرشان در حال لبریز شدن است و شما باید فورا با آن‌ها صحبت کنید.

۲. عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی: اگر کارمندان شما از شرکت در گردهمایی‌های اجتماعی شرکت شما دست بکشند، این می‌تواند نشانه آن باشد که مشکلی پیش آمده است. ابتکارات فرهنگی و رویداد‌های اجتماعی باید راهی سرگرم کننده و آرام برای کمک به کارکنان در برقراری آرامش و ارتباط با همکارانشان باشد.

۳. غیبت مکرر: بین فرسودگی شغلی و غیبت کارکنان رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع، کارمندان فرسوده ۶۳ درصد بیشتر در معرض یک روز بیماری هستند. اگر کارمندان شما مکررا غیبت می‌کنند، احتمالا به این دلیل است که به حد ظرفیت خود رسیده و نیاز به استراحت دارند.

۴. بیماری‌های شایع: یکی دیگر از دلایل غیبت که نشانه واضح فرسودگی شغلی است، استرس مزمن است که می‌تواند عوارض سلامتی بزرگ‌تری ایجاد کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش دهد، که به این معنی است که افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. در واقع، کارکنان فرسوده ۲۳ درصد بیشتر پایشان به اورژانس کشیده می‌شود.

۵. کاهش بهره‌وری: اگر خروجی یک کارمند شروع به کاهش کرد، ممکن است نشانه‌ای از لبریز شدن ظرفیت او باشد. از طرف دیگر، ممکن است به این معنی باشد که آن‌ها احساس بی‌انگیزگی می‌کنند و در تلاش هستند تا با همان انرژی به کار خود بپردازند. برای درک بهتر وضعیت، با کارمندان خود صحبت کنید چرا که ممکن است عوامل دیگری باعث کاهش بهره‌وری شده باشد.

۵ علت رایج فرسودگی شغلی کارکنان

هنگامی که علائم هشدار‌دهنده فرسودگی شغلی را در بین کارکنان خود مشاهده کردید، باید اقدام کنید. به سرعت مشکل را بررسی کنید و بلافاصله آن را برطرف کنید. درک موضوع، کلید حل موفق مشکل است. با در نظر گرفتن این پنج علت رایج فرسودگی شروع کنید:

۱. عدم حمایت مدیر: به عنوان یک مدیر، تاثیر قابل توجهی بر گزارش‌های مستقیم خود دارید: ۶۷ درصد از کارمندان با داشتن یک مدیر حامی احساس مشارکت بیشتری می‌کنند. به‌علاوه، اعضای تیمی که معتقدند مدیرشان پشتیبان آنهاست، ۷۰ درصد کمتر احتمال دارد که به‌طور منظم خسته شوند.

۲. اهداف دست نیافتنی یا نامشخص: کار کردن برای رسیدن به هدفی که دستیابی به آن غیرممکن است به‌شدت باعث بی‌انگیزگی کارکنان می‌شود. به‌علاوه، اگر کارکنان ندانند از آن‌ها چه انتظاری می‌رود یا انتظارات دائما در حال تغییر باشد، برای ایجاد احساس مالکیت بر کار خود با مشکل مواجه خواهند شد و خطر فرسودگی شغلی را افزایش می‌دهند.

۳. تفکیک کار از راه دور: زمانی که زندگی شخصی و حرفه‌ای آنقدر در هم تنیده هستند که معمولا انجام کار و حضور در خانه به هم گره خورده، کارمندان برای از بین بردن موانعِ کار تلاش بیشتری می‌کنند تا زمانی که تنها چند قدم با دفتر کار خود فاصله دارند و به‌راحتی می‌توانند درگیر وظایف و مسوولیت‌ها شوند؛ لذا انجام کار از راه دور می‌تواند منجر به ساعات کاری طولانی‌تر و استرس اضافی شود. علاوه بر این، کارکنان از راه دور بیشتر در معرض احساس عدم ارتباط با مدیر و هم‌تیمی‌های خود هستند و در نتیجه، ممکن است فشار غیرضروری برای داشتن یک عملکرد خوب و در نتیجه انجام کار بیش از حد را تجربه کنند.

۴. عدم شناخت: قدردانی و تجلیل از دستاورد‌ها نقش مهمی در مشارکت کارکنان (تعهد شغلی) دارد. در واقع، ۴۳ درصد از کارمندان می‌گویند احساس قدردانی توسط شرکت باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها در محل کار می‌شود. ناتوانی در شناخت کارکنان باعث می‌شود که آن‌ها احساس بی‌ارزشی و بی‌انگیزگی کنند و به‌طور همزمان خطر فرسودگی شغلی را افزایش دهند.

۵. تقاضای شغلی (کار) بیش از حد: کارمندان ممکن است در عمل بیش از حد کار انجام دهند. اگر همیشه همه سیستم‌ها کار کنند، به سرعت از بین خواهند رفت. در یک نقطه خاص، حجم کاری با تقاضای بالا مانند یک ماراتن بدون خط پایان به چشم می‌آید. کارمندان باید بتوانند قبل از اینکه دوباره به کار خود بازگردند فرصت نفس کشیدن داشته باشند یعنی زمانی داشته باشند تا بتوانند تجدید قوا کنند.

۱۰ نکته برای جلوگیری از فرسودگی کارمندان

بسیار حیاتی است که مدیران به‌طور منظم گزارش‌های مستقیم خود را بررسی کنند و اطمینان حاصل کنند که حمایت مورد نیاز خود را چه به عنوان کارمند و چه به عنوان یک فرد دریافت می‌کنند. نقش‌های پر تاثیری که اغلب به عنوان پشتیبان و در پشت نمای بیرونی یک کار وجود دارند، مانند نقش‌های فنی، نیاز به نظارت بیشتری برای مدیریت مشارکت کارکنان و جلوگیری از فرسودگی دارند. در زیر ۱۰ نکته وجود دارد که رهبران فناوری می‌توانند از آن‌ها برای جلوگیری از فرسودگی کارمندان استفاده کنند:

۱. بازخورد را در اولویت قرار دهید: با ارائه گزارش‌های مستقیم خود طی جلسات معمولی یک به یک، بازخورد بدهید و بگیرید. این به ایجاد یک رابطه مدیر و کارمند قوی‌تر کمک می‌کند و فرصتی خصوصی برای افراد فراهم می‌کند تا درباره چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستند، صحبت کنند. برای کارمندان از راه دور، از یک پلتفرم ویدئو کنفرانس استفاده کنید تا بتوانید همچنان رو در رو صحبت کنید. بازخوردی را به کارکنان ارائه دهید تا بتوانند از آن برای بهبود نقش خود استفاده کنند. هم انتقاد سازنده و هم تحسین، تاثیر مثبتی بر تعامل دارند.

در واقع ۶۹درصد از کارمندان می‌گویند اگر از تلاش‌های خود تقدیر بیشتری دریافت نکنند، سخت‌تر کار می‌کنند و ۲۴ درصد گفتند اگر بازخورد کافی از مدیران خود دریافت کنند، به دنبال کار در جای دیگری می‌گردند.

همچنین از اعضای تیم بازخورد بخواهید. به نگرانی‌های آن‌ها گوش دهید و راه‌هایی را برای بهبود ارتباطات و ارتقای تجربه کارمندان خود در نظر بگیرید. تقریبا نیمی از کارمندان (۴۸درصد) می‌گویند رسیدگی به نظرات آن‌ها و انجام اقدامات مطابق با آن می‌تواند به کاهش جابه‌جایی داوطلبانه کمک کند.

۲. تندرستی و سلامت روان را در اولویت قرار دهید: خسارات جسمی و عاطفی ناشی از فرسودگی شغلی کارکنان تقریبا ۱۲۵ تا ۱۹۰ میلیارد دلار در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی هر سال در ایالات متحده هزینه به دنبال دارد. حفظ تعادل بین کار و زندگی در دنیای دیجیتالی که ما همیشه به آن متصل هستیم دشوار است، اما این موضوع برای کارکنان از راه دور که زندگی خانگی و کاری آن‌ها باهم همپوشانی دارد، سخت‌تر است.

۳. وقفه‌های ذهنی را در طول روز ارائه دهید: برخی از کارمندان به دلیل ترس از دست دادن به روزرسانی یا عقب افتادن از کارها، در ایجاد وقفه برای استراحت مردد هستند. فعالیت‌های مختلفی را در برنامه‌های روزمره تیم خود پیاده کنید که باعث استراحت ذهنی می‌شود.

۴. تعیین و حفظ انتظارات واقع‌بینانه: هیچ چیز سریع‌تر از اهداف دست‌نیافتنی کارمند را بی‌انگیزه و از کار جدا نمی‌کند. احساس اینکه آن‌ها دنبال یک هدف متحرک می‌گردند و دائما علامت را از دست می‌دهند، اعتماد به نفس کارمند را از بین می‌برد. اهداف باید هم مترقی و هم انعطاف‌پذیر باشند.

شما نباید انتظار داشته باشید که یک استخدامی جدید در سطح یک کارمند دو ساله کار کند. علاوه بر این، ممکن است در این فرآیند با موانعی مواجه شوید که از شما می‌خواهد رویکرد خود را به‌طور کامل تغییر دهید. اگر چنین است، کارمندان نباید تابع اهداف منسوخ یا بیش از حد تهاجمی باشند. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که یک معیار قابل سنجش برای ارزیابی موفقیت در دستیابی به اهداف است و نیز اهداف باید در صورت نیاز و به ویژه زمانی که کارمند در نقش خود پیشرفت می‌کند، تنظیم شود.

۵. فرآیند ورود خود را بهبود بخشید: فرآیند ورود شما نخستین معرفی واقعی یک کارمند به شرکت شما است. یک توالی قوی حضور کارکنان را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.۵۳ درصد از متخصصان منابع انسانی، سطوح بهبود یافته مشارکت کارکنان را در نتیجه فرآیند‌های بهتر پذیرش گزارش می‌دهند.

به عنوان یک مدیر، وظیفه شما این است که با تشریح شفاف مسوولیت‌ها و اهداف، ابزار‌هایی را در اختیار کارمندان قرار دهید تا بتوانند در نقش خود پیشرفت کنند. اگر کارمندان بدانند از آن‌ها چه انتظاری می‌رود، به احتمال زیاد با افتخار می‌پذیرند و روی کارشان سرمایه گذاری می‌کنند.

علاوه بر این، کارکنان جدید را به اعضای تیم خود معرفی کنید و به آن‌ها کمک کنید تا نوع فرهنگ سازمانی شما را درک کنند. انجام این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با سایر کارمندان ارتباط برقرار کنند و حس تعلق را در خود پرورش دهند. مطمئن شوید که نقش خود را در بهینه سازی برنامه حضور مجازی خود برای دنیای از راه دور امروزی ایفا می‌کنید.

۶. ارائه برنامه‌ریزی منعطف: دادن آزادی به کارمندان برای تطبیق ساعات کاری خود با زندگی شخصی تاثیر مثبتی بر مشارکت دارد. نه تنها به آن‌ها کمک می‌کند تا تعادلی بین کار و زندگی برقرار کنند که نیاز‌های آن‌ها را برآورده کند، بلکه به آن‌ها احساس استقلال می‌دهد که تجربه کلی کارمندان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، سفارشی کردن برنامه کاری خود، کارمندان را قادر می‌سازد تا در پربازده‌ترین ساعات خود کار کنند. برای تیم‌های از راه دور، این یک راه آسان برای جلوگیری از فرسودگی در محل کار بدون تجدید نظر در تلاش‌های شما است. با توجه به آنلاین بودن همه‌چیز، کارمندان می‌توانند به راحتی پروژه‌ها را به‌صورت آنلاین دنبال کنند.

۷. بهبود و خودکار کردن فرآیندها: برای شناسایی تنگناها، چه مشارکت‌کنندگان فردی یا محدودیت‌های فرآیند، تلاش کنید تا بتوانید آن‌ها را برای تیم خود کاهش دهید. گاهی اوقات حذف یک مرحله یا تحکیم مسوولیت‌ها از طریق تفویض اختیار می‌تواند نحوه کار کارکنان را با یکدیگر بهبود بخشد و ناامیدی در یک فرآیند را کاهش دهد.

۸. تشویق پروژه‌های مورد علاقه: اگر افراد از انجام آن لذت می‌برند، طبیعتا با کارشان بیشتر درگیر می‌شوند. علاوه بر تشویق اعضای تیم به کشف علایق خود - هم در محل کار و هم در اوقات فراغتشان - به آن‌ها استقلال برای انتخاب وظایف خود بدهید.

اگر یک توسعه دهنده یا مهندس نرم افزار، کار با یک زبان برنامه‌نویسی را بر زبان دیگر ترجیح می‌دهد، به آن‌ها اجازه دهید که عمدتا روی پروژه‌هایی کار کنند که مطابق با علایقشان است. البته، هر کارمندی وظایفی دارد که ممکن است از آن‌ها لذت نبرد و باید انجام شود. به عنوان یک رهبر تیم، وظیفه شما این نیست که نقش‌ها را برای افراد شخصی‌سازی کنید.

با این حال، تمرکز مجدد بر اولویت‌ها و فهرست وظایف یک کارمند برای همسویی بهتر با علایق و اهداف حرفه ای، شکل سازنده‌ای از توسعه کارکنان است. کمک به کارکنان برای انجام کار‌هایی که آن‌ها را هیجان‌زده می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در حرفه خود رشد کنند، خطر فرسودگی شغلی را کاهش می‌دهد.

۹. برای تفریح وقت بگذارید: ابتکارات اجتماعی درگیر باید قبلا به عنوان بخشی از فرهنگ شرکت شما وجود داشته باشد، اما می‌توانید فعالیت‌های اضافی را به‌طور خاص برای تیم خود اجرا کنید. انجام این کار به کارمندان کمک می‌کند تا به عنوان یک واحد جمعی و در سطح شخصی پیوند برقرار کنند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند خستگی و استرس را در پایان روز کاری از بین ببرند و به کار خود افتخار کنند.

۱۰. پیشنهاد پاداش: علاوه بر اینکه کارمندان را به خاطر انجام یک کار خوب به رسمیت می‌شناسید، برای تلاش‌هایشان به آن‌ها پاداش بدهید. مشوق‌ها و جوایز در میان تیم‌های فروش رایج است، اما در ایجاد انگیزه و مشارکت کارکنان در تمام بخش‌ها نیز به خوبی کار می‌کند.

اجتناب از فرسودگی اساسا به این خلاصه می‌شود: به کارمندان خود گوش دهید. هنگامی که از آن‌ها پرسیده می‌شود، به شما می‌گویند که به چه چیزی نیاز دارند تا درباره کار خود احساس اطمینان بیشتری کنند و در نقش خود موفق باشند. در برابر علائم فرسودگی شغلی کارکنان هوشیار باشید و فورا برای حفظ عملکرد‌های برتر و جذب افراد جویای کار عالی اقدام کنید.

مترجم: محمود نوری شمس‌آباد – دنیای اقتصاد

منبع: builtin.com

نظر شما