شناسهٔ خبر: 52215222 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تماشای مداوم و طولانی تلویزیون ممکن است خطر لخته شدن خون را بالا ببرد

یک بررسی جدید نشان می‌دهد تماشای مداوم و طولانی‌مدت تلویزیون ممکن است خطر دچار شدن به لخته‌های خونی بالقوه مرگبار را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این بررسی نشان داد که افرادی که برای دست کم چهار ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‌نشینند، نسبت به افرادی که مدت تماشای تلویزیون‌شان از ۲.۵ ساعت در روز تجاوز نمی‌کند، با  احتمال ۳۵ درصد بیشتر ممکن است دچار یک عارضه بالقوه مرگبار مربوط به لخته شدن خون به نام «ترومبوآمبولی وریدی» (VTE)  (لخته شدن خون در وریدها شوند.

شایع‌ترین شکل این عارضه «لخته شدن خون در وریدهای عمقی» (DVT) است. این لخته شدن خون معمولا در وریدهای عمقی پا یا لگن رخ می‌دهد، اما در جاهای دیگر بدن هم ممکن است رخ دهد.

گرچه این بررسی وجود رابطه میان تماشای درازمدت تلویزیون و لخته شدن خون را نشان می‌دهد، اما ثابت نمی‌کند که تماشای تلویزیون علت این عارضه است. این رابطه بدون توجه به سن، جنسیت، ضریب توده بدنی و میزان فعالیت جسمی افراد وجود داشت، به عبارت دیگر این تاثیر تماشای طولانی‌مدت تلویزیون بر افزایش خطر لخته شدن خون با این عوامل قابل‌توضیح نبود.

این پژوهشگران می‌گویند نشستن در وضعیت جمع‌شده برای مدت‌های طولانی برای تماشای تلویزیون باعث تجمع خون در وریدهای اندام‌ها و گردش خون را کند می‌کند و این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد لخته خون شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید برای مدت طولانی تلویزیون ببینید، وقفه‌هایی- در بهترین حالت هر نیم ساعت- در فواصل آن ایجاد کنید، از جای خود بلند شوید و خودتان را کش دهید . همچنین تماشای تلویزیون را با خوردن اسنک‌های ناسالم ترکیب نکنید.

نظر شما