شناسهٔ خبر: 52213606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پناهیان: دیپلماسی مقاومت مرز نمی‌شناسد/شهید ایرلو مردم یمن را تنها نگذاشت

تهران-ایرنا- حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با بیان اینکه دیپلماسی مقاومت مرز نمی‌شناسد، گفت: شهید ایرلو مردم یمن را تنها نگذاشت درحالی که اگر با رویکرد اداری می‌خواست عمل کند، می توانست هزار بهانه اداری و کارمندی برای شانه خالی کردن از مسئولیت پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت شهید حاج حسن ایرلو که در امام زاده صالح (ع) تجریش برگزار شد، گفت: برخی از شهدا بیشترین تاثیر با کمترین شهرت را داشتند. برخی هم مثل شهید سردار سلیمانی حسن شهرتشان باعث شده بود که قبل از شهادت رسمی شهید شوند. برخی از شهدا هم خیلی غریب و مظلوم بودند. مانند شهید حسن ایرلو که اتفاقا خیلی مورد محبت و علاقه شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

فعال سیاسی اصولگرا افزود: شهید ایرلو که نقشی کلیدی در رساندن دارو و غذا به مردم و بخصوص کودکان جنگ زده یمن داشت، خودش بر اثر نرسیدن دارو به شهادت رسید. همه اقدامات این شهید از روی اخلاص بود و خودش هم مانند آن کودک و مجروح یمنی که بر اثر نرسیدن دارو به شهادت رسیدند، به شهادت رسید.

وی خاطرنشان کرد: مردم یمن با مقاومت خود در تاریخ معاصر جهان معجزه آفریدند و تازه آغاز ماجرا است. آنهایی که جنگ را علیه یمن آغاز کردند پشیمان شدند و امروز نه راه پس دارند و نه راه پیش و منکوب خواهند شد و آینده آنها سرنوشت حزب بعث خواهد بود.

 پناهیان اضافه کرد: اینکه چگونه انصارالله یمن توانست با ائتلاف شیطانی مقابله کند و امروز می‌تواند قلب شهرهای دشمنان دور و نزدیک خود را هدف بگیرد را باید از امثال شهید ایرلو پرسید.

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قبل از اینکه سردار ایرلو به ماموریت یمن عازم شوند، شهید سلیمانی در مورد احتمال شهادتش به او اطلاع داده بود و خانواده شهید ایرلو هم از این موضوع خبر داشتند. شهید ایرلو دومین شهید دیپلماسی مقاومت است و قبل از او شهید رکن آبادی به شهادت رسید و داستان دیپلماسی مقاومت مفصل است.

این فعال اصولگرا اضافه کرد: دیپلمات مجاهد و دیپلمات مقاومت نمی‌تواند به عنوان کارمند اداریِ حداقلی کار دیپلماسی خود را پیش ببرد. این سنخ دیپلمات شب و روز ندارد و باید از خودش مایه بگذارد که نمونه کامل چنین دیپلمات‌هایی شهید ایرلو است.

 وی ادامه داد: شهید ایرلو مردم یمن را تنها نگذاشت درحالی که اگر با رویکرد اداری می‌خواست عمل کند، می توانست هزار بهانه اداری و کارمندی برای شانه خالی کردن از مسئولیت پیدا کند و این رویکرد اولین مشخصه دیپلماسی و دیپلمات مقاومت است.

 پناهیان با بیان اینکه دیپلماسی مقاومت مرز نمی‌شناسد، گفت: تعبیری که اخیرا از دهکده جهانی می‌شود و برخی روشنفکران هم پُز آن را می‌دهند، ۴۰ سال قبل امام راحل به‌آن اشاره کرد و فرمود که این گونه نیست اگر حادثه‌ای در هر جایی رخ دهد ربطی به دیگر نقاط جهان نداشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز جهان تا اندازه یک دهکده کوچک شده است و مسائل همه کشورها به هم مربوط است. به همین دلیل در استفاده از اصطلاح و تعبیر دهکده جهانی ما با دشمنان خود وحدت کلمه داریم، اما وحدت رویه نداریم. آنها می‌گویند کدخدای این دهکده ما هستیم و ما می‌گوییم کدخدا را ما تعیین می‌کنیم و معتقدیم این دهکده باید به گونه‌ای دیگر اداره شود.  

وی ادامه داد: دیپلماسی مقاومت نسبت به منافع ایران و جهان اسلام تعهد دارد اما می فهمد تا دشمنان بشریت از بین نروند منافع جهان اسلام، ایران و بشریت هم تامین نمی‌شود. اگر دیپلماسی مقاومت بگوید من به جهان چه کار دارم، منافع جهان اسلام را دنبال می‌کنم یا اگر بگوید من با جهان اسلام کاری ندارم، منافع ایران را پی می‌گیرم، به نتیجه نخواهد رسید. ما باید احساس رسالت کنیم که برخی مسائل در جهان حل شود و بر خلاف دیپلمات‌های دیگر کشورها دیپلمات‌های ما چنین رسالت و انگیزه‌ای برای نگاه جهانی خود دارند.  

وی گفت: نباید کشوری مثل یمن در جهان مظلوم واقع شود و این مسئولیت تاریخی ما ایرانیان است. رسالتی است که امروز ابزار آن را خدا به ما داده است و تنها در صورت درک این رسالت، منافع ایران تامین می‌شود. خیلی ها تصور می‌کنند انقلابی گری به این معنی است که ما دنبال آرمان‌های انقلاب هستیم و چیزی به نام منافع ایران در برنامه ما نیست.  

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: حدود 9 سال پیش که رییس جمهوری قبلی با توسل به شعارهای فریبنده با رای مردم رییس جمهور شد، گفته بود همانطور که سانتریفیوژها باید بچرخند چرخ کارخانه‌ها هم باید بچرخند. من این سخن را باطل می‌دانستم و اگر زمان محاکمه تاریخی برسد باید این سخنان مورد بررسی قرار بگیرد. من همان زمان در یک سخنرانی گفتم که  اگر چرخ سانتریفیوژ -که به همت جوانان می‌چرخد- متوقف شود، چرخ کارخانه‌ها هم از کار می‌افتد.  

وی با تاکید بر اینکه این کشور به خاطر متوقف شدن چرخ سانتریفیوژها 8 سال به فلاکت افتاد، عنوان کرد: برخی گویی در روستاهای عهد حجر زیست می‌کنند، چطور نمی فهمند اگر سانتریفیوژ خود را به خاطر زورگویی دیگران تعطیل کنی به تبع آن کل مملکت خود را تعطیل خواهی کرد. امروز زبان گفت‌وگو در جهان زبان قدرت است.  

پناهیان یادآور شد: کسی که دیپلماسی مقاومت را تجربه کرده است، زبان تامین منافع ملت خود را بهتر می‌فهمد. انقلابی گری چیزی نیست جز تامین منافع ملی. اگر مختصر کمکی به لبنان، یمن، سوریه و غیره کرده باشیم، آنها را به قدرت و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده‌ایم و همه جهان این را می‌دانند ولی در داخل عده ای ناآگاه شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" سر می‌دادند.

این کارشناس حوزه و دانشگاه برخی افراد مسئول در کشور را سیاست‌باز معرفی کرد و گفت: آنها می گفتند اگر ما از نظر نظامی قوی شویم نهایتا می‌شویم کره شمالی. رهبر کره شمالی در کدام کشور خارجی فدایی دارد؟ چرا برخی کورند و نمی‌بینند که رهبر معظم انقلاب ما میلیون‌ها نفر در جهان فدایی دارد؟ ما در منطقه سرباز سازمان‌دهی شده داریم که عشق آنها شهادت در مسیر رهبر ما است. تعداد شهادت طلبانی که در منطقه داریم بیشتر از آن تعدادی است که در داخل داریم.  

وی اظهار کرد: این قدرت عظیم منطقه‌ای که ایران را به ابرقدرتی جهانی تبدبل کرده ناشی از دیپلماسی مقاومت جمهوری اسلامی ایران است. برخی در کشور ما بعضا سیاست‌های کشور را ایدئولوژیک معرفی می‌کنند در حالی که سیاست ما جهانی و عقلانی است و دین ما هم هیچ چیزی نیست جز عقلانیت و رشد عقل.  

پناهیان گفت: زمانی در این کشور کتابی به نام "دانش و ارزش"چاپ شد. بعد نیروهایی را ارزشی معرفی کردند که به گروه خودشان بگویند دانشی. یعنی ارزشی در مقابل دانشی. با این کار قصد داشتند بگویند کار دانشی‌ها واقع بینی است و نگاه ارزشی‌ها به آسمان است. یعنی ما انقلابی‌ها شدیم نیروهای ارزشی. امروز به شما نیروهای انقلابی می‌گویند ارزشی، شما خوشحال می‌شوید که بله، من از ارزش‌هایم دفاع می‌کنم. در حالی که وقتی به تو می‌گویند "ارزشی" در واقع به تو فحش می‌دهد و تو حواست نیست.  

وی افزود: کلمه ارزش معادل قرآنی هم ندارد و نمی‌دانم از کجا و چرا به ما گفتند ارزشی؟  که به خودشان نشان عقلانیت بدهند. بفهمید؛ دین مجموعه‌ای از ارزش‌ها نیست و چیزی جز عقلانیت نیست.

نظر شما