شناسهٔ خبر: 52205275 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

دبیر نخستین کنگره شعر «زیر یک سقف» مطرح کرد؛

ضرورت توجه به کرامت، هویت و زنانگی زنان برای شکل گیری تمدن نوین ایرانی - اسلامی

عاطفه جوشقانیان، دبیر نخستین کنگره شعر «زیر یک سقف» گفت: هیچ تمدنی بدون زنانگی زن شکل نمی گیرد و زنانگی زن محور شکل گیری تمدن ها است. اگر می خواهیم تمدن نوین ایرانی - اسلامی شکل بگیرید باید متوجه کرامت، هویت و زنانگی زنان باشیم. متاسفانه جامعه ما، حتی در شعر، از زنانگی زن غافل شده و به زن تنها به عنوان معشوقه نگاه می شود؛ این نگاه جامعه ساز نیست و بنابراین هدف ما از برگزاری کنگره «زیر یک سقف» احیای نقش زن بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، کتاب «زیر یک سقف» برگزیده آثار نخستین کنگره شعر خانواده و سبک زندگی «زیر یک سقف» در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران رونمایی شد. عاطفه جوشقانیان، دبیر نخستین کنگره شعر خانواده و سبک زندگی «زیر یک سقف»، در معرفی کتاب این کنگره، گفت: کتاب «زیر یک سقف؛ عاشقانه هایی در تکریم خانواده»، در دو بخش آثار غیررقابتی و رقابتی تدوین شده است. در بخش آثار غیررقابتی اشعاری از قیصر امین پور، غلامرضا طریقی، افشین علا، حسن بیاتانی، محمد سعید میرزایی، فریبا یوسفی، نغمه مستشار نظامی و ... آمده است. بخش رقابتی نیز شامل آثار برگزیده کنگره شعر خانواده و سبک زندگی «زیر یک سقف» است.

وی در خصوص هدف از برگزاری کنگره «زیر یک سقف»، گفت: هیچ تمدنی بدون زنانگی زن شکل نمی گیرد و زنانگی زن محور شکل گیری تمدن ها است. اگر می خواهیم تمدن نوین ایرانی- اسلامی شکل بگیرید باید متوجه کرامت، هویت و زنانگی زنان باشیم. متاسفانه جامعه ما، حتی در شعر، از زنانگی زن غافل شده و به زن تنها به عنوان معشوقه نگاه می شود؛ این نگاه جامعه ساز نیست و بنابراین هدف ما از برگزاری کنگره «زیر یک سقف» احیای نقش زن بود.

جوشقانیان ادامه داد: ایده کنگره حدود دو سال پیش در ذهن من و دوستم، خانم راضیه جبه داری شکل گرفت و تصمیم گرفتیم با برگزاری کنگره، کرامت زن را در اشعار متجلی کنیم. با حمایت اساتید، فراخوان کنگره اواخر بهمن ماه ۱۳۹۹ رونمایی شد و بعد از آن با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شب شعر زوج های شاعر را برگزار کردیم. امکان ارسال اثر به این کنگره در ۴ بخش طنز، کودک و نوجوان، سپید و کلاسیک میسر بود. با اتمام مهلت ارسال آثار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۷۵۰ اثر به دبیرخانه کنگره رسید که از آن بین ۲۵۰ اثر کیفیت بسیار بالایی داشت. داوری نهایی آثار ارسالی توسط سلمان علوی، سید مهدی موسوی، فریبا یوسفی، عباس احمدی و سید محمد امین جعفری انجام و در نهایت ۲۰ اثر به عنوان برگزیده معرفی شد. اختتامیه این کنگره نیز همزمان با سالروز ازدواج پیامبر(ص) برگزار شد.

دبیر نخستین کنگره شعر خانواده و سبک زندگی «زیر یک سقف»، تصریح کرد: کتاب کنگره قرار بود در هفته کتاب رونمایی شود اما تقدیر این بود که در این روز مبارک، همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) رونمایی شود. بر خود لازم می دانم از همکاری و حمایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری کنگره، چاپ کتاب و برگزاری مراسم رونمایی کتاب قدردانی کنم.

گفتنی است، کتاب «زیر یک سقف» در جشن سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) و روز مادر، با حضور مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد؛ باقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع و هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد، رونمایی شد.

نظر شما