شناسهٔ خبر: 52203658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا: کارزار فشار حداکثری علیه ایران یک شکست فاحش بود

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران که توسط دولت قبلی آمریکا اعمال شد یک شکست فاحش بود.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان- ند پرایس روز سه شنبه کارزار فشار حداکثری علیه ایران در دوران دونالد ترامپ را شکستی فاحش خواند و گفت: «هر چیزی که دولت قبل درباره فشار حداکثری وعده داده بود، بر عکس آن اتفاق افتاد. قرار بود با فشار حداکثری به یک توافق خوب با ایران دست یابیم، جوامع بین المللی علیه ایران متحد شوند و این ترمزی برای برنامه هسته‌ای ایران باشد. اما برعکس همه این‌ها اتفاق افتاد. ما در دولت جدید، برنامه هسته‌ای ایران را در حالی دریافت کردیم که همچنان در حال پیشرفت بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به مذاکره مستقیم با ایران اشاره و اظهار کرد: «ما آماده مذاکرات مستقیم با متحدان و شرکای خود و ایرانی‌ها هستیم. ما از ابتدای مذاکرات اخیر از گفت‌وگوی مستقیم با ایران استقبال کرده ایم و مدت‌هاست این روش را ترجیح می‌دهیم.»

این مقام آمریکایی مذاکره مستقیم با ایران درباره پرونده هسته‌ای و باقی مسائل را سودمند‌تر دانست و اعلام کرد که این مذاکرات مستقیم در برهه حساس کنونی که زمان کمی برای نجات و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام مانده، ضروری است.

او همچنین به تحولات اخیر در مرز اوکراین و روسیه پرداخت و ادعا کرد: واشنگتن برای کاهش تنش‌ها با روسیه هر کاری بتواند انجام می‌دهد، به شرط اینکه تلاش روسیه نیز در این خصوص واقعی باشد. در شرایط فعلی، تلاش آمریکایی‌ها ایجاد بازدارندگی در مقابل روسیه است نه تحریم این کشور.  

پیش از این نیز ند پرایس با تکرار پیشنهاد آمریکا مبنی بر مذاکره مستقیم با ایران، مدعی شده بود کشورش هیچ پیش‌شرطی برای مذاکرات برجامی ندارد و سخنان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره آزادی جاسوسان آمریکایی زندانی در ایران، پیش شرط بازگشت واشنگتن به برجام نیست.

روز گذشته نیز منابع خبری از استعفای ۳ عضو هیئت مذاکره‌کننده برجامی دولت آمریکا در وین به دلیل ناکارآمدی رویکرد آمریکا خبر داده بودند.

روز دوشنبه هم وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که این کشور آماده دیدار مستقیم با ایران با هدف پیشبردِ مذاکرات هسته‌ای وین است و  مذاکره مستقیم با ایران چه در زمینه مسائل هسته‌ای و چه باقی مسائل بهترین راه است.

هشتمین دور مذاکرات برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه ۶ دی در هتل کوبورگ وین آغاز شد و همچنان ادامه دارد. مذاکره‌کنندگان بار‌ها اعلام کرده اند که رسیدن به توافق نزدیک است و این دور پایانی مذاکرات می‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما