شناسهٔ خبر: 52203603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفر رئیس جمهور و دستاورد آن برای کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد/ پروژه ۲۰ ساله افتتاح می‌شود؟

سال ۸۱ بود که کلنگ احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بر زمین زده شد اما با گذشت ۱۹ سال این پروژه تکمیل نشده است. با این وجود در سفر اخیر رئیس جمهوری به لرستان اعتبار خوبی به کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد اختصاص یافت تا شاید درآستانه بیست سالگی شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس لرستان - نسرین صفربیرانوند، کتابخانه مرکزی خرم‌آباد یکی از پروژه‌های مهم و استانی است که تکمیل آن در راستای افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها و ارتقای فرهنگی استان نقش قابل توجهی داشت اما به دلایل مختلف این پروژه با گذشت حدود دو دهه به بهره‌برداری نرسیده است.

در برهه‌های مختلف شاهد اظهار نظر و وعده‌های متفاوتی از سوی مسوولان استان در خصوص زمان تکمیل کتابخانه مرکزی خرم‌آباد بودیم اما هیچ کدام  تحقق پیدا نکرد.

درحالی ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی دو دهه به طول انجامید که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند طولانی شدن پروژه‌ها آنها را مشمول زمان می‌کند، از طرفی با توجه به سرانه فیزیکی کتابخانه‌های استان بهره‌برداری از این پروژه می‌توانست در افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها نقش قابل توجهی داشته  باشد.

هر چند از سوی مجری پروژه یعنی اداره کل راه و شهرسازی لرستان مواردی همچون عدم تامین و تخصیص اعتبار و تورم از موانع تکمیل کتابخانه مرکزی خرم‌آباد مطرح می‌شود، اما برای مردم دو دهه انتظار قابل قبول نیست.

با توجه به اهمیت پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در سفر رییس جمهور به لرستان اعتبار خوبی برای  پروژه در نظر گرفته شد که به گفته مسوولان همین رقم می‌تواند تکمیل پروژه را در سال ۱۴۰۱ به دنبال داشته باشد.

 تکمیل فاز اول ظرف ۶ تا ۷ ماه آینده 

رییس اداره اجرایی ساختمان و تاسیسات دولتی اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی کتابخانه‌ مرکزی خرم‌آباد می‌گوید: پروژه با پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصد فعال است و امیدواریم فاز اول یعنی طبقه همکف و محوطه ۶ تا ۷ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

لیلا میر عنوان می‌کند: تکمیل طبقه زیرزمین و آمفی تئاتر پروژه نیز بستگی به تزریق اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه  اعتبار امسال پروژه ۲۰ میلیارد تومان بود، می‌افزاید: تاکنون ده میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اوراق از اعتبار سال جاری تخصیص پیدا کرده است.

رییس اداره اجرایی ساختمان و تاسیسات دولتی اداره کل راه و شهرسازی لرستان می‌گوید: در سفر رییس جمهوری نیز ۶ میلیارد تومان از بیست میلیارد اعتبار سال جاری تخصیص پیدا کرد.

نبود اعتبار و عدم تخصیص به موقع میر مهمترین دلایل عدم تکمیل پروژه را بعد از حدود ۱۹ سال نبود اعتبار، عدم تخصیص به موقع اعتبار همچنین عدم تخصیص نقدی اعتبار و تورم مطرح می‌کند.

وی می‌گوید: علاوه بر اعتبار سال جاری تاکنون هفده میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هزینه شده است.

 

انتقاد از روند پروژه 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز با بیان اینکه ما مجری پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد نیستیم، عنوان می‌کند: نهاد کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز از روند طولانی شدن پروژه انتقاد دارد، آن هم در شرایطی که افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها در لرستان به دلیل جمعیت بالا ضروری است.

فرشته طهماسبی خاطر نشان می‌کند: تکمیل کتابخانه مرکزی باید جزو‌ اولویت‌های متولیان در راستای فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی و توسعه کتابخانه‌ها باشد، این پروژه باید سال‌ها پیش به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ظرف سال‌های اخیر نهاد عمومی کتابخانه‌ها به عنوان دستگاه بهره‌بردار پیگیری‌های متعددی برای تامین اعتبار کتابخانه مرکزی انجام داده است، اظهار می‌کند: با استاندار وقت ،سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رایزنی‌های  زیادی را انجام دادیم و  اعتبار خوبی تزریق شده است.
تزریق اعتبار در سفر رییس جمهوری 

مدیرکل کتابخانه‌های لرستان می‌گوید: با توجه به انعکاس مشکلات کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد در سفر رییس جمهوری از ۶۰ میلیارد تومان اعتباری که به کتابخانه‌‌ها اختصاص داده شد چهل میلیارد تومان به کتابخانه مرکزی تخصیص داده شد.

طهماسبی می‌افزاید: امیدواریم با تزریق این اعتبار علاوه بر طبقه همکف در سال ۱۴۰۱ طبقه زیر زمینی نیز به مرحله قابل قبولی برسد.

دستگاه مجری اهتمام بیشتری داشته باشد

وی می‌گوید: به دلیل اهمیت کتابخانه مرکزی معاون عمرانی استانداری  پانزده روز یکبار از پروژه بازدید می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان تاکید می‌کند: اگر دستگاه مجری اهتمام بیشتری داشته باشد، با توجه به اعتبار و امکانات خوبی که مهیا شده در آینده نزدیک شاهد تکمیل این پروژه خواهیم بود.

 

بالاترین اعتبار به پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد

در همین راستا معاون بودجه و برنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز با اشاره به اینکه عملکرد اعتباری پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد تا سال ۱۳۹۵ ،۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و از سال ۹۶ تا سال ۹۹ عملکرد اعتباری داشته است، عنوان می‌کند: اعتبار سال ۱۴۰۰  کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد ۲۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

به گفته امید امیدی پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در بین تمام پروژه‌های استانی بالاترین اعتبار را دارد. 

وی با اشاره به اینکه در سفر رییس جمهور به لرستان   ۶۰ میلیارد تومان برای ۶ کتابخانه استان توافق شده است، می‌گوید: بیشترین مبلغ سفر رییس جمهوری در حوزه کتابخانه‌ها به کتابخانه مرکزی مربوط می‌شود، برنامه زمان بندی برای تکمیل پروژه سال ۱۴۰۱ است‌.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما