شناسهٔ خبر: 52203339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

ویژه برنامه « من از مادرم خواندن آموختم» برگزار شد

اعظم رستگار / روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

ویژه برنامه « من از مادرم خواندن آموختم» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور جمعی از مادران و بانوان کتابخوان اعضای کتابخانه های عمومی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش لیزنا، ویژه برنامه « من از مادرم خواندن آموختم» به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ فاطمه سلیمی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد و رئیس کمیسیون شورای بانوان؛ مریم قربان زاده، نویسنده و جمعی از مادران و بانوان کتابخوان  عضو کتابخانه های عمومی برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم و تبریک ولادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهر(س)، روز زن و گرامیداشت مقام مادر گفت: با توجه به عنوان برنامه «من از مادرم خواندن آموختم» می توان به این مهم دست پیدا کرد که مادر قبل از هر آموزش آکادمی به عنوان اولین آموزگار در زندگی انسان شناخته می شود. مادران کسانی هستندکه در زندگی ما نقش مثمر ثمر و مفیدی در حوزه های تربیتی اعم از  احساسی، مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی و ... ایفا می کنند.

وی گفت مادران کسانی هستند که خداوند مسئولیت مدیریت نهاد اجتماعی کوچک را بر عهده آنان گذاشته است. حال اگر مدیر خانواده به به مسئله علم آموزی، کسب معرفت و کتابخوانی توجه ویژه داشته باشد به طور قطع بدانید آن جامعه با پیشرفت و تحول بزرگی روبرو خواهد شد به عبارت ساده تر میزان رضایتمندی، امیدواری، نشاط، پیشرفت و ... در هر جامعه ای در گرو خانواده های آن جامعه است. در واقع می توان اینگونه گفت که جامعه سالم در گرو خانواده سالم و خانواده سالم در گرو مادرانی آگاه، دانا و با بصیرت است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تجربیات و گفته های مادران حاضر در جلسه بسیار شنیدنی و آموختنی است، گفت: نکته مهم در رابطه با حضور زنان در عرصه های کتاب و کتابخوانی این است که به واقع زنان بیشتر از آحاد دیگر جامعه کتاب می خوانند و این مسئله در قالب یک شعار باید توسط خود مادران و بانوان تبلیغ و ترویج شود.

وی ضمن تشکر از فعالیتهای همکارانمان در کتابخانه های عمومی استان و روسای شهرستانها، برگزاری جلسات و گروه های کتابخوانی، نقد و بررسی و معرفی کتاب را با حضور بانوان و مادران کتابخوان در کتابخانه های عمومی را پیشنهاد داد.

علی اکبر سبزیان با اعلام خبر از رونمایی برنامه های کتاب محور با محوریت بانوان توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی می توان از کودکان و بانوان و مادران به عنوان وفادارترین مخاطبین کتابخانه های عمومی  نام برد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد فریاد «ایران کتابخوان» در سراسر جهان به واسطه مادران و بانوان کتابخوان ایران زمین باشیم.

در ادامه فاطمه سلیمی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد ضمن گرامیداشت مقام مادر و زن در جوامع بشری، گفت: مادران و بانوان با انجام فعالیتهای موثر در حوزه کتاب و کتابخوانی باعث پرورش و تربیت نسلی دانا و آگاه می شوند. در واقع مادران کتابخوان، کودکانی کتابخوانی نیز تربیت می کنند و یکی از راه های موثر در این مسیر در سهولت دسترسی کودکان به کتاب در منازل و اماکن عمومی همچون کتابخانه های عمومی و استفاده از عوامل تشویقی برای کودکان است.

وی برای استفاده از تجرییات و اطلاعات مادران کتابخوان پیشنهاد راه اندازی گروه های حقیقی و مجازی در راستای اشتراک گذاری کتابهای خوانده  شده، معرفی کتاب ، ارائه خلاصه کتابها و ...را داد.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه انسان خلقتی است که خداوند پس از آفرینش آن به خود «فتبارک الله احسن الخالقین» گفت، عنوان کرد: مادران غنی بچه های بهتر و موثرتری تربیت می کنند و جهانی بهتر به نسلهای آینده تحویل می دهند. به عبارتی فرزندان ما،  آینده سازان جهان عصر بعدی هستند به همین خاطر باید به پرورش و تربیت آنان توجه ویژه داشت.

مریم قربان زاده، نویسنده ضمن تشکر از برگزاری برنامه هایی با محوریت زنان گفت: هدف امروز ما به عنوان متولیان و مسئولین دستگاه های اجرایی کتابخوان کردن مادران و بانوان به ویژه مادران خانه دار است.

وی با اشاره به راه اندازی گروه کتابخوانی با حضور مادران و بانوان، افزود: هدف از برگزاری این قبیل گروه ها و برنامه ها ، استفاده از تجربیات مادرانی ایرانی برای انتقال به مادران نسل جدید است. مادرانی از جنس سرزمین ایران و با درنظر گرفتن آداب و سنن ایرانی هستند.

مریم قربان زاده در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ زبان فارسی گفت: مادران به عنوان اولین آموزگاران می تواند با خوانش کتابهای فاخر ایرانی همچون گلستان و بوستان سعدی، حافظ شیرازی و فردوسی و .... علاوه بر انتقال نسل به نسل ادبیات کهن فارسی به ترویج استفاده از کلمات زیبا و رسای فارسی در محاورات نیز اقدامات موثری را انجام دهند. این مسئله با توجه به رسوخ برخی کلمات غیرفارسی و یا استفاده از کلمات نامعتبر چه از لحاظ لغوی و چه از لحاظ معنایی یک وظیفه ملی محسوب می شود.

وی در ادامه  از تجربیات خود در رابطه با ثبت شیرین کاریهای کودکان و قصه گویی های قدیمی در پرورش کودکان نیز توضیحاتی ارائه کرد.

 گفتنی است، در پایان برنامه رونمایی و امضای پوستر برنامه و تقدیر از بانوان و مادران کتابخوان حاضر در جلسه نیز برگزار شد. همچنین مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) و اجرای گروه سرود با محوریت حضرت فاطمه زهر(س) نیز اجرا شد.

 

نظر شما