شناسهٔ خبر: 52200447 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

طلا در وضعیت سناریوی پرواز به سمت تجارت امن

قیمت نفت به دلیل نگرانی از خطرات سیاسی جهانی که ممکن است عرضه را کاهش دهد، افزایش یافت. همچنین، طلا درپی نگرانی‌ها از وضعیت اوگراین به اوج قیمت‌های ۲ ماه خود رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، قیمت نفت در روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی‌ها از کاهش عرضه به دلیل تنش‌های اوکراین و روسیه، تهدیدات زیرساخت‌ها در امارات متحده عربی و تلاش اوپک پلاس برای دستیابی به افزایش تولید ماهانه، بیش از ۲ درصد افزایش یافت.

تحلیل‌گران خاطرنشان کردند که با وجود کاهش در بازارهای سهام و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

معاملات آتی برنت با ۱.۹۳ دلار معادل ۲.۲۴ درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۲۹ دلار معادل ۲.۷۵ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، ریسک‌های ژئوپلیتیکی باعث افزایش قیمت‌های نفت خام شد، زیرا به نظر می‌رسد بازار نفت که در حال مبارزه با ذخایر کم است، در ماه‌های آینده در برابر کمبود آسیب‌پذیر شود.

در معاملات روز گذشته، نفت خام برنت ۱.۶۲ دلار معادل ۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۸۶ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با ۲.۱۵ درصد معادل ۱.۸۳ دلار کاهش به ۸۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز چهارشنبه در ساعت ۸:۰۰ به وقت تهران، با کاهش ۰.۲۶ درصدی در هر بشکه، ۸۷ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۰.۴۲ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۸۵ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۲۹ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۴۷ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.

طلا روز سه‌شنبه به بالاترین حد بیش از دو ماه اخیر رسید؛ زیرا نگرانی‌های ژئوپلیتیکی درباره اوکراین، سرمایه‌گذاران را به سمت پناهگاه‌های امن از جمله شمش سوق داده است.

در معاملات روز گذشته، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش به یک هزار و ۸۵۲ دلار و یک سنت رسید.

به گفته باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures، طلا در سناریوی منتظر و مواظب تا پس از اعلام فردای فدرال رزرو، همانند یک «پرواز به سمت تجارت امن» عمل می کند.

هابرکورن بر این باور است که سرمایه گذاران منتظر سرنخ هایی هستند تا نشان دهد فدرال رزرو تا پایان سال تا چه حد تهاجمی خواهد بود و آیا نشان دهنده افزایش بیشتر برای مقابله با تورم است.

انتظار می رود فدرال رزرو اعلام کند که قصد دارد نرخ بهره را در ماه مارس افزایش دهد و بینش‌هایی را درباره اینکه چقدر می خواهد تندرو باشد ارائه دهد.

اگرچه طلا محافظی در برابر تورم و ریسک‌های ژئوپلیتیکی محسوب می‌شود، اما افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

نقره نیز با کاهش ۰.۵۵ درصدی، ۲۳ هزار و ۷۶ دلار معامله شد.

مس با افزایش ۰.۱۸درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۴۵۸ دلار قیمت خورد.

نظر شما