شناسهٔ خبر: 52200337 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

گفتگو با برگزیدگان هفته کتاب نهاد در سال ۱۴۰۰/ ۱۷

عضویت و امانت در کتابخانه دوباره جان گرفته است

کتابدار کتابخانه عمومی مولوی شهرستان شهرکرد با اشاره به شور و اشتیاق جاری در این کتابخانه پس از بازگشایی آن، رونق دوباره عضویت و امانت را عاملی مهم در جان گرفتن دوباره کتابخانه عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

کبری حیدری خراجی کتابدار کتابخانه عمومی مولوی شهرستان شهرکرد (استان چهارمحال و بختیاری) و یکی از برگزیدگان در بخش کتابدار برگزیده (کتابخانه درجه مرکزی و استاندارد) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به این کتابخانه بیان داشت: کتابخانه مولوی بزرگ‌ترین کتابخانه استان است که با توجه به نبود کتابخانه مرکزی به مثابه کتابخانه‌ای مرکزی مشغول به خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی است.

وی در ادامه افزود: عضو کتابخانه همیشه برایم اهمیتی ویژه دارد؛ یعنی همانطور که خانواده و فرزندان خودم برایم مهم هستند، اعضای کتابخانه نیز در همین اندازه از ارجحیت هستند. شاید به همین خاطر باشد که پس از تعطیلی ناخواسته کتابخانه به دلیل همه‌گیری کرونا، در کسوت یک مادر به دنبال بهترین تدبیر برای برپا نگه داشتن کتابخوانی و کتابخانه بودم.  

حیدری با اشاره به تلاش‌هایش برای پاسخگویی به نیازهای اعضاء در ایام تعطیلی کتابخانه خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌ها و طرح‌های کتابخانه در فضای مجازی و راه‌اندازی طرح «پیک کتاب» یکی از نخستین اقدامات انجام شده برای اعضاء و علاقه‌مندان به کتاب بود. روال کار به این صورت بود که آنها درخواست‌هایشان را اعلام می‌کردند و ما نیز با تعیین کردن زمانی مشخص، منابع مدنظرشان را به آنها می‌رساندیم.

وی افزود: با همراهی تمام همکارانم در کتابخانه، علی‌رغم تعطیلی، از ارائه کوچک‌ترین کمک به اعضاء فروگذار نکردیم و از رساندن منابع مطالعاتی‌شان تا کمک به جستجوی مقالات و سایر نیازهای پژوهشی به آنها خدمت‌رسانی کردیم. در واقع عمده هدف و تلاش ما در این راه، قطع نشدن ارتباط اعضاء با کتابخانه بود.

عضویت و امانت در کتابخانه دوباره جان گرفته است

این کتابدار در بخش دیگری از این گفتگو با یادآوری انتخابش به عنوان یکی از کتابداران برگزیده نهاد در سال ۱۳۹۸، گفت: با اینکه در آن زمان از انتخابم به عنوان یکی از کتابداران برتر بسیار خوشحال بودم اما این بار دوست داشتم این عنوان به جای من به کتابخانه‌مان اعطاء می‌شد.

حیدری اضافه کرد: در کتابخانه مولوی ۶ الی ۷ نفر پا به پای هم و با عزمی راسخ و یک همدلی مثال‌زدنی کوشیدند تا فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگیِ کتابخانه (حتی در ایام همه‌گیری کرونا) متوقف نشود. شاید اوایل کار اوضاع کمی دشوار و ناشناخته بود اما رفته‌رفته انرژی و انگیزه‌هایمان بیشتر و اراده‌هایمان مصمم‌تر شد.

کتابدار کتابخانه عمومی مولوی شهرکرد با اشاره به بازگشایی دوباره کتابخانه‌ها عنوان کرد: حس و حال این روزهایمان حقیقتاً قابل وصف نیست؛ نه‌تنها از اینکه در عبور از طوفان کرونا یکبار دیگر همکاران و اعضاء را سلامت و برقرار در کنار خود می‌بینم خوشحال و شکرگذارم، از اینکه اعضای جدید زیادی نیز در همین مدت کوتاه به ما پیوسته‌اند غافلگیر و خرسند هستم.

وی در پایان بیان داشت: تعطیل بودن آنقدر اشتیاق برای آمدن به کتابخانه را میان کودکان و نوجوانان افزایش داده که به جرأت می‌توانم مدعی شوم فضای کتابخانه‌مان بسیار شلوغ‌تر از روزهای پیش از شیوع کرونا شده است. با این شور، انگیزه فراوانی برای برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی پیدا کرده‌ایم. خدا رو شکر که عضویت و امانت در کتابخانه دوباره جان گرفته است.

نظر شما