شناسهٔ خبر: 52197590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزنی وزیران خارجه آمریکا و انگلیس درباره مذاکرات وین

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با تداوم مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش، با الیزابت تراس وزیر امور خارجه انگلیس درباره این گفت و گوها و نیز بازگشت متقابل به اجرای برجام گفت و گو کرد.

صاحب‌خبر -

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزرای خارجه دو کشور درباره چگونگی دستیابی به نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات با ایران درباره بازگشت متقابل به اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

 به گفته وی، وزیران خارجه آمریکا و انگلیس همچنین در این گفت وگو، "تعامل های اخیر برای بازدارندگی روسیه از افزایش حضور نظامی نگران‌ کننده‌ این کشور در اوکراین و نزدیکی آن" را بررسی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن و لندن  انگلیس در تشویق روسیه به تنش زدایی و متعهد شدن به مسیر دیپلماسی با یکدیگر و همچنین با متحدان و شرکای ناتو و اروپایی همکاری می کنند.

 به گفته وی، بلینکن و تراس همچنین درباره هماهنگی برای ایستادگی قاطعانه در برابر اقدامات قهرآمیز اقتصادی چین و چگونگی رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز در مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای برجام گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده، اما رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

دولت دموکرات جو بایدن برغم گذشت یک سال از ورود به کاخ سفید و محکوم کردن اقدامات یکجانبه دولت سابق این کشور در خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵  اکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

اعضای گروه ۱+۴ سه شنبه شب با تیم مذاکره کننده آمریکایی در وین که این روزها دچار اختلافات داخلی شده و گفته می‌شود تعدادی از اعضا هیات را ترک کرده‌اند، پیرامون روند مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان دارد تشکیل جلسه دادند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

نظر شما