شناسهٔ خبر: 52197589 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آمریکا طرح تامین انرژی اروپا در صورت قطع گاز روسیه را نهایی می‌کند| ارسال سلاح به اوکراین ادامه دارد

آمریکا طرحی را برای تامین گاز طبیعی برای اروپا از سراسر جهان در صورت قطع گاز روسیه را نهایی کرده است تا با قدرتمندترین سلاح اقتصادی ولادیمیر پوتین مقابله کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین در حالی که نگرانی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین در غرب بالا گرفته است، مقامات آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند با تولیدکنندگان جهانی گاز مذاکره کرده‌اند و اکنون اطمینان دارند که اروپا در صورت قطع ناگهانی گاز روسیه در میانه زمستان دچار کمبود انرژی نخواهد شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند روسیه از قبل جریان گاز طبیعی از طریق خط لوله‌ای که از اوکراین می‌گذرد را از ۱۰۰ میلیون متر مکعب درد روز به ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش داده است.

واشنگتن تخمین می‌زند که تقریبا همه گاز این خط لوله در صورت قطع شدن آن به علت بروز جنگ قابل جایگزینی است.

گزارش‌های زیادی از مذاکرات آمریکا با قطر برای تامین گاز اروپا منتشر شده است، اما دولت آمریکا می‌گوید با طرف‌های بسیاری در جهان در این باره مذاکره کرده است.

آمریکا همچنین گفته است آماده محدودیت صادرات نرم‌افزارهای و سخت‌افزارهای پیشرفته از آمریکا و متحدانش به روسیه می‌شود که می‌تواند بر بخش‌های هوافضا، دفاعی، لیزر و فناوری‌های حس دریایی، هوش مصنوعی و کامپیوترهای کوانتومی در این کشور تاثیر بگذارد.

در همین حال ارسال تسلیحات به اوکراین شدت گرفته است. مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند که صدها موشک ضد تانک «جاولین» را به کی‌یف پایتخت اوکراین ارسال شده است.  محموله مشابهی از این موشک‌ها نیز به کشور استونی در منطقه بالتیک از اعضای فعلی پیمان ناتو فرستاده شده است.

دولت استونی نیز قصد دارد توپ‌های هویتزر به اوکراین بفرستد، اما در انتظار تایید آلمان است که صادرکننده آن است. لتونی و لیتوانی،دو کشور دیگر منطقه بالتیک و عضو پیمان ناتو نیز موشک‌های ضد هواپیمای استینگر به اوکراین می‌فرستند. انگلیس  ۲۰۰۰ موشک ضد تانک و نفربرهای زرهی «ساکسون» و ترکیه نیز پهپادهای «بیرقدار» را به اوکراین فرستاده است.

 در همین زمینه:

نظر شما