شناسهٔ خبر: 52196636 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

کاهش رشد جمعیتی شرق استان سمنان/نرخ ثابت طلاق در سال‌های اخیر

شاهرود_ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیتی شرق استان سمنان به ۰/۰۷ درصد گفت: تقریباً نرخ طلاق در سال‌های اخیر ثابت بوده است.

صاحب‌خبر -

کاهش رشد جمعیتی شرق استان سمنان/نرخ ثابت طلاق در سال‌های اخیربه گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسین شیبانی در نشست توجیهی «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت» و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، در محل سالن زکریای رازی دانشکده دندانپزشکی اظهار کرد: شاخص‌های جمعیتی در سطح استان و در دو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و سمنان تقریباً یکسان است.
او افزود: رشد جمعیتی در سال ۱۳۹۶ در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تقریباً ۱/۴ رسیده است و در حال حاضر این نرخ به ۰/۰۷ درصد رسیده است و این نرخ رشد جمعیت با نرخ جایگزینی آن فاصله زیادی دارد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح نمود: تعداد موالید در سال ۱۳۹۶ تعداد ۴۷۳۴ نفر است و در سال گذشته تعداد ۳۳۱۵ بود و نرخ باروری هم در سال جاری ۱/۶۵ درصد که باید با فعالیت، تبلیغ و فرهنگ سازی تلاش نماییم تا به ضریب ۲/۱ برسیم.
او اظهار نمود: نرخ طلاق در حوزه تحت پوشش دانشگاه تقریبا ثابت است و حداقل نسبت به سال‌های پیش افزایشی نبوده است و نرخ ازدواج هم افزایشی است و در سال گذشته تعداد ۱۳۶۶ ازدواج ثبت شده است در حالیکه در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۱۳۰۰ را نشان می‌دهد.
شیبانی بیان کرد:جمعیت سالمندی در حوزه ما نسبت به دیگر نقاط کشور چند درصد بالاتر است اگر چه زودتر اقدام ننماییم احتمالا در چند سال بعد با جمعیت سالمندی مواجه خواهیم شد.
سرپرست دانگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: با توجه به اینکه سالمندی و جمعیت سالمندی هرچند مناسبات و مسائل خودش را دارد باید نسبت به آن آمادگی کامل داشته باشیم و سعی کنیم که این تراز جمعیتی با کمترین نوسان انجام شود چرا که در صورت بهم خوردن این تراز در خصوص سلامت و بهداشت سالمندان با هزینه‌های خاصی مواجه خواهیم شد.
او خاطر نشان نمود: کرونا دلتا در سطح منطقه خوشبختانه بر اساس مشاهده آمار‌ها دارای یک سیر ثابت است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاکید نمود: کرونا امیکرون کماکان، وجود دارد و با توجه به عادی انگاری صورت گرفته در زندگی، درآینده ما را دچار مشکل خواهد کرد.
شیبانی افزود:بر اساس آمار‌های منتشر شده مبنی بر اینکه تا ۹۷ درصد پروتکل‌های بهداشتی در سطح منطقه رعایت می‌شود به نظر می‌رسد که با کمی تعمق و مشاهده میدانی، زدن ماسک و توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در بین افراد جامعه، خیلی خوب رعایت نمی‌شود.

نظر شما