شناسهٔ خبر: 52195066 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نصراللهی:

اخبار معارفی رسانه‌ها در مقابل اخبار رسانه‌های معاند قدرت بازدارندگی ندارند

دبیر علمی جشنواره امام رضا (ع) با انتقاد ضعف اخبار معارفی در رسانه‌ها گفت: اخبار حوزه‌های دینی و معارفی در کشورمان کم و مناسبتی هستند و وجه جامع نگری ندارند و همچنین بازدارندگی در مقابل اخبار رسانه‌های معاند را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری دومین جشنواره رسانه امام رضا (ع) با حضور اکبر نصر‌اللهی دبیر علمی، محسن هوشمند دبیر اجرایی، حمیدرضا مقدم‌فر عضو هیأت داوران و عبدالکریم خیامی عضو هیأت داوران جشنواره در محل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس روضوی در تهران برگزار شد.

* افزایش بخش‌های بین‌الملل و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به جشنواره امام رضا (ع)

اکبر نصراللهی دبیر علمی جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) در این نشست با اشاره به بخش‌های ۸ گانه این جشنواره اعم از رسانه‌های صوتی، تصویری، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مجازی، عکس و گرافیک، رسانه‌های بین المللی، رساله‌ها و پایان نامه‌ها، گفت: با توجه به زمان‌بر بودن فرایند تصویب و تحقیقات رساله‌ها و پایان نامه‌ها برای رسیدن به جشنواره همزمان با عید غدیر در تیرماه سال ۱۴۰۱، رساله‌ها و پایان نامه‌هایی که با موضوعات مرتبط با مدل‌ها و الگو‌های ترویج فرهنگ و سیره رضوی در طول ۵ سال گذشته در دانشگاه‌های مختلف دفاع شده‌اند، امکان شرکت دارند.

* ضرورت استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی و دانشگاهی در جشنواره

وی افزود: چنین جشنواره‌ای برخوردار از ابعاد علمی، فرهنگی و ارزشی، ضرورت دارد که از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی استفاده کند. به همین دلیل بخش رساله‌ها و پایان نامه‌ها در اولین گام‌های جشنواره اضافه شد تا ضمن استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها، مشتاقان و ارادتمندان فعال در مراکز علمی و دانشگاهی کشورمان که تمایل به همراهی و کمک به فرایند تدوین الگو‌های به‌روز ترویج فرهنگ و سیره رضوی دارند، سهمی در این جهت داشته باشند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده ازظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استفاده کنیم تا در مقابل آرایش رسانه‌های معاند و ضد دین که پر قدرت و با امکانات مالی، اداری و ساختاری دشمنان در حال فعالیت هستند، صف آرایی مناسبی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی داشته باشیم.

* آثار فاخر مرتبط با امام رضا (ع) و مکتب حاج قاسم نیز مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند

وی با تشریح بخش دیگری از این جشنواره گفت: به منظور ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی و نیز خادم امام الرضای واقعی معرفی شود، امسال سیاست‌گذاری جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) تصمیم گرفته، آثار فاخر مرتبط با امام رضا (ع) و مکتب حاج قاسم نیز مورد داوری و ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که حائز شرایط و امتیازات لازم باشند، از آن‌ها قدردانی خواهد شد.

نصراللهی همچنین اضافه کرد: از مهمترین ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی، عشق به ائمه معصومین (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) بود و ما تلاش داریم در قالب مکتب حاج قاسم سلیمانی، ترویج فرهنگ رضوی مورد توجه قرار بگیرد و هیئت داوران به این آثار توجه داشته و از خالقان آثار ارزشمند تقدیر خواهند شد.

* ویژگی‌های خاص جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع)

وی یکی از ویژگی‌های جشنواره را استفاده از داوران برخوردار از اندوخته‌های نظری و پیشینه حرفه‌ای ارزشمند معرفی و ابراز کرد: داوران از بین شخصیت‌های صاحب نام در رسانه‌های مختلف و فعال در مراکز دانشگاهی کشور و دارای آثار و تالیفات متنوع علمی هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان ینکه این جشنواره از نظر نوع رقابت، موضوعیت جشنواره و پیام آن با جشنواره‌های مشابه تفاوت دارد، افزود: در دیگر جشنواره‌ها، خالقان آثار به جنبه‌های مادی توجه دارند، ولی در این رقابت خالقان آثار و پژوهندگان فرهنگ رضوی تلاش دارند پیام‌های ناب انسانی، اخلاقی و اسلامی را صادقانه، صریح، جامع و صحیح تولید کنند و از یکدیگر سبقت بگیرند. در واقع رقابت در این جشنواره از جنس سبقت گرفتن بر سر انجام کار خیر است.

وی با تشریح فرایند تولید، عرضه و داوری پیام در این جشنواره متمایز از سایر جشنواره‌ها، بیان کرد: پیام‌های جشنواره امام رضا (ع) نیز منبعث از سیره رضوی است. یعنی پیام‌ها مرتبط با اصولی، چون اخلاق، احترام، ارتباطات صحیح، عشق، بندگی، مقاومت، مدیریت بحران، گفتگو، تعادل، تفکر، صبر، تدبیر، منطق، انصاف، ادب و آزاد اندیشی هستند.

مؤلف کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای» در ادامه تشریح کرد: نیاز بشر امروز آن طور که غربی‌ها مدعی و پرچمدار آن هستند، حقوق بشر و حیوانات و یا محور‌هایی نظیر مناظره و مذاکره و گفت‌وگوی میان فرهنگی است که سال‌ها پیشتر در فرهنگ اسلامی مطرح شده است. پیام‌هایی که ضرورت دارد خبرنگاران و خادمان رسانه‌ای در شکل و قالب‌هایی جذاب تولید، منتشر و باز تولید کنند.

* شرکت‌کنندگان جشنواره امام رضا (ع) خادمان گمنام رسانه‌ای امام رئوف هستند

وی شرکت کنندگان جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای امام رضا (ع) را نیز متفاوت خواند و اظهار کرد: شرکت‌کنندگان این جشنواره افراد معمولی و در واقع خادمان گمنام رسانه‌ای هستند که با کمترین امکانات از نقاط مختلف ایران و جهان به‌ویژه ملل اسلامی در کنار افراد و رسانه‌های پر قدرت و حرفه‌ای نظیر صداوسیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات با تولید محتوا در مسیر ترویج فرهنگ رضوی کوشش می‌کنند تا عشق و ارادت خود را نشان دهند تا مطابق فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب با دانشجویان، در مسیر «جهاد تبیین» قدم برداریم.

نویسنده کتاب «اصول خبرنویسی» شرکت‌کنندگان در جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) را عاشقان، حافظان و مدافعان حرم مطهر رضوی، ولایت و سفیران اهل تشیع و همه مؤمنان و آزادی خواهان جهان اعلام کرد و ادامه داد: جشنواره امام رضا (ع) با تعریف چنین اهداف، شرکت کنندگان، پیام‌ها و نوع رقابت متفاوت می‌تواند طلوع مبارک و امیدبخشی برای فردای رسانه‌های دینی باشد و تلاش کند حقایق مرتبط با سیره و فرهنگ رضوی را تولید و منتشر کند.

نصراللهی تصریح کرد: خادمان رسانه‌ای امام رضا (ع) با اتخاذ راهبرد واقع‌نمایی و بازدارندگی مقابل آرایش فعلی رسانه‌های ضد دین بایستند و یا ازقدرت اثرگذاری آن‌ها بکاهند تا از شبهه افکنی و انحرافات آن‌ها جلوگیری شود.

* معیار‌های انتخاب برگزیدگان/ در حوزه اخبار دینی ضعیف هستیم

این محقق مطالعات رسانه‌ای با بیان اینکه داوری دوره نخست جشنواره با اغماض انجام شده و در برخی حوزه‌ها به دلیل منطبق نبودن تولیدات با ارزش‌های تعریف شده در جشنواره، رتبه‌های اول و دوم انتخاب نشدند، بیان کرد: اخبار را باید با نگاه انتقادی ارزیابی کنید؛ اخبار حوزه‌های دینی و معارفی در کشورمان کم و مناسبتی هستند و وجه جامع نگری ندارند و همچنین بازدارندگی در مقابل اخبار رسانه‌های معاند ندارند.

جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) با برشمردن ملاک‌های مورد نظر در انتخاب تولیدات برتر گفت: به سوژه‌ها و پرداخت اختصاصی و کشف نشده در قالب‌های جدید و متنوع امتیاز ویژه تعلق خواهد گرفت. از طرف دیگر، سوژه‌های مربوط به حضرت رضا (ع) محدود به مشهد و حرم مطهر رضوی نیست.

نظر شما