شناسهٔ خبر: 52179595 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

ادامه روند اظهارات صریح رئیس پلیس راهور:

روند اسقاط وسایل‌ نقلیه بیشتر صوری است/ یک‌سوم وسایل‌ نقلیه در کشور فرسوده است/ در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم/ کروکی‌های ۱۱ ساله را منتشر کنیم خیلی به ضرر خودروسازها می‌شود/ سازمان استاندارد چند بار در خط رفته و تست تصادف را دیده؟/ از قبضینو جرایم را پرداخت نکنید

رئیس پلیس راهور گفت: آقای سازمان استاندارد چند بار در خط رفتی و تست تصادف را شاهد بودی؟ چرا فرافکنی می‌کنید؟ اگر بخواهیم کروکی ۱۱ ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده که خیلی به ضرر خودروسازها خواهد شد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، سردار سید کمال هادیانفر صبح امروز در نشست خبری با بیان اینکه بیش از 94 درصد حمل‌ونقل کشور به‌صورت زمینی است، اظهار کرد: ما بر اساس قانون چند مأموریت از جمله مدیریت بر ترافیک را در یک‌هزار و 147 شهر کشور به‌عهده داریم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اعلام وجود 38 میلیون وسیله نقلیه و 44 میلیون دارنده گواهینامه در کشور، افزود: تقریباً 34 درصد از سوانح رانندگی در جاده‌ها روی می‌دهد اما 73 درصد جان‌باختگان تصادفات در کل کشور، در سوانح رانندگی جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند.

وی بیان کرد: بیش از 4هزار و 600 دوربین جاده‌‌ای و 5هزار و 300 دوربین شهری داریم  اما توسعه دوربین‌ها ضرورت دارد.

این مقام انتظامی با اشاره به نقش مستقیم و غیرمستقیم 33 دستگاه در کاهش تصادفات، ادامه داد: 33 درصد وزارت راه، 19 درصد پلیس، 15 درصد وزارت صمت، 12 درصد صداوسیما، 11 درصد وزارت بهداشت و 10 درصد وزارت کشور در حوزه شهرداری‌ها در این رابطه مسئولیت دارند.

هادیانفر متذکر شد: در 9 ماه امسال از نظر جان‌باختگان تصادفات خیلی روند مطلوبی نداریم که زنگ خطری برای ما است و در صورت عدم کنترل روند دچار مشکل می‌شویم.

رئیس پلیس راهور عنوان کرد: شاید یک‌سوم وسایل‌ نقلیه در کشور فرسوده است و نزدیک 80 درصد موتورسیکلت‌‌ها نیز فرسوده هستند.

وی خاطرنشان کرد: روند اسقاط نیز بسیار نامطلوب است امروز به‌جای از رده خارج شدن موتور و خودرو، بیشتر حواله باطل می‌شود و بیشتر روند اسقاط وسایل‌ نقلیه صوری است.

این مقام انتظامی راجع به میزان تردد وسایل‌ نقلیه در کشور، یادآور شد: در مجموع در تردد وسایل‌ نقلیه سبک در سال جاری، نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داریم‌.

هادیانفر تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی ما‌ عدم‌ رعایت فاصله طولی است که در تصادفات زنجیر‌ه‌ای عدم رعایت این موضوع بیشتر نقش خود را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور اضافه کرد: در سال گذشته، 11هزار و 774 نفر در تصادفات جان باختند که امسال این رقم به 13هزار و 154 نفر افزایش یافته است؛ این روند، خوب نیست البته نسبت به سال 98 بدون کرونا، چهار درصد کاهش جان‌باختگان تصادفات داریم همچنین سال 99 متوسط 33 درصد کاهش تردد داشتیم اما امسال میزان تردد 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی درباره عمده‌ترین علل تصادفات نیز عنوان کرد: بیش از 38 درصد تصادفات به‌دلیل عدم توجه به جلو روی می‌دهد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه واژگونی در 27 درصد تصادفات روی می‌دهد، اظهار کرد: نزدیک 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها به وقوع می‌پیوندد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به ثبت بیشترین جان‌باختگان تصادفات امسال در شهریور ماه، افزود: در 9 ماه سال جاری در مجموع 1502 نفر معادل 17 درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی در سه هزار و 900 نقطه حادثه‌خیز جان خود را از دست دادند لذا در بحث رفع نقاط حادثه‌خیز، وزارت راه و شهرداری‌‌ها باید اقدام جدی انجام دهند‌.

وی بیان کرد: بیش از 80 درصد ناوگان عمومی در کشور فرسوده است همچنین بیش از 80 درصد راه‌های اصلی، فرعی و روستایی ما دوطرفه است یعنی موانع‌ جداشونده ندارند. در 10 ماه سال جاری هشت درصد افزایش برخورد با تخلفات‌ را داشتیم.

هادیانفر متذکر شد: در بحث دیون معوقه دولتی و وصول جرائم در 10 ماه سال 99، 71 درصد جرائم و در 10 ماه سال جاری، 78 درصد وصول شد. تقریباً یک‌ میلیون و 370 هزار خودرو جرائم بالای یک میلیون تومان دارند که برای مالکان آن‌ها سه مرحله پیامک زده شده و برابر قانون باید این خودروها توقیف شوند اما به همکاران توصیه کردیم که خودروها تا سقف سه میلیون جریمه اگر همراه با خانواده بودند، توقیف نشوند.

وی خاطرنشان کرد: ما برای دارندگان وسلیه‌نقلیه متخلف دو مرحله پیامک ارسال می‌کنیم، پیامک نخست مربوط به بررسی آن تخلف بوده و شناسه قبض و پرداخت ندارد اما پیامک دوم حاوی شناسه قبض و پرداخت است یعنی پیامک دوم زمانی ارسال می‌شود که آن تخلف محرز شود.

بیشتر بخوانید:
هفت خسارتی که خودروسازان به جامعه وارد می کنند
خودروسازان تا چه زمانی اجازه دارند آبروی تولید داخلی را ببرند؟
رئیس پلیس راهور: ایربگ هیچ خودرویی در حادثه بهبهان باز نشد
با قیمت خودروی خارجی، خودروی ناایمن به مردم ندهید
برخی خودرو‌ها اگر تندتر بپیچید؛ چرخ خودرو باز می‌شود
سلیمی: خودروسازان ۲۵ هزار نفر نیروی مازاد دارند
مگر می‌شود خودروی صفر کیلومتر بعد از تحویل نقص داشته باشد؟
از تغییر چشم و ابرو تا جراحی خودروهای منقرض خارجی


این مقام انتظامی یادآور شد: ما توصیه می‌کنیم هموطنان برای پرداخت جرائم رانندگی از بانک‌ها، خودپردازها، راهور 120 و دفاتر پلیس +10 استفاده کرده و از اپلیکیشن‌هایی همچون قبضینو استفاده نکنند زیرا اینگونه اپلیکیشن‌ها از رسوب پول استفاده می‌کنند و وقتی فرد به طور مثال برای نقل و انتقال اقدام می‌کند متوجه می‌شود که با وجود پرداخت جرائم رانندگی توسط این اپلیکیشن‌ها همچنان رقم‌ جریمه باقیمانده است.

هادیانفر تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته افزایش 5.3 درصد نوشماره داریم همچنین سه میلیون و 184 هزار نقل و انتقال و فقط 19 هزار اسقاط صورت گرفته است.

رئیس پلیس راهور عنوان کرد: در زمستان برخی از هموطنان با وجود انسداد راه سعی می‌کنند از مسیر فرعی به سفر بروند که خواهش می‌کنم رعایت کنند، اکنون شرایط جوی برای سفر پایدار نیست و مانند تابستان نیست.

وی گفت: کارت قبلی خودرو دارای یک چیپ بود که اطلاعات در آن‌ نگهداری می‌شد و به نوعی دیگر به‌روز نیست لذا ان‌شاءالله بارکد سه‌بعدی را در کارت خودرو لحاظ خواهیم کرد.

این مقام انتظامی درباره آمار تصادفات 9 ماه سال جاری، گفت: امسال 205 هزار فقره تصادف داشتیم که 10 هزار و 912 فقره فوتی و 194 هزار و 965 فقره جرحی بود.

هادیانفر افزود: پلیس به ازای هر 37 میلیون وسیله‌‌ نقلیه نمی‌تواند یک مراقب بگذارد، در وهله نخست راننده، مسئول حفظ جان راننده و سرنشینان است، دوم بحث ایمنی وسلیه‌ نقلیه مطرح می‌شود یعنی در صورت بی‌مبالاتی راننده پلیس در تمام دنیا ناظر قانون است، همه باید به تکالیف قانونی عمل کنند و اگر عمل نکردند پلیس باید با ابزار موجود اعمال قانون کنند‌. تعیین سهم دستگاه‌ها مربوط به کروکی است که توسط کارشناسان ما تعیین می‌شود.

وی با اشاره به حادثه تصادف زنجیره‌ای در بهبهان، گفت: در آن حادثه مِه به صورت ناگهانی حادث شد، ما تابع آنچه هستیم که سازمان هواشناسی به ما اعلام می‌کند، ما کارشناس هواشناسی نیستیم و متناسب با آنچه توسط هواشناسی اعلام می‌کند اقدام به انسداد جاده می‌کنیم.

این مقام انتظامی در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس در تصادفات سهم قصوری برای خود متصور است، گفت: اگر زمانی حادثه‌ای روی دهد که پلیس قصور کرده باشد هم پلیس هم راهور و هم سازمان قضائی برخورد خواهد کرد، به طور مثال در تصادف بهبهان سه گروه اعزام شد، گروه نخست برای بررسی اقدامات پلیس راه استان به آنجا اعزام شدند و خداروشکر هیچ قصوری نداشتند و رئیس پلیس راه استان، از چهار صبح در آنجا مستقر بود.

وی با بیان اینکه پلیس مسئول تصادف نیست و مسئول رسیدگی به تصادفات را برعهده دارد، متذکر شد: اگر تصادف روی داد، پلیس فرمانده رسیدگی به آن تصادف است، قانون‌گذار نیز به منظور سهم تقصیر در تصادفات به پلیس اجازه داده که ما این کار را انجام می‌دهیم.

هادیانفر متذکر شد: در تصادفات غالباً با یک آهن‌پاره مواجهیم و تأکید ما بر ایمنی خودرو است از خودروسازان می‌خواهیم که خودروی ایمن تولید کنند و دست مردم دهند، چرا در بهبهان باید سه پراید و یک سمند آتش بگیرد، این خودروها تی‌.ان‌‌.تی نداشتند که منفجر شوند، گمان می‌کنم خودروسازها مزاح کرده و می‌گویند مردم با زاویه مناسب تصادف کنند، خواهش می‌کنم خودروسازها فرافکنی نکنند، باید اشتباه‌شان را قبول کرده و قول بدهند خودروی ایمن تولید کنند. آقای سازمان استاندارد چند بار در خط رفتی و تست تصادف را شاهد بودی؟ چرا فرافکنی می‌کنید؟ اگر بخواهیم کروکی 11 ساله را تحلیل کنیم و بگوییم چند کیسه هوا باز شده که خیلی به ضرر خودروسازها خواهد شد. اصلا کیسه هوا راننده تابع هوای سوئیچ نیست، چرا بیخود فرافکنی می‌کنید‌.

این مقام انتظامی گفت: ابلاغ کردم هر جا در تصادفات ایربگ باز نشد، خودروساز به مقام قضائی معرفی کنند تا مردم خسارت بگیرند.

نظر شما