شناسهٔ خبر: 52179574 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق خبر داد:

واگذاری صنعت خودرو به رقبا/ کارخانه خودروسازی ایران به چین واگذار می‌شود؟

واگذاری خط خودرو ایران در عراق واقعیت دارد؟ زنگ خطر صنعت خودروسازی در بازارهای صادراتی و داخلی به صدا در آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر صمت وعده داده که با افزایش تولید و صادرات خودرو، می‌تواند قیمت خودرو در ایران را کاهش دهد. اما بازارهای صادراتی خودروی ایرانی روز به روز کمتر می‌شود و مردم کشورهای دیگر تمایلی به خرید خودروی ایرانی ندارند.

پیش‌تر عراق دست رد به خودروهای ایرانی زده و گفته بود که خودروهای ایرانی استانداردهای لازم را ندارد. حالا تصادف اخیر جاده بهبهان هم بی‌کیفیت بودن خودروهای ایرانی را ثابت کرده است. تصادفی که در آن ۶۰ خودرو با هم تصادف کردند و ۱۴ نفر جان باختند.

در این تصادف ایربگ هیچ خودرویی باز نشد تا بار دیگر ثابت شود، خودروهای ایرانی کیفیت و استانداردهای لازم را ندارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق به تجارت‌نیوز می‌گوید: در تصادف اخیر خوزستان ۶۰ خودرو تصادف کردند و ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. اتفاقاتی مانند این تصادف هم مشتریان داخلی را نگران می‌کند و هم باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود.

یحیی آل اسحاق به وضعیت خط تولید ایران خودرو در عراق اشاره می‌کند و می‌گوید: خودروسازان همه را کلافه کرده‌اند. چرا که محصولات آنها علی‌رغم قیمت بالا، کیفیت لازم را ندارد. تولید خودرو در ایران مشکل دارد و با چالش رو به رو است چه برسد به بازارهای رقابتی.

کارخانه خودرو در عراق به چین واگذار شد؟

اشاره آل اسحاق به خط تولید خودروی ایرانی در عراق است. خط تولیدی که سال‌ها قبل در عراق راه افتاد تا خودروهای ایرانی را به کشور همسایه صادر کند. اما همان زمان هم عراقی‌ها نگران خرید خودروی ایرانی بودند.

در آن زمان خبرگزاری مهر به نقل از داوود بناب، قائم مقام مدیرعامل سایپا گفته بود: «مردم عراق پراید را ارابه مرگ می‌دانند و همین مساله سبب شده که دو خط تولید ایران خودرو و سایپا در عراق که قرار بود اسفند سال گذشته (سال ۹۲) راه‌اندازی شود، علیرغم تجهیز جای خود را به خودروهای چینی دهد.»

به عبارتی کیفیت خودروهای ایرانی مورد قبول عراق نبود و ایران مجبور شد در خط تولید خودروهای ایرانی، خودروی چینی مونتاژ کند. مدیر عامل سایپا همان زمان گفته بود: «در خط تولید سایپا  به جای خودروی ایرانی، لیفان چینی مونتاژ می‌شود و مسئولان عراقی بر این باورند که تولید خودرویی که در ایران با تبلیغات منفی همراه شده،نباید در عراق تولید شود.»

اما آیا کارخانه تولید خودروی ایران در عراق به چین واگذار شده است؟ آل اسحاق می‌گوید: هنوز کارخانه تولید خودرو ایران در عراق به چین واگذار نشده اما با این کیفیت پایین و عدم رعایت استانداردها احتمال دارد خط تولید خودرو در عراق به چینی‌ها واگذار شود. در این شرایط صنعت خودرو ایران باید تغییر کند. از تغییر در بخش مدیریت، خدمات پس از فروش تا کیفیت تولید و قیمت.

ایران در عراق خودرو مونتاژ می‌کند

وضعیت صادرات خودرو ایرانی به عراق چگونه است؟ آل اسحاق پاسخ داد: مقداری خودرو از جمله تاکسی و خودرو باری به عراق صادر شده است. در عراق کارخانه کاملی وجود ندارد که بگوییم صفر تا صد خودرو در این کشور تولید می‌شود. بلکه ایران قطعه صادر می‌کند تا بتواند آنجا خودرو مونتاژ کند.

او بیان کرد: حتی مونتاژ خودروهای ایرانی در عراق هم وضعیت مناسبی ندارد. یعنی حتی خودروهای مونتاژی نیز ممکن است بزودی بازار را از دست بدهد و این صنعت به رقبا واگذار شود.

براساس این گزارش زنگ خطر برای خودروسازان ایرانی به صدا درآمده است. گویا خودروسازان که همه امیدشان صادرات قطعه به عراق بود و از این مسیر منابع ارزی خوبی به دست می‌آوردند حالا به دلیل عدم رعایت کیفیت و استاندارد یکی یکی بازارهای‌شان در حال از دست رفتن است.

آمارها نشان می‌دهد کل محصولات صادراتی دو خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماه امسال ۴‌هزار و ۵۴۴ دستگاه در قالب قطعات و محصول کامل بوده است. اما تعداد خودروهای صادراتی ایران کاهش یافته است.

مشتری‌های خارجی از صنعت خودرو ایران ترسیدند

آل اسحاق بیان کرد: از کیفیت و خدمات پایین و قیمت بالای خودروها نه تنها مردم بلکه صدای مسئولین هم درآمده است. وزیر صمت هم اخیرا گفته علی رغم اینکه قیمت خودروها بالاست اما کیفیت ندارند. از این کیفیت پایین خودروها هم مردم خسته شدند و هم مسئولین. بنابراین باید تغییرات بنیادی در صنعت خودرو شکل بگیرد.

در پی تصادف زنجیره‌ای در بهبهان پیش‌تر سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفته بود: «در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟ دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟»

همچنین فرزاد پیلتن، مدیر کل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت گفته بود: «سال‌ها قبل در اسکندریه عراق یک سایت مشترک تولید خودرو تاسیس شد. این سایت متوقف نشده و در حال فعالیت است و ایران در عراق پراید و پژو تولید می‌کند.»

برای مطالعه بیشتر خبر تولید پراید در عراق را بخوانید.

برچسب‌ها:

نظر شما