شناسهٔ خبر: 52157077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

گفتگو با برگزیدگان هفته کتاب نهاد در سال ۱۴۰۰/ ۱۵

در بازگشت دوباره به کتابخانه‌ها، گام‌های بزرگ‌تری برخواهیم داشت

کتابدار کتابخانه عمومی علی‌ابن ابیطالب(ع) جوی‌آباد شهرستان خمینی‌شهر با ابراز خوشحالی از بازگشایی دوباره این کتابخانه، پیوستن مردم این منطقه به این مکان امن و فرهنگی را زمینه‌ساز برداشتن گام‌های بزرگ‌تر و اعتلای جایگاه محله جوی‌آباد دانست.

صاحب‌خبر -

سمیه تقی‌یار کتابدار کتابخانه عمومی علی‌ابن ابیطالب(ع) جوی‌آباد شهرستان خمینی‌شهر (استان اصفهان) و یکی از برگزیدگان در بخش کتابدار برگزیده (کتابخانه درجه ۴ و ۵) در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به کتابخانه محل خدمتش عنوان کرد: فاز نخست کتابخانه علی‌ابن ابیطالب(ع) جوی‌آباد در زمینی به مساحت ۲۵۹۴ مترمربع و ۴۵۰ مترمربع زیربنا در دهه ۷۰ افتتاح شد که تا سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری خمینی‌شهر اداره می‌شد. از این سال به بعد، این مرکز فرهنگی با حق انتفاعی ۳۰ ساله به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

وی در ادامه افزود: با اضافه شدن نیروهای متخصص از سوی نهاد به این کتابخانه و با همکاری مردم جوی‌آباد، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، چهار بار نام این کتابخانه در مراسم‌های گرامیداشت ایام کتاب، کتابخوانی و کتابدار نهاد در میان برگزیدگان درخشید.

تقی‌یار با تشریح عناوین کسب شده این کتابخانه در سال‌های گذشته یادآور شد: مسئول کتابخانه و کتابدار نمونه در سال ۱۳۹۴، کتابخانه نمونه کشوری در سال ۱۳۹۷ و در نهایت برگزیده شدن به عنوان کتابدار برتر در مراسم هفته کتاب نهاد در سال ۱۴۰۰، لحظاتی بودند که نام کتابخانه ما را در سراسر کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

این کتابدار با تأکید بر اهمیت همراهی‌ها و همکاری‌ها در کسب موفقیت‌های متعدد توسط این کتابخانه تصریح کرد: به دلیل استقرار کتابخانه علی‌ابن ابیطالب(ع) در یک منطقه محروم، همواره حمایت‌ها و همکاری‌های ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف شامل حال ما می‌شد؛ خصوصاً شهرداری خمینی‌شهر که علی‌رغم واگذاری این مرکز فرهنگی به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هیچ‌وقت ما را تنها نگذاشت.

در بازگشت دوباره به کتابخانه‌ها، گام‌های بزرگ‌تری برخواهیم داشت

وی همچنین اضافه کرد: در کنار تمام حمایت‌ها، مهم‌ترین نقطه اتکای کتابخانه مردم محله جوی‌آباد بودند؛ ساکنین شریف، محجوب و فرهنگ‌دوستی که کتابخانه را از آن خود می‌دانند و در هیچ مقطعی آن را تنها نمی‌گذارند.

تقی‌یار در بخش دیگری از این گفتگو با مرور روزهای همه‌گیری کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها گفت: در ابتدای خیزش کرونا تقریباً دو ماهی مبهوت بودیم و دقیقاً نمی‌دانستیم چه باید بکنیم. خصوصاً آنکه کتابخانه ما در منطقه‌ای نسبتاً محروم بود و بیشتر مردم محدودیت‌های سخت‌افزاری داشتند.

وی افزود: ابتدا با مدارس هماهنگ شدیم و تلاش کردیم یک روز در هفته به آنجا برویم و با همکاری مسئولین مدرسه از طریق برنامه «شاد»، ویدئوهای تولیدی کتابخانه را برای دانش‌آموزان بفرستیم. این ویدئوها (۲۴۰ قطعه) شامل معرفی کتاب، قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، دوره‌ آشنایی با باستان‌شناسی، دوره‌ آموزش روانشناسی و ... بودند که تماماً توسط کتابداران، اعضای کتابخانه و یا سایر علاقه‌مندان تهیه می‌شدند.

این کتابدار با اشاره به ویژگی‌های محله جوی‌آباد عنوان کرد: برای من مایه سرافرازی و خوشبختی است که بتوانم نام محله جوی‌آباد را بر سر زبان‌ها بیاندازم. اینکه یک کتابخانه کوچک با امکاناتی ساده و بعضاً ابتدایی توانسته به چشم بیاید مایه مسرت و خرسندی همه ماست. این اتفاق نه‌تنها برای من که برای مردم محله نیز باعث افزایش روحیه و انگیزه شده است. چه‌آنکه همین درخشش باعث شد تا یکی از جلسات اخیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان خمینی‌شهر نیز با حضور بسیاری از مسئولین در کتابخانه علی‌ابن ابیطالب(ع) برگزار شود؛ اتفاقی که باعث ارتقای وجهه کتابخانه ما در منظر عمومی شد.

در بازگشت دوباره به کتابخانه‌ها، گام‌های بزرگ‌تری برخواهیم داشت

تقی‌یار با اشاره به بازگشایی دوباره این کتابخانه‌ خاطرنشان کرد: باز شدن دوباره کتابخانه و از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی، بی‌تردید برای مردم این منطقه نیازی ضروری بود. تقدیر از کتابخانه ما در هفته کتاب نهاد باعث افزایش خوشنامی کتابخانه شده، به‌طوریکه به وضوح شاهد افزایش عضو هستیم. تعطیلی کتابخانه‌ها می‌توانست باعث فراموشی و کمرنگ شدن نقش آن در میان مردم شود اما بازگشایی دوباره آنها این مکان امن و فرهنگی را بار دیگر در اختیار مردم قرار داد.

وی در پایان افزود: مردم جوی‌آباد بعد از بازگشایی کتابخانه، دوباره به سوی کتابخانه آمده‌اند و این بار با هدفی مشخص برای اعتلای جایگاه محله‌شان، در همراهی همه‌جانبه با کتابخانه، گام برخواهند داشت.

در بازگشت دوباره به کتابخانه‌ها، گام‌های بزرگ‌تری برخواهیم داشت

نظر شما