شناسهٔ خبر: 52154484 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

راه فرار از کرونا ماسک زدن و شستن دست‌هاست

صاحب‌خبر -

 

 

محمدرضا محبوب فر

کارشناس حوزه سلامت

 

 

کرونا این بار توسط ویروس اومیکرون در دنیا و ایران شیوع یافته و اوج بیماری و نقطه پیک ششم بیماری طی یک ماه آینده اتفاق خواهد افتاد.

هر چه از اواخر بهمن‌ماه به سمت پایان سال حرکت می‌کنیم موارد بیشتری از بیماری کرونا در دنیا ثبت می‌شود و ایران نیز از این قضیه مستثنا نیست. سویه این فصل او میکرون خواهد بود.

سویه‌های قبلی کرونا نیز در کنار سویه او میکرون می‌تواند وجود داشته باشد، اما حائز اهمیت نیستند زیرا که اکنون سویه میکرون از سرایت بالایی برخوردار است و همگان به آن مبتلا می‌شوند.

افرادی از بیماری زمینه‌ای برخوردار هستند به محض ابتلا به میکرون باید در مراکز درمانی بستری شوند و حتی در مواردی شدت بیماری به فوت بیمار می‌انجامد.

با توجه به استرس و اضطراب ناشی از بیماری کرونا در مردم ایران، نقص دستگاه ایمنی به وجود آمده در بدن افراد احتمال ابتلای همه به او میکرون را بالابرده است و تعداد ابتلای بیشتر و مراجعه افراد را به مراکز درمانی به دنبال دارد.

البته پس از تزریق دوز اول و دوم مراجعه افراد برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون کاهش یافت. اما امروز در مرحله تزریق دوز سوم باکم شدن برخی واکسن‌ها تعداد مراکز واکسیناسیون نیز کاهش‌یافته که خود می‌تواند به نوبه خود اثری منفی بر واکسیناسیون داشته باشد.

اما کاهش رعایت پروتکل‏های بهداشتی در کشور به اعتبار واکسیناسیون و نقص دستگاه ایمنی بدن افراد موجب خواهد شد که از تعداد پیک بیماران سرپایی به سمت پیک مبتلایان بستری حرکت کنیم.

بی‌شک در روزهای آینده بر تعداد افراد بستری‌شده و فوتی‏های ناشی از ابتلا به میکرون افزوده خواهد شد.

به نظر می‌رسد تنها راه چاره‌ای که پیش روی مردم قرار دارد این است که علاوه بر دریافت دز سوم توصیه‌های گذشته مانند زدن ماسک و شستن دست‌ها را همواره رعایت کنند هرچند که تولیدکنندگان داخلی واکسن تأکید فراوانی روی مثمر ثمر بودن واکسن‌های داخلی دارند، اما تا اعتماد کردن مردم به واکسن‌های داخلی راه زیادی باقی‌مانده است.

 

 

نظر شما