شناسهٔ خبر: 52154436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آمریکا از امکان حضور نظامی روسیه در ونزوئلا وحشت دارد

سفیر روسیه در ونزوئلا یادآور شد، استقرار پایگاه‌های نظامی روسی در این کشور بر اساس قانون اساسی آن غیرممکن است، ولی آمریکا از وجود کشورهایی که بطور مستقل درباره همکاری‌های نظامی با روسیه تصمیم می‌گیرند در نزدیکی مرزهای جنوبی خود بشدت نگران است.

صاحب‌خبر -

 ادامه سیاست امپریالیستی و اعمال فشارهای آمریکا دو کشور روسیه و ونزوئلا را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است. مقامات مسکو در عرصه‌های مختلف بین‌المللی همواره از دولت ونزوئلا حمایت کرده و بر حق مسلم مردم این کشور برای انتخاب مسیر سیاسی خود تأکید می‌کنند.

طرف روسی کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را نمونه‌هایی از تلاش‌های کشورهای غربی برای تغییر حکومت‌های قانونی آنها توسط آمریکا و متحدانش در ناتو با استفاده از جنگ‌های ترکیبی نام برده است. به عقیده آنها، واشنگتن بر اساس دکترین امپربالیستی مونرو به سیاست اعمال فشار بر برخی کشورهای آمریکای لاتین، از جمله ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه ادامه می‌دهد و سعی دارد معیارها و روش زندگی خود را به آنها تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ملیک باگداساروف" سفیر فدراسیون روسیه در ونزوئلا امروز یکشنبه اعلام کرد که استقرار پایگاه‌های نظامی روسی در این کشور بر اساس قانون اساسی این جمهوری غیرممکن است. وی در مصاحبه با یک کانال یوتیوب گفت: «در خصوص پایگاه‌های نظامی روسیه، وضعیت کاملاً روشن است. برای درک این موضوع فقط کافی است به قانون اساسی ونزوئلا نگاهی انداخت که به صراحت تأکید کرده که نباید و ممکن نیست پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک این کشور مستقر شود.»

وی یادآور شد: «جای تعجب ندارد که چرا مقامات آمریکایی از پاسخ سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در خصوص احتمال استقرار زیرساختارهای نظامی روسی در خاک ونزوئلا یا کوبا هراسان شدند. بزرگترین خطر برای ایالات متحده وجود کشورهای مستقل در نزدیکی آنها، در جنوب مرزهای این کشور با مکزیک هستند که خودشان بطور مستقل این حق را دارند که با چه کسی و در چه زمینه همکاری کنند.»

سفیر روسیه ادامه داد: «واقعیت این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند اینجا فقط دولت‌هایی را ببینند که تابع آنها هستند و نه دولت‌هایی که خودشان و بر اساس منافع ملتشان تصمیم می‌گیرند».

ملیک باگداساروف در پاسخ به این سئوال که آیا کاراکاس ممکن است در صورت وخامت شدید روابط روسیه و آمریکا، به مسکو کمک فنی-نظامی ارائه دهد گفت: «بله دولت ونزوئلا ابراز آمادگی کرده است که در صورت تشدید روابط با آمریکا به فدراسیون روسیه کمک نظامی کند. از همان دقایق نخست و پس از برخورد هیستریک مقامات غربی و بالاخص آمریکایی با سخنان معاون وزیر امور خارجه درباره امکان استقرار زیرساختارهای نظامی روسیه در ونزوئلا یا کوبا، سیاستمداران ونزوئلا و اعضای کابینه وزیران که من با آنها تماس گرفته و ملاقات کردم، همگی از حمایت بی چون و چرای مقامات کاراکاس از مواضع مسکو صحبت کردند، برای اینکه ونزوئلا  همه این شرایط و فشارهای آمریکا را پیش از این پشت سر گذاشتند و موقعیت مسکو را به خوبی درک میکنند.»

این دیپلمات افزود: «این نوع فشار بی‌سابقه با استفاده از اقدامات محدودکننده غیرقانونی، استفاده از تهمت، آزار و اذیت در عرصه بین‌المللی، همه روش‌های فشار موجود در زرادخانه شرکای غربی ماست که  آنها (مقامات کاراکاس) کاملاً با این موضوع مواجه هستند و شرایط کنونی تنها فرصتی برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه است.»

وی یادآور شد که همکاری نظامی-فنی روسیه با ونزوئلا در سال 2001 و با امضای یک توافقنامه مناسب در این راستا آغاز شد. متخصصان روسی که در تعمیر و نگهداری تجهیزات نظامی مشغول به کار هستند در این کشور به کار خود ادامه میدهند و با تلاش‌های مشترک توانایی دفاعی ونزوئلا در حال افزایش است.

آمریکا از امکان حضور نظامی روسیه در ونزوئلا وحشت دارد

پیش از این، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راشا تودی"، در پاسخ به این سئوال که آیا امکان استقرار زیرساختارهای نظامی روسی بعنوان مثال در خاک ونزوئلا یا کوبا در حال بررسی است، اعلام کرد که نمی‌خواهد "چیز خاصی را تایید کند، ولی  چنین مسئله‌ای غیر ممکن هم نخواهد بود".

 

نظر شما