شناسهٔ خبر: 52154389 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزارت خارجه روسیه:

غرب از اوکراین سوءاستفاده می کند

‌وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که غرب از مسئله اوکراین به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع منطقه‌ای خود سوء استفاده می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تشدید تنش این کشور با کشورهای غربی بر سر اوکراین گفت: غرب از کیف به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع خود در منطقه و تأثیرگذاری بر برخی فرآیندها استفاده می‌کند.

زاخارووا در گفتگو با روزنامه ایزوستیا گفت: غرب از اوکراین به عنوان ابزاری برای نفوذ، تأمین منافع خود در منطقه، بی ثبات کردن اوضاع و متهم کردن بی پایان ما [روسیه] استفاده می‌کند.

وی تأکید کرد که کشورهای غربی به دلایلی برای توجیه دائمی تحریم‌های ضد روسیه نیاز دارند و از اوکراین در این زمینه استفاده می‌کنند، علیرغم اینکه هیچ مدرکی دال بر هرگونه برنامه‌ای برای «تجاوز» روسیه وجود ندارد.

زاخارووا گفت: بنابراین آنها اوکراین را به عنوان بستری برای آزمایش در نظر گرفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که مسکو منتظر پاسخ آمریکا به پیشنهاداتش درباره تضمین‌های امنیتی است. زاخارووا در این ارتباط گفت: «ما پیشنهادات کتبی به شرکای غربی خود، اول از همه ایالات متحده ارائه کرده‌ایم. ما در اقدامات خود بسیار شفاف بوده‌ایم… اکنون بلافاصله به تمایل آنها برای برگزاری نوعی جلسه شفاف‌سازی پاسخ داده‌ایم.»

وی تاکید کرد که دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه در ژنو به ابتکار آمریکا برگزار شد.

روز جمعه، لاوروف و بلینکن در ژنو ملاقات کردند و وزیر خارجه آمریکا قول داد هفته آینده به پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی پاسخ کتبی بدهد.

کشورهای غربی روسیه را متهم به استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی مرز اوکراین به منظور آمادگی برای «اقدام تهاجمی» می‌کنند. مسکو بارها این اتهامات را رد کرده و به فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره کرده است که آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. روسیه همچنین تأیید کرده است که این حق را دارد که نیروها را در داخل خاک خود جابجا کند.

نظر شما