شناسهٔ خبر: 52154319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ سیروس فتح‌اله

پیام مهم رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین به غربی‌ها

رزمایش سه‌جانبه «ایران»، «روسیه» و «چین» علاوه بر اینکه ابعاد جدیدی از همگرایی نظامی منطقه‌ای را به نمایش گذاشت؛ چند پیام مهمی نیز به آمریکایی‌ها و غربی‌ها مخابره کرد.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ رزمایش سه‌جانبه «ایران»، «روسیه» و «چین» به مدت سه روز با حضور یگان‌هایی از نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه کشور و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد؛ رزمایشی که علاوه بر اینکه ابعاد جدیدی از همگرایی نظامی منطقه‌ای را به نمایش گذاشت، سه پیام مهم نیز برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها داشت. 

برهمگان پر واضح است که نقش نیروی دریایی ایران در تامین امنیت خلیج فارس انکارناپذیر است؛ چون نیروی دریایی ایران مثل نیروی دریایی کشور‌های حاشیه خلیج فارس که با تسلیحات اجاره‌ای اقدام به برگزاری رزمایش یا به اصطلاح تامین می‌کنند، رزمایش برقرار نمی‌کند، بلکه با تکیه بر توان و تسلیحات بومی امنیت را برای منطقه به ارمغان می‌آورد.

برخورد با کشتی‌هایی که آلودگی زیست محیطی ایجاد می‌کنند، مقابله با نفت‌کش دزدی آمریکایی‌ها، بازداشت تفنگ‌داران آمریکایی و ... از بارزترین اقدامات منحصر بفرد نیروی دریایی ایران اعم از ارتش و سپاه است.

پس توان نیروی دریایی کشورمان اعم از ارتش و سپاه به‌گونه‌ای است که حتی دشمنان نیز به این توان در کنار توان نیروی هوایی، زمینی و پدافندی کشور اذعان دارند و هرگونه اقدامی علیه کشورمان را برابر با جنگی که ما تعیین کننده سرنوشت آن جنگ خواهیم بود، عنوان می‌کنند.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین سه کشور ایران، روسیه و چین

اولین پیام این رزمایش سه‌جانبه این بود که همچنان خطر تروریسم و بحران‌سازی آمریکایی‌ها امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند، لذا ضرورت داشت، یک همگرایی نظامی بین سه کشور ایران، روسیه و چین شکل بگیرد، چون تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی در گرو تامین امنیت پایدار است؛ پس پیام این رزمایش نمی‌تواند، صرفا نظامی باشد، بلکه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین این سه کشور است.

مقابله با یک‌جانبه گرایی آمریکایی‌ها

دومین پیامی که می‌توان در این رزمایش جستجو کرد، این است که رزمایش مذکور نشان داد، ساختار نظام بین‌الملل در حال تغییر است؛ تغییری که می‌‎تواند پایانی بر یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها در امنیت بین‌الملل باشد.

آمریکایی‌ها با وجود اینکه خود را در تامین امنیت دریایی، قدرت برتر دریایی در جهان تلقی می‌کنند، اما به عاملی بر تهدید امنیت دریا‌ها تبدیل شده‌اند؛ پس رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین به‌عنوان قدرت‌های نوظهور را می‌توان روندی جدید در امنیت بین‌الملل دانست که می‌تواند زمینه‌ساز امنیت پایدار در حمل و نقل دریایی شده و به نوعی با یکجانبه‌گرایی آمریکا نیز مقابله کند.

بی‌اثر شدن تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها

سومین پیام این رزمایش سه‌جانبه، این بود که به‌نظر می‌رسد، دیگر تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها علیه کشورمان با وجود اینکه خسارت‌های زیادی به معیشت مردم کشورمان زد، دیگر بی‌اثر شده و سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا نیز با شکست روبرو شده و دیگر غربی‌ها نمی‌توانند با ادعا‌های ساختگی و واهی همچون نزدیک بودن پایان وقت مذاکرات و یا گزینه نظامی و... ایران را مجبور به پذیرش زیاده‌خواهی‌های خود کنند و غربی‌ها گزینه‌ای جز لغو تمامی تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت دادن به جمهوری اسلامی مبنی بر تکرار نشدن بدعهدی‌ها گزینه دیگری ندارند و باید به درخواست ایران که کاملا منطقی و حساب شده است، پاسخ مثبت دهند.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما