شناسهٔ خبر: 52154317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

فلفل ایرانی با یک سوم قیمت توسط کشور ثالث وارد روسیه می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ۴۰۷ کانتینر در بیش از یک ماه گذشته با مجموع ۶ هزار و ۴۱۲ تن فلفل دلمه‌ای با دریافت گواهی سلامت رسمی دولت و با تائید سازمان حفظ نباتات به سایر کشورهای حوزه اوراسیا صادرشده و با یک‌سوم قیمت گذشته صادر شده که به‌طور مجدد این محصول به روسیه برگشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، احمدرضا رئیسی‌زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت:حدود ۵۸۰ هکتار از گلخانه‌های استان معادل ۲۵ درصد آن به کاشت فلفل دلمه‌ای اختصاص دارد که مقدار زیادی از فلفل دلمه‌ای کشور در اصفهان تولید و در این استان سورت و بسته‌بندی و صادر می‌شود و استان‌های هم‌جوار ازجمله یزد، فارس، کرمان، هرمزگان و مرکزی و تهران دیگر محصولات را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: به‌طور متوسط روزانه ۳۰۰ تن محصول فلفل دلمه‌ای صادر می‌شود که حدود ۲۰۰ تن از این محصولات تولید استان اصفهان و ۱۰۰ تن آن مربوط به استان‌های دیگر بوده است.

رئیسی‌زاده اضافه کرد: مرز روسیه از ۴۰ روز گذشته تاکنون بر روی صادرات فلفل دلمه‌ای از استان اصفهان بسته‌ شده است و این محصول از طریق چهار مرز دیگر با انجام آزمایش‌های لازم به کشورهای حوزه اوراسیا صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: ۴۰۷ کانتینر در بیش از یک ماه گذشته با مجموع ۶ هزار و ۴۱۲ تن فلفل دلمه‌ای با دریافت گواهی سلامت رسمی دولت و با تائید سازمان حفظ نباتات به سایر کشورهای حوزه اوراسیا صادرشده و با یک‌سوم قیمت گذشته صادر شده که به‌طور مجدد این محصول به روسیه برگشته است.

وی بیان کرد: پیش‌از این فلفل دلمه‌ای به‌ طور متوسط باقیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان از تولیدکننده برای صادرات خریداری می‌شد، اما در زمان حاضر این محصول با قیمت هشت‌تا ۱۲ هزار تومان خریداری می‌شود در صورتی‌ که هزینه تولید آن بین ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان است.

رئیسی‌زاده افزود: مقر رشده که هیاتی از روسیه از گلخانه‌های اصفهان دیدن کند و برای این منظورفهرست گلخانه‌ها و اقدامات عملیاتی انجام‌شده در این گلخانه‌ها به آن‌ها ارائه‌ شده است ازنظر فنی و اجرایی، دفاتر کنترل سلامت محصول و لیست آزمایش‌ها، آمادگی کامل در استان وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: جلسه‌های مشترکی برای پیگیری امور در ۴۰ روز گذشته برگزارشده و اطلاع‌رسانی لازم توسط فرمانداری‌های تمام شهرستان‌ها به تشکل‌ها شده که کنترل تولید از مبدأ را لحاظ کنند.

وی اظهار داشت: فلفل دلمه‌ای منبع بسیار خوب آنتی‌اکسیدان و ویتامین ث و  آ  است که شایسته است پزشکان و متخصصان تغذیه مصرف این محصول را به مردم توصیه کنند تا مصرف سرانه فلفل در کشور افزایش پیدا کند البته لازم است اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص از طریق رسانه‌ها انجام شود.

رئیسی‌زاده بیان کرد: در زمان حاضر سطح گلخانه‌های استان اصفهان ۲ هزار و ۲۷۵ هکتار است که ۹۱.۷ درصد آن به کاشت محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد و حدود ۸.۳ درصد این گلخانه‌ها به کاشت گل و گیاهان زینتی اختصاص دارد که پنج هزار و ۲۸۰ واحد تولیدی را شامل می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های دولت در راستای حمایت از واحدهای گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید در سطح، اشتغال دائمی و ارزآور و صادرات محور بودن آن، روند توسعه گلخانه‌های استان اصفهان از ۲۰ سال گذشته سیر صعودی داشته است.

وی در پایان گفت: هم اینک ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اصفهان فعالیت می‌کنند و ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما