شناسهٔ خبر: 52153839 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بایدن ناتوان در عمل به وعده‌ها و انتظارات و ماه‌های پرتلاطم پیش رو

جو بایدن درحالی وارد سال دوم ریاست جمهوری خود شده است که با یکی از پائین‌ترین نرخ‌های محبوبیت‌ در میان روسای جمهوری اخیر آمریکا مواجه بوده و سرمایه سیاسی و اعتماد به نفسی را که باعث پیروزی او در انتخابات شد، از دست داده است.

صاحب‌خبر -

اگرچه پس از شکست دونالد ترامپ ، اوضاع عادی به کاخ سفید بازگشت اما مجموعه‌ای از شکست‌ها در داخل و خارج از آمریکا ، انتظارات از رئیس جمهوری کنونی این کشور و تیم او را کاهش داده است.

تا چند روز پس از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (۳۰ دی) بایدن خیلی زود در دفتر بیضی شکل در کاخ سفید حاضر می‌شد و سعی می کرد به رئیس جمهور قبل از خود که به تازگی کاخ سفید را ترک کرده بود و میراثی از کرونا، اختلافات و نامه‌ای طولانی که برایش به جا گذاشته بود، فکر نکند. بایدن در ابتدا سعی کرد کاخ سفید را به خانه خود تبدیل کند، اثاثیه خانوادگی خود را به داخل ساختمان آورد و تمام سنت‌هایی را که ترامپ ترک کرده بود، دوباره آغاز کرد.

اگرچه به گفته برخی کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی آمریکا، او در یک سال اول ریاست جمهوری اش چند پیروزی بدست آورده و از طریق کنگره تریلیون‌ها دلار بودجه جدید را به مبارزه با همه گیری ویروس کرونا و بازسازی زیرساخت های در حال فروپاشی آمریکا اختصاص داده؛ و در مقایسه با روسای جمهور اخیر، تعداد بیشتری از قضات فدرال را منصوب؛ و کارزار واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا را سازماندهی کرده اما با قدرت پیش رفتن همه گیری این ویروس و شرایط اقتصادی مردم آمریکا، باعث افزایش روز به روز نارضایتی‌ها و عصبانیت‌ها در میان آنها شده است.

ناکام در پیشبرد ایده ها

تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا می‌گویند اگرچه بایدن برخلاف ترامپ، به صورت فعال بر خشم مردم آمریکا نمی‌افزاید اما نتوانسته به وعده‌های خود عمل کند. او حتی نتوانسته است برای تصویب جسورانه ترین ایده‌هایش دموکرات‌ها را با خود همراه کند چه رسد به جمهوری خواهان.

در خارج از آمریکا، نگرانی‌ها در مورد احتمال افزایش تنش‌ها و جنگ احتمالی با روسیه تنها پس از گذشت ۶ ماه از دیدار بایدن و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ژنو و به رغم سر دادن شعار دیپلماسی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، درحالی که چند ماه پیش بایدن پیروزی بر ویروس کرونا را اعلام کرده بود، اکنون اذعان کرده که این ویروس برای همیشه در میان جامعه آمریکا حضور خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران، بایدن در مرکز چالش‌های کاخ سفید، با عملکردی ضعیف حضور دارد و در حالی که به انتخابات میاندوره‌ای کنگره نزدیک می شود و دموکرات‌ها برای احتمال شکست خود در مقابل جمهوری خواهان آماده می‌شوند، مدعی شده است به جای تلاش برای تصویب توافق‌ها در کنگره، بیشتر به صورت مستقیم با مردم آمریکا صحبت کند اما با وجود وعده حضور بیشتر در میان مردم در مقایسه با روسای جمهور اخیر این کشور، سفرهای کمی به نقاط مختلف آمریکا داشته است.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا معتقدند ویروس کرونا و تبعات مخرب آن بزرگ ترین چالش بایدن در دومین سال ریاست جمهوری او هستند.

اگرچه میلیون‌ها آمریکایی واکسینه شده‌اند، هنوز تعداد قابل توجهی از آنها که گفته می‌شود به ۶۰ میلیون نفر می‌رسند، هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند. بایدن همچنین با گروه بزرگی از مردم آمریکا مواجه است که با واکسن کرونا مخالف هستند.

تورم ناشی از کرونا باعث اختلال در عرضه و تقاضا در آمریکا شده و این امر محبوبیت بایدن در میان مردم را بشدت کاهش داده است.

ناتوان در عمل به انتظارات

به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا، در سال اول ریاست جمهوری بایدن، انتظارات زیادی از او بوده که محقق نشده و تلاش کرده به شیوه خود آنها را توجیه کند.

زمانی که طالبان به سرعت کنترل افغانستان را در ماه اوت ۲۰۲۱ بدست گرفت، بایدن در پی خروج آشفته و پر هرج و مرجش اعلام کرد تحولات افغانستان سریع تر از انتظارات همه اتفاق افتاد.

او حتی در نخستین نشست خبری خود در آغاز ریاست جمهوری اش از تصمیم خود در افغانستان دفاع کرد و گفت بابت کاری که انجام داده، عذرخواهی نمی‌کند.

وقتی که فرانسه با خشم به توافق زیردریایی‌های اتمی آمریکا و انگلیس با استرالیا واکنش نشان داد، بایدن ادعا کرد قبلا به فرانسوی‌ها خبر داده شده بود اما در واقع پاریس از این قرارداد خبر نداشت.

بایدن ناتوان در عمل به وعده‌ها و انتظارات و ماه‌های پرتلاطم پیش رو

بایدن همچنین به هشدارهای کارشناسان و سایر دموکرات‌ها در مورد روند افزایش تورم توجه نکرده است.

اکنون با روند سریع نزولی محبوبیت رئیس جمهور ۸۰ ساله دموکرات آمریکا و تحولات خارج از کنترل و پیش بینی او و حزبش، این پرسش مطرح است که سال دوم ریاست جمهوری خود را با توجه به انتخابات میاندوره‌ای کنگره چگونه خواهد گذراند؟

آیا بایدن و حزب دموکرات موفق می‌شوند بر چالش‌های اقتصادی و سیاسی داخلی غلبه کنند تا چشم انداز حضور این حزب را در عرصه‌های سیاسی آینده تضمین کنند یا اینکه عرصه را به رقبای خود واگذار می‌کنند؟

 

نظر شما