شناسهٔ خبر: 52153823 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

اصول پرورش و نگهداری از گل لی لی صلح در منزل

اسپاتی فیلوم توجه اغلب کسانی که عاشق گل های براق و درخشان هستند را به خود جلب می کند . این گیاهان دارای برگ های بزرگ هستند و به لی لی صبح نیز معروف می باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اسپاتی فیلوم توجه اغلب کسانی که عاشق گل های براق و درخشان هستند را به خود جلب می کند . این گیاهان دارای برگ های بزرگ هستند و به لی لی صبح نیز معروف می باشند . این گیاهان برای نگهداری در منزل طرفداران زیادی دارند، و به همین دلیل از لحاظ اقتصادی برای فروشندگان گل و گیاه به صرفه هستند.

بیشتر بخوانید:

اصول نگهداری از گیاه قاشقی

اصالت این گیاه به اقیانوس آرام و مرکز آمریکا برمی گردد.

این گیاهان می توانند از ۲۰ تا ۱۲۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشند . فصل شکوفه دادن آن ها در بهار و تابستان است که برگ های آن ها به بالاترین سایز خود می رسند . برگ های این گیاهان همیشه بلند، سبز و براق می باشند و به عنوان گیاه دکوری گزینه خوبی به حساب می آیند.

اسپاتی فیلوم می تواند به سادگی در یک اتاق با نور جانبی و معمولی دوام بیاورد . اگرچه که لی لی صلح عاشق نور است اما نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید . محل مناسب برای این گیاه یکی از مهم ترین عواملی است که باعث زیباتر شدن گل های آن می شود.

این گیاهان به دلیل گل های بزرگ و سفیدشان معروف می باشند و افرادی که برای اولین بار است از لی لی صلح استفاده می کنند، قطعا از انتخاب آن پشیمان نخواهند شد زیرا برگ های بلند آن برایشان راضی کننده خواهد بود .

نحوه مراقبت از گل لی لی صلح یا اسپاتی فیلوم

این گیاه مدرن نیاز به مراقبت آسانی دارد و می توان گل های زیبا و برگ های سبز خوش رنگی را از آن به دست آورد و تنها کافی است که نکات زیر را در مراقبت از آن ها رعایت کنید.

محل مناسب

اسپاتی فیلوم هرگز نور مستقیم آفتاب را دوست ندارد که در این حالت برگ های آن سریعا حالت افتاده و آویزان به خود می گیرند . بهتر است که آن را در محلی قرار دهید که نور جانبی و معمولی دریافت کند.

خاک

خاک این گیاهان باید ارگانیک باشد و قدرت تهویه نیز داشته باشد . خاک گلدان یا خاکی که خودتان ترکیب آن را ساخته باشید، برای این گیاه مناسب می باشد و می توانید یک سوم از خاک این گیاه را شن بریزید تا شاهد رشد بهتر آن باشید.

هر ترکیبی را که به خاک اضافه می کنید، به خوبی مخلوط کنید و بهتر است که لایه سطحی خاک نیز از رس باشد . لایه سطحی خاک باید به گونه ای باشد که تضمین کند آب به راحتی به ریشه ها می رسد و ریشه ها نیز می توانند آن را به پایین انتقال دهند و نگندند .

رطوبت

باید کمی سنگلاخ را در گلدان لی لی صلح بگذارید و کمی آب را درون آن بریزید و هنگام آب دادن باید مراقب باشید که ریشه ها خیس نشوند زیرا این گیاهان عاشق رطوبت و شرجی بودن هوا می باشند . دمای مناسب برای نگهداری اسپاتی فیلوم نیز حداقل ۵ درجه سانتی گراد می باشد .

از آنجایی که لی لی صلح به یک گیاه خانگی معروف است، بهتر است که آن را داخل گلدان بکارید .

آب دادن

تنها نکته ای که در آب دادن به این گیاه باید دقت شود ، این است که پایه خاک را مرطوب نگه دارید . به این معنی که هرگاه دیدید که سطح رویی خاک خشک است، به آن آب بدهید. معمولا در محیط های گرم تر و با نور بیشتر نیاز بیشتری برای آب دادن به گیاه وجود دارد .

برای این که فضای خانه را طوری بسازید که رطوبت محیط در آن افزایش پیدا کند ، می توانید یک کاسه آب با سنگریزه را در کنار گلدان قرار دهید تا رطوبت محیط بالا برود.

البته باید مراقب باشید که ریشه ها بیش از حد پر آب نشوند .

اگر دیدید که نوک برگ های لی لی صلح قهوه ای شده است، یعنی اینکه رطوبت داخل خانه بیش از حد کم است. در این مواقع می توانید از بطری اسپری استفاده کنید و برگ ها را کم کم مرطوب کنید.

کود گیاهی

فصل رشد اسپاتی فیلوم بهار است که بهترین زمان برای دادن مواد مغذی نیز در این فصل است . می تواید هر ۱۴ روز یک بار از کود مایع برای این گیاه استفاده کنید و همزمان به لی لی صلح آب هم بدهید و حتما به غلظت کود گیاهی نیز توجه داشته باشید . این گیاه به شدت به نمک حساس است.

چنانچه در این بخش از نکات باغبانی در نمناک گفته ایم بسیار مهم است که همزمان با کود شیمیایی به این گیاه آب و رطوبت برسانید زیرا کود به سرعت جذب می شود و باعث می شود که پشه ها آن را بهتر جذب کنند . اگر لی لی صلح را در فصل زمستان در محیط بسیار گرم نگه دارید ، بهتر است که ماهی یک بار به آن کود بدهید .

نقاط قهوه ای کوچک روی برگ های اسپاتی فیلوم نشاندهنده این است که این گیاه بیش از حد آب خورده است. به همین دلیل برای دفعه بعدی باید غلظت کود را کاهش دهید یا بهتر است که گلدان گیاه را به سرعت عوض کنید تا زودتر بازیابی شود.

قلمه زدن با دانه

قلمه جدید گیاه را باید با دانه انجام دهید . باید گیاه قلمه زده شده را در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد یا بالاتر و رطوبت بالا نگهداری کنید . بعد از جوانه زدن بهتر است که آن را به گلدانی انتقال دهید که مخصوص گیاه در حالت گل دهی باشد . مراقبت از جوانه گیاه لی لی صلح کمی کار سختی است .

عوض کردن گلدان

رشد و پرورش گیاه لی لی صلح به این بستگی دارد که در کجا قرار گرفته است. اگر این گیاه را در محیط روشن قرار دهید، بهتر از مکان هایی رشد می کند که دارای نور جانبی هستند. سایز مناسب گلدان این گیاه باید ۲۰ سانتی متر باشد و عوض کردن گلدان نیز باید در فصل بهار انجام شود . زمانی که ریشه ها از گلدان بیرون می زنند ، زمان مناسبی برای عوض کردن گلدان است .

گلدان جدیدی که انتخاب می کنید باید به اندازه دو بند انگشت پهن تر از گلدان قبلی باشد و همچنین باید در آن خاک تازه بریزید و سپس گیاه را انتقال داده و به آن آب بدهید و همچنین می توانید لی لی صلح را تقسیم بندی کنید.

نگهداری در فصل زمستان

در فصل زمستان باید مراقب این گیاه باشید زیرا حساسیت لی لی صلح به سرما بالاست . اسپاتی فیلوم را نباید در دمای کمتراز ۱۵ درجه سانتی گراد نگه داری کنید و اتاق را گرم کنید و مرتب به گیاه آب دهید و از کود دادن در هوای سرد اجتناب کنید. برگ های این گیاه با آویزان شدن نشان می دهند که سردشان است.

آفات

میزان آفاتی که به لی لی صلح آسیب می زنند، بستگی به میزان رطوبت دارد . معمولا در معرض عنکبوت های قرمز قرار می گیرند و زمانی این اتفاق می افتد که رطوبت هوا بیش از حد کم باشد که در چنین مواقعی می توان از یک بطری اسپری آب برای این گیاه استفاده کرد.

همچنین باید زیر برگ ها را برای گزند عنکبوت ها بررسی کنید .

بیماری ها و مشکلات

نوک قهوه ای برگ ها در اسپاتی فیلوم نشان دهنده مشکلی می باشد. آن ها می توانند نشان دهنده رطوبت ناکافی هوا باشند و اگر نمی خواهید که رطوبت داخل خانه را افزایش دهید، بهتر است که از همان روش اسپری استفاده کنید .

نقاط قهوه ای رنگ نیز نشان دهنده کود اضافی در این گیاه است که احتمالا واکنش این گیاه به دلیل نمک موجود در کود بوده است.

همچنین باید توجه کنید که کود گیاهی حتما باید بعد از آب دادن به گیاه داده شود . اگر این کار را انجام ندهید، ریشه ها کل کود را با غلظت بالا به خود جذب می کنند و در نتیجه نقاط تیره روی سطح برگ ها ظاهر می شوند .

رطوبت بیش از حد بالای هوا نیز می تواند عاملی برای به وجود آمدن بیماری های قارچی باشد .

برای پیشگیری از این اتفاق باید از خاک با قدرت تهویه و زهکشی بالا استفاده کنید و همچنین وجود سنگلاخ ، شن و رس را در خاک فراموش نکنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما