شناسهٔ خبر: 52153565 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

ابتلای کودکان به اومیکرون در بسیاری کشورها روبه افزایش است

19 دی: عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ گفت: سویه اومیکرون به هیچ وجه با سویه‌های قبلی حتی دلتا قابل مقایسه نیست و در حال حاضر شاهد ابتلا و بستری تعداد زیادی از کودکان به این سویه در بسیاری کشورها هستیم.

صاحب‌خبر -
دکتر مجید مختاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا درمورد ابتلای کودکان به این سویه جدید اظهار داشت: در حال حاضر تعداد بستری کودکان بر اثر ابتلا به سویه جدید اومیکرون در چند کشور بیداد می کند، شیوع اومیکرون در برخی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی تعداد بستری های کودکان را به طور چشمگیری افزایش داده است.  
وی افزود: این سویه به هیچ وجه با سویه های قبلی حتی دلتا قابل مقایسه نیست و شاهد تعداد بیشتری از کودکان با درگیری به این سویه در این کشورها هستیم.
فوق تخصص ریه و فلوشیپ مراقبت های ویژه ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد تخت های بستری و آی سی یو به ویژه برای کودکان در بیمارستان های ایران محدود است، در صورت بروز پیک اومیکرون در کشور، این موضوع می تواند همه را دچار مشکلات جدی کند.
مختاری از همه هموطنان خواست که اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی ها را به شدت رعایت کنند.
وی باردیگر تاکید کرد احتمال اینکه در ۲ هفته آینده مبتلایان به بیماری کرونا در کشور نسبت به تعداد موجود، افزایش چشمگیری یابد، بسیار زیاد است.
عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ تصریح کرد: گزارش ابتلای روزانه بیش از یک میلیون نفر در آمریکا در هفته های اخیر و ابتلای بیش از ۲۰۰ هزار نفر در برخی کشورهای اروپایی و حتی ابتلای روزانه بیش از ۴۰ هزار نفر در ترکیه، موید این موضوع است که ایران هم از این سویه مصون نمی ماند.
تا ۲۵ درصد مبتلایان اومیکرون کاملا بدون علائم هستند
مختاری با یادآوری اینکه بیش از ۲۵ درصد مبتلایان اومیکرون کاملا بدون علائم هستند، گفت: این افراد به راحتی در جامعه تردد می کنند و می توانند بیماری را به سادگی به دیگران منتقل کنند.
وی افزود: سرایت پذیری اومیکرون حداقل چهار برابر دلتا است، با توجه به اینکه این سویه از شدت بیماری کمتری نسبت به دلتا برخوردار است، برخی از هموطنان اصلا به پزشک مراجعه نمی کنند.  
فوق تخصص ریه و فلوشیپ مراقبت های ویژه ادامه داد: هرچند سویه جدید اومیکرون بیماری خفیفی به نظر می رسد اما به دلیل سرایت پذیری بالا می تواند، افراد بیشتری را درگیر کند که این موضوع می توند سبب افزایش مرگ و میر شود.  
مختاری از مردم درخواست کرد که از ترددهای غیرضروری به شدت خودداری کنند و در تجمعات به هر نوعی حضور پیدا نکنند. در شرایط فعلی تا حد امکان باید از حضور در اماکن عمومی خودداری شود.
نقش مهم ماسک در مقابله با اومیکرون
عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ همچنین گفت: نتایج آخرین مطالات نشان می دهد که استفاده از ماسک در مقابله با ویروس کرونا جایگاه ویژه ای دارد و محققان بر این باور هستند که مردم باید همچنان از ماسک استفاده کنند.
وی افزود: استفاده همه مردم از ماسک، نقش بسیار زیادی در پیشگیری از این بیماری دارد، به همین دلیل از هموطنان تقاضا می کنم که در فضاهای بسته، حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو حتما از ماسک استفاده کنند.

نظر شما