شناسهٔ خبر: 52153543 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

صدراعظم آلمان:

پذیرش کشورهای جدید اروپای شرقی در دستور کار ناتو نیست

مهر

صدراعظم آلمان اعلام کرده که پذیرش کشورهای جدید اروپای شرقی در ناتو در دستور کار نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از تاس، «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه سوددویچه سایتونگ گفت که «ناتو نمی‌تواند عدم گسترش خود را تضمین کند، اما موضوع پذیرش کشورهای جدید اروپای شرقی در دستور کار آن نیست.»

وی در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌های احتمالی عدم گسترش ناتو، گفت: «پذیرش کشورهای جدید اروپای شرقی در ناتو اصلاً در دستور کار فعلی نیست». وی تاکید کرد: «چرا روسیه باید چنین مطالبه کند؟ چنین تضمینی نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

وی افزود: «همه ما می‌دانیم که اتحاد دفاعی فرا آتلانتیک مورد نیاز است. ما به عنوان کشورهای دموکراتیک، منافع خود را در حوزه امنیت در داخل ناتو تحکیم می‌کنیم.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پیش تر گفته بود که کی‌یف می‌خواهد در سال ۲۰۲۲ یک برنامه اقدام برای عضویت در ناتو داشته باشد. در فوریه ۲۰۱۹، پارلمان اوکراین اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد که متعهد به رسمی کردن روند این کشور برای پیوستن به ناتو است.

بر اساس بیانیه نهایی نشست سران ناتو در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱، اوکراین و گرجستان می‌توانند در آینده به عضویت این ائتلاف پذیرفته شوند. در عین حال، در مورد اینکه چه زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد یا در مورد اینکه چه زمانی برنامه‌های اقدام عضویت در ناتو را دریافت خواهند کرد، چیزی اعلام نشده است.

نظر شما